Imitatie sterk groeiend probleem
Volgens de PMMI, de vereniging voor verpakkings- en procestechnologieën, is het namaken van merkproducten een van de snelst groeiende problemen in de voedingsindustrie en farmacie. Dit kan voor internationale bedrijven leiden tot boetes van de Amerikaanse regulerende instantie FDA en tot recalls. Op dit moment is 3 - 7 % van het verkochte handelsvolume al nep en wordt er voor 1,5 miljard dollar aan producten nagemaakt. Van de voedingsproducten en dranken bevat 7% frauduleuze ingrediënten. Het probleem groeit met 3% per jaar. Imitatie leidt tot gevaren voor de volksgezondheid en brengt risico’s voor de voedselveiligheid met zich mee. Het kost bedrijven ook geld om de imitatie aan te pakken en hun merkwaarde kan eronder lijden. Om het probleem te beheersen zijn geïntegreerde track- en trace-oplossingen nodig die de hele keten bestrijken, stelt PMMI. Kansen liggen er met name in de toepassingen van 2D-coderingen en pallet tags. Die worden nu nog nauwelijks ingezet. De industrie beperkt zich hoofdzakelijk tot eendimensionale traceringsmethodes in gemiddeld ruim 50% van de gevallen. Rfid, slimme inkten en hologrammen worden vrijwel