Nieuws

Imitatie sterk groeiend probleem

Volgens de PMMI, de vereniging voor verpakkings- en procestechnologieën, is het namaken van merkproducten een van de snelst groeiende problemen in de voedingsindustrie en farmacie. Dit kan voor internationale bedrijven leiden tot boetes van de Amerikaanse regulerende instantie FDA en tot recalls. Op dit moment is 3 - 7 % van het verkochte handelsvolume al nep en wordt er voor 1,5 miljard dollar aan producten nagemaakt. Van de voedingsproducten en dranken bevat 7% frauduleuze ingrediënten. Het probleem groeit met 3% per jaar. Imitatie leidt tot gevaren voor de volksgezondheid en brengt risico’s voor de voedselveiligheid met zich mee. Het kost bedrijven ook geld om de imitatie aan te pakken en hun merkwaarde kan eronder lijden. Om het probleem te beheersen zijn geïntegreerde track- en trace-oplossingen nodig die de hele keten bestrijken, stelt PMMI. Kansen liggen er met name in de toepassingen van 2D-coderingen en pallet tags. Die worden nu nog nauwelijks ingezet. De industrie beperkt zich hoofdzakelijk tot eendimensionale traceringsmethodes in gemiddeld ruim 50% van de gevallen. Rfid, slimme inkten en hologrammen worden vrijwel

Q-Point wint Food Valley Award 2016

Adviesbureau Q-Point BV is met zijn aanpak tegen voedselverspilling uitgeroepen tot winnaar van de Food Valley Award 2016. De methode, succesvol toegepast in dierentuinrestaurants, heeft een groot potentieel, stelt de jury. Alleen al in Nederland wordt in de horeca naar schatting 51.000 ton (0,4 miljard euro) per jaar aan voedsel verspild. De prijs is uitgereikt tijdens de Food Valley Expo op 13 oktober 2016. “We vinden het fantastisch dat we de Food Valley Award hebben gewonnen”, zegt Carel Jaspers, directeur en oprichter van Q-Point BV. “Het is een mooie kans onze innovatie onder de aandacht te brengen bij een internationaal publiek.” Het Wageningse adviesbureau rolt zijn aanpak tegen voedselverspilling de komende maanden uit naar de hele gastvrijheidsbranche. “Onze innovatie is interessant voor alle plekken waar dagjesmensen komen”, aldus Jaspers. “We zijn ook alweer verder aan het ontwikkelen, door toeleveranciers van horecabedrijven bij de aanpak betrekken.” De aanpak van Q-Point helpt bedrijven in de horeca en gastvrijheidsbranche de benodigde hoeveelheid voedsel en de momenten waarop dit beschikbaar moet zijn nauwkeurig in te schatten op basis van concrete gegevens. Zo kunnen zij voedselverspilling in hun organisatie gericht terugdringen. De methode is succesvol toegepast in dierentuinrestaurants. Een van de deelnemers zag de verspilling met maar liefst 75% dalen en realiseerde dezelfde omzet met bijna 30% minder inkopen. Het idee werd in eerste instantie ontwikkeld voor Burgers’ Zoo; later sloten ook Dierenpark Emmen en de Apenheul zich aan. Andere partners waren Wageningen UR en softwarespecialist Nostradamus. Het initiatief bracht een denkomslag teweeg bij deelnemende horeca en personeel: wie graag kwaliteit biedt en klantvriendelijk wil zijn, hoeft geen grote voorraden te houden. Food Valley NL reikte dit jaar voor de twaalfde keer de Food Valley Award uit. Een onafhankelijke vakjury beoordeelde de inzendingen op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking. Naast de aanpak van Q-Point werden ook de Scelta Taste Accelerator van Scelta Mushrooms en SensorSpots non-invasieve zuurstofmeting voor verpakkingen genomineerd. www.foodvalleyexpo.com

Matig bezochte Industrial Processing 2016

WoTS 2016 was goed bezocht en haalde met ruim 21.000 bezoekers net zo veel publiek als in 2014. De aanpalende beurs Industriële Processing, die bezoekers gelijktijdig konden bezoeken, verliep erg lauw. Het drukst was het tussen 10:00 en 13:00 maar dit was lang niet de drukte van bijvoorbeeld de World of Laboratory. Na de lunch kon je bij IP een speld horen vallen. Er rijzen nu twijfels of deze beurs in deze vorm in 2018 nog doorgang moet krijgen. Wellicht verhuist IP weer naar het voorjaar om samen me EmPack gehouden te worden. Standhouders klaagden over ‘veel te weinig’ bezoekers op de stand en door afhakers ontbraken veel grotere fabrikanten. De communicatie rond IP zou ook veel te laat zijn opgepakt. Op de beursvloer was het ook niet in orde. De Fabriek van de Toekomst had weinig coherentie, het concept was duidelijk niet goed uitgewerkt. Bezoek was er ook daar nauwelijks. Bij veel stands ontbrak verder het standnummer, waardoor ze moeilijk te vinden waren. Een schril contrast met WoTS waar alles op rolletjes liep en standhouders lovend waren over de hoge kwaliteit van het bezoek. Een van de hoogtepunten tijdens IP was de uitreiking van de Proces Innovatie Prijs. Dit jaar ging de PIP naar Tetra Pak Processing Systems.

Blauwe kleurstof is een hit

RUG-onderzoeker Marc van der Maarel ontdekte bij toeval een nieuwe blauwe kleurstof. De patentaanvraag is net gepubliceerd, maar zal vermoedelijk niets opleveren. Voor het onderwijs blijkt zijn vondst wel een verrijking. Studenten gaan ermee aan de slag om allerlei blauwe, synthetische stoffen door natuurlijke te vervangen. De stof die gewonnen wordt uit algen, blijkt net wat minder stabiel dan verwacht en modificatie zou het natuurlijke karakter weer teniet doen. Helaas, wordt de vinding dus geen kaskraker. Blauwe kleurstof is interessant voor dranken en vindt steeds meer toepassing in de food & beverige. Zo was blauwe wijn dé terrasjeshit : blauwe wijn. ‘Doorgaans is die gekleurd met blauwe kleurstof uit druivenschillen’, weet Van der Maarel, hoogleraar Aquatische Biotechnologie en Bioproduct Technologie van het Engineering and Technology Institute Groningen. Maar in andere voedingsmiddelen zitten vaak synthetische kleurstoffen, die je op de verpakking terugvindt als E131, 132 en 133. Synthetische kleurstoffen hebben de laatste tijd een wat slechte naam. Supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo hebben aangegeven een aantal van deze kleurstoffen in de ban te doen.

Unilever R&D naar Wageningen

 

Unilever opent in 2019 een innovatiecentrum in Wageningen en sluit de vestiging in Vlaardingen. Ook de productontwikkelingscentra in Heilbronn (Duitsland) en Poznan (Polen) worden hierin opgenomen. Met deze stap treedt Unilever toe tot Food Valley, zoals eerder ook FrieslandCampina. In een toelichting stelt Jan Zijderveld, president Unilever Europa, in Wageningen de samenwerking te willen zoeken met Wageningen Universiteit & Research, andere wetenschappelijke instituten en start-ups om baanbrekende voedingsinnovaties te ontwikkelen. In Vlaardingen zit op dit moment een van de grootste onderzoekscentra van Unilever met bijna achthonderd werknemers. Het concern verwacht alle werknemers te kunnen behouden. In Wageningen kunnen ruim driehonderd medewerkers aan de slag, tweehonderd worden er overgeplaatst naar Rotterdam, net zo’n aantal gaat naar het Verenigd Koninkrijk.