Nieuws

Verbod op wegwerpplastic vanaf 2021

wegwerpplastic Empack

Vanaf 3 juli 2021 geldt in de EU een verbod op plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, bestek en borden. Het gaat hier om producten die het meest in het milieu terechtkomen en waarvoor betaalbare alternatieven zijn. Vertegenwoordigers van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de EU-landen hebben hierover in december 2018 al een principeakkoord bereikt.

Wat nog meer

De richtlijn verbiedt ook drank- en voedselverpakkingen van piepschuim, roer- en wattenstaafjes en onder andere dunne zakjes van plastic. Ook moeten fabrikanten van filters voor sigaretten, ballonnen en bepaalde voedsel- en drankverpakkingen betalen aan de afvalverwerking van het door hun geproduceerde zwerfafval. Volgens de Europese Commissie bestaat 70% van de plastic soep namelijk uit deze producten.

Inzameling plastic

Tegen 2029 moeten we 9 van de 10 plastic flessen gescheiden inzamelen. Daarnaast moet 1 op de 3 flessen vanaf 2030 geproduceerd zijn van hergebruikt plastic.

Impact verbod

Uiteindelijk zal het verbod grote impact hebben op particulieren. Maar met name de verpakkingsindustrie en producenten van plastic producten zullen nog meer op zoek moeten naar andere en duurzamere alternatieven. De Europese Commissie schat in dat de consument met de maatregelen 6,5 miljard euro zal besparen. Hier ligt hergebruik en het verduurzamen van producten aan ten grondslag. Het verbod zal ook nog eens goed zijn voor 3,4 miljoen ton CO2-reductie.

Update

Naast het verbod op wegwerpplastic, komt er een statiegeldsysteem voor kleine plastic drinkflesjes om extra zwerfaval tegen te gaan. Op flesjes van minder dan 1 liter komt 15 cent statiegeld.

kvk.nl

Bron: Kamer van Koophandel

NVWA publiceert handboek Nieuwe voedingsmiddelen

food insecten pixabay

 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een handboek Nieuwe voedingsmiddelen samengesteld en gepubliceerd. Het handboek is vooral bedoeld voor het bedrijfsleven als hulpmiddel om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die zij hierbij hebben. In het handboek wordt onder andere aandacht besteed aan wat een nieuw voedingsmiddel is, de Europese en Nederlandse regelgeving op het gebied van nieuwe voedingsmiddelen, de toelatingsprocedure voor nieuwe voedingsmiddelen en het interventiebeleid van de NVWA. Ook komen enkele specifieke nieuwe voedingsmiddelen aan bod zoals insecten, kweekvlees en levensmiddelen die bestaan uit technisch vervaardigd nanomateriaal. Het handboek is te raadplegen via de site van de NVWA.

 

Nieuwe voedingsmiddelen

Nieuwe voedingsmiddelen zijn nieuwe levensmiddelen, nieuwe ingrediënten of levensmiddelen met een nieuw ingrediënt die binnen de Europese Unie vóór 15 mei 1997 niet voor menselijke voeding werden gebruikt. Ze worden ook wel aangeduid met de Engelse term ‘novel foods’. Voorbeelden van nieuwe voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen van nieuwe voedingsbronnen (bijvoorbeeld olie van docosahexaeenzuur (DHA) gewonnen uit micro-algen), voedingsmiddelen geïsoleerd uit of geproduceerd uit planten of delen van planten (bijvoorbeeld sap uit cacaopulp) of (delen van) dieren (bijvoorbeeld insecten), en voedingsmiddelen die afkomstig zijn van de primaire productie (bijvoorbeeld teelt) en een geschiedenis van veilig gebruik als levensmiddel in een derde land hebben (bijvoorbeeld poeder van de Maqui-bes).

Nieuwe voedingsmiddelen mogen alleen worden verkocht als ze zijn toegelaten in de EU en voldoen aan de Europese basisvoorschriften voor het in de handel brengen van nieuwe voedingsmiddelen in Verordening en de daarop gebaseerde EU-regelgeving. Ze moeten zijn opgenomen in de zogenoemde Unielijst van nieuwe en voldoen aan de voorwaarden en specificaties in deze Unielijst.

De NVWA handhaaft in Nederland de Europese regelgeving voor nieuwe voedingsmiddelen.

Klik hier voor het handboek Nieuwe voedingsmiddelen
nvwa.nl

Bron: NVWA

Procesoptimalisatie bij Zandvliet

Zandvliet Sismatec

 

Begin oktober heeft Sismatec een volledig nieuwe Treif Twister SP+ geïnstalleerd bij de firma Zandvliet in Delft. Zandvliet werkt al jaren met diverse Treif dicing machines, waaronder enkele heel oude. “We zijn met Sismatec in gesprek gegaan omdat zij leverancier zijn van en onderhoud doen aan onze Treif dicing machines”, vertelt Sander van der Velden, Operationeel Directeur bij Zandvliet Vleeswaren te Delft. “De bijna 20 jaar oude machines begonnen toch meer onderhoud te vragen. Samen met Sismatec hebben we onderzocht hoe we de verschillende snijprocessen konden optimaliseren, en waar mogelijk in kwaliteit konden verbeteren.” 

Ze maakten een grondige inventarisatie van de verschillende maten blokjes en reepjes die gesneden worden, bepaalden welke capaciteiten nodig zijn en welke hoeveelheden er wekelijks gemaakt worden. “We sneden bijvoorbeeld bepaalde producten rechtstreeks vanuit de diepvriesvoorraad. Met de nieuwe Twister SP+ hoeven we niet zo diep bevroren aan te leveren; dit bespaart ons serieus veel energie, dus geld.” Door nieuwe snijtechnieken toe te passen, behaalt Zandvliet Vleeswaren een hogere lijn-output en ogen de blokjes en reepjes nóg strakker. Sander: “Ik wil Sismatec en Treif danken voor dit leerzame proces, én voor de prettige constructieve manier van projectbenadering.”

www.zandvliet.com
www.sismatec.nl

Bron: Sismatec

Top Tien Food Trends voor 2021

Voedselketen

Transparantie komt naar voren als duidelijke winnaar in de Top Tien Trends van 2021, dit blijkt uit het jaarlijkse Top Tien Trends rapport van Innova Market Insights. Het rapport biedt een diepgaand inzicht in hoe de voedings- en drankindustrie zicht geleidelijk aan heeft ontwikkeld. COVID-19 transformeert onze winkel- en eetgewoonten, waarbij het van het grootste belang is om voorop te blijven lopen in een veranderende wereld.

De toptrends van Innova Market Insights voor 2021 zijn een reactie op de zich steeds verder ontwikkelende en consumentgerichte voedings- en drankindustrie. Innova Market Insights anticipeert op toonaangevende trends en levert uitgebreide gegevens om merken te ondersteunen met een snelle heropleving of versnelling na COVID-19. De nieuwe trends voor 2021 zijn:

1. Transparantie overwint

Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat zes op de tien consumenten wereldwijd geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over waar voedingsmiddelen vandaan komen. Het vergroten van de transparantie om tegemoet te komen aan de veranderende eisen van de consument op het gebied van ethiek, milieu en clean label is van groot belang. Aspecten zijn onder meer het welzijn van mens en dier, transparantie van de toeleveringsketen, plantaardige voeding en duurzame bevoorrading.

2. Plant-Forward

Naarmate de trends op basis van planten de status van mondiaal fenomeen bereiken, ontwikkelt de definitie van "plantaardig" zich steeds verder. De toenemende populariteit ervan zal de uitbreiding naar verschillende regio's en categorieën in 2021 stimuleren, met inbegrip van een versnelde vraag naar nieuwe formules, plantaardige eiwitten en meer verfijnde alternatieven.  De Innova Consumer Survey 2020 gaf aan dat de vier belangrijkste redenen om plantaardige alternatieven te overwegen, gezondheid, dieetvariatie, duurzaamheid en smaak waren.

3. Op maat gemaakt

Gepersonaliseerde voeding staat in de schijnwerpers als consumenten op zoek gaan naar voedingsopties die passen bij hun unieke levensstijl. Consumenten verwachten een op maat gemaakte benadering van eten, met technologische doorbraken, constante nieuwe lanceringen en opwindende zintuiglijke ervaringen die de mogelijkheid bieden om aangepaste levensstijlen uit te breiden tot voedselconsumptie. Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat 64% van de consumenten wereldwijd meer manieren heeft gevonden om hun leven en producten af te stemmen op hun individuele stijl, overtuigingen en behoeften. 

4. Nieuw Omnichannel Eten

Omdat foodservice en retail steeds meer overlappen, kunnen consumenten eten wat ze willen, wanneer en waar ze dat willen. Consumenten zijn op zoek naar gemak, rijkere ervaringen en toegankelijke verwennerij.  Meer thuis koken stimuleert het gebruik van handige maaltijdkits/starters en meer verfijnde ingrediënten, wat resulteert in nieuwe voedselervaringen. De Innova Consumer Survey 2020 concludeerde dat 46% van de consumenten gelooft dat restaurantproducten een handige manier zijn om de restaurantervaring en -smaken thuis te bereiken.

5. In overeenstemming met immuniteit

Voortdurende angst als gevolg van COVID-19 zal de consument ertoe aanzetten om tot 2021 prioriteit te geven aan zijn of haar immuunsysteem.Volgens de Innova Consumer Survey 2020 zijn zes van de tien consumenten wereldwijd in toenemende mate op zoek naar voedingsmiddelen die hun gezondheid ondersteunen, waarbij een op de drie zegt dat de bezorgdheid over de gezondheid in 2020 is toegenomen ten opzichte van 2019. Ingrediënten die de gezondheid stimuleren zullen het komende jaar een belangrijke rol spelen.

De overige vijf trends zijn: Voedingshackers, Stemming: de volgende gelegenheid, Product Mashups:  Wanneer trends botsen, Moderne Nostalgie en Tijdperk van de Influencer.

Op woensdag 11 november 2020 om 16.00 uur zal Lu Ann Williams, directeur van Insights and Innovation bij Innova Market Insights, de Top Tien Trends voor 2021 presenteren die de voedsel- en drankindustrie in het komende jaar en daarna zullen beïnvloeden.

innovamarketinsights.com

Bron: Innova Market Insights

Spelregels veranderen tegen voedselverspilling

voedselverspillingOm voedselverspilling voor 2030 te halveren zijn nog grote stappen nodig, alleen staat soms wet- en regelgeving in de weg. Wanneer ondernemers zich willen inzetten om zo min mogelijk te verspillen en reststromen optimaal te verwaarden, is het dus belangrijk die regels – waar mogelijk en veilig – te veranderen. Wageningen University & Research onderzocht de haalbaarheid en impact van mogelijke maatregelen. Op basis van de resultaten selecteerde de Stichting Samen tegen Voedselverspilling een top 10 van prioriteiten, die nu beschikbaar zijn in een handige en overzichtelijke factsheet.

Na een uitvoerig onderzoek door Wageningen Universiteit & Research werd een brede consultatie onder stakeholders uit het Nederlandse voedselsysteem gehouden en vond er een toetsing door experts plaats. Op zoek naar die maatregelen met veel impact en hoge haalbaarheid, werden de argumenten voor prioritering uiteengezet. Op basis hiervan selecteerde Stichting Samen tegen Voedselverspilling (STV) tien kansrijke prioriteiten om de regels te veranderen. Minister Schouten onderschreef deze top tien in haar brief aan de Tweede Kamer. STV en WUR doen een oproep naar politiek, overheid en bedrijven om samen deze spelregels te veranderen. Zo wordt een circulair voedselsysteem, waarin we alle grondstoffen zo nuttig mogelijk gebruiken, de enige logische keuze.

Doelstelling 

Het doel van het initiatief van WUR is het inventariseren van, adviseren over en het wegnemen van belemmeringen, barrières en drempels bij het tegengaan van voedselverspilling. Het kortere termijn doel hierbij is het inventariseren van, en het adviseren over het wegnemen van deze belemmeringen op geselecteerde hotspots in wet- en regelgeving en handelspraktijken.

Klik hier voor de factsheet

wur.nl