Nieuws

9 miljoen euro voor groene transitie foodsector

Foto bij BAkery Sweet fonds

Het Nationaal Groeifonds investeert 9 miljoen euro in een consortium van drie sectoren in het Noorden, die gezamenlijk de uitdagingen van de groene transitie willen aangaan. Het geld uit de "Subsidie Opschaling verduurzaamde PPS in het beroepsonderwijs" wordt ingezet door het Centre of Expertise Water Technology (CEW), het Centrum voor Innovatief Vakmanschap Water (CIV Water), Green PAC, Bakery Sweets Center (BSC) en Wendbaar Vakmanschap in Lerende Organisaties (WVLO).

De sectoren watertechnologie, chemie en food staan voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, milieuverontreiniging en energietransitie. Opschaling is nodig om het groeiende personeelstekort aan te pakken en innovaties te bevorderen. Gerichte investeringen stellen het consortium in staat om meer scholieren, werkenden en werkzoekenden op te leiden voor deze sectoren.

Het consortium, bestaande uit publieke en private partners, versterkt de aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Publiek-private samenwerkingsverbanden (PPS'en) dragen bij aan de opleiding van jongeren, zorgen voor de inzetbaarheid van medewerkers en ondersteunen mkb'ers bij innovatie. Het Centre of Expertise Water Technology (CEW) benadrukt het belang van dwarsverbanden tussen de sectoren, met aandacht voor grondstoffen, energie en circulariteit.

Regionale partners, waaronder overheden, bedrijfsleven en onderwijs, zijn essentieel voor een succesvol opschalingstraject. De drie noordelijke provincies hebben een belangrijke rol gespeeld bij het formuleren van het thema van de subsidieaanvraag en zullen nauw betrokken blijven bij de uitvoering.

De subsidie draagt bij aan de opschaling van het retourbroodproject van Bakery Sweets Center, waarbij versuikerde broodpasta uit retourbrood in nieuwe producten wordt verwerkt.

Bakerysweetcenter.nl

Inflatie getemperd door lagere stijging voedsel­prijzen

Foodmarkt kansenNederlandse consumenten moesten in april van dit jaar gemiddeld 5,2 procent meer betalen voor goederen en diensten dan een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In maart was de inflatie nog 4,4 procent. 

In april waren consumentengoederen en -diensten exclusief energie en motorbrandstoffen 7,8 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar.

Kleinere prijsstijging voedingsmiddelen

Een positieve ontwikkeling is de kleinere prijsstijging van voedingsmiddelen, die een neerwaarts effect had op de inflatie. In april waren voedingsmiddelen 15,9 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar, terwijl de prijsstijging in maart nog 18,4 procent bedroeg. Vooral vlees, groenten en zuivel droegen bij aan deze afname.

Kleinere prijsdaling energie en benzine

Energie en benzine daarentegen droegen juist bij aan een opwaarts effect op de inflatie. Energie was in april 32,2 procent goedkoper dan in april vorig jaar, terwijl de prijzen in maart nog 36,5 procent lager waren. Benzine was deze maand 11,1 procent goedkoper dan in april 2022, terwijl de prijzen in maart nog 20,8 procent lager waren. Het effect van de accijnsverlaging op motorbrandstoffen van april vorig jaar werkt niet meer door in de inflatie.

Tot slot steeg de inflatie in de eurozone van 6,9 procent in maart naar 7,0 procent in april.

Cbs.nl

Bron: CBS

Subsidie­re­ge­ling voor verduur­za­ming mkb aangepast

Illustratie duurzaam ondernemenDe Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) is aangepast en mkb-ondernemers kunnen tot 30 september 2023 weer subsidie aanvragen om hun bedrijf te verduurzamen. De regeling van vorig jaar is verbeterd om de kwaliteit van de adviezen en ondersteuning te verhogen. 

Met de subsidie kunnen mkb-ondernemers besparen op energiekosten door verduurzamingsadvies en ondersteuning te krijgen. De regeling was tijdelijk gesloten na signalen van mkb-ondernemers over oneigenlijk gebruik door enkele partijen. De regeling is nu aangepast en weer open voor aanvragen.

Aanpassingen

Er zijn enkele aanpassingen gemaakt, waaronder dat de energieadviseur die de mkb-ondernemer helpt, tenminste 2 jaar ervaring moet hebben in het adviseren van mkb-ondernemers over energiebesparing en verduurzaming. Daarnaast is de jaarafrekening van de energieleverancier nu een verplichte bijlage bij de aanvraag en zijn de eisen aan het advies aangescherpt. De ondernemer verklaart nu schriftelijk op de hoogte te zijn van de subsidievoorwaarden.

Advies en ondersteuning

Met de SVM kunnen mkb-ondernemers een vergoeding krijgen voor de inhuur van een energieadviseur voor een energieadvies op maat én voor hulp bij het uitvoeren van het advies. Het beschikbare budget is € 14,4 miljoen. De investeringen in de verduurzamingsmaatregelen zelf vallen niet onder de SVM. Hiervoor zijn andere subsidies mogelijk interessant, zoals de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) en Energie-investeringsaftrek (EIA).

Duurzaam-ondernemen.nl

Bron: Duurzaam Ondernemen

Het volledige programma van Empack 2023

beurs empack

Beursorganisator Easyfairs heeft het volledige programma bekend gemaakt voor het verpakkingsevent Empack en Packaging Innovations op 5 en 6 april in Brabanthallen in Den Bosch. Er zijn meer dan 30 sessies bij te wonen: van de psychologie van verpakkingen tot de oplossingen voor verpakkingen op logistiek gebied. Daarnaast worden beide ochtenden afgetrapt met inspirerende en prikkelende kickstarts waarbij rondetafeldiscussies op het gebied van (consumenten)verpakkingen plaatsvinden.

Het kennisprogramma voor Empack bestaat op de eerste beursdag (woensdag 5 april) onder meer uit de bekendmaking van de nominaties voor de NL Packaging Awards, twee sessies over verpakkingen naar een hoger niveau tillen (inpakproces en verpakkingen) en duurzaam verpakken en circulariteit. 

Tijdens de tweede beursdag zijn in het theater lezingen op het gebied van wetgeving over verpakkingen: wat moet je doen en hoe toon je dat aan? Ook de invloed van sealen op duurzaamheid en hoe houd je je Supply Chain draaiende komen aan bod. Vier van de vijf lezingen over de invloed van sealen op duurzaamheid zijn daarbij in het Engels te volgen. Na iedere sessie is er volop mogelijkheid om vragen te stellen aan de sprekers. 

Kennisprogramma Packaging Innovations

Het programma voor Packaging Innovations omvat ook verschillende sessies, met het zwaartepunt op de eerste beursdag met maar liefst negen lezingen. Thema’s die dan worden behandeld zijn onder andere E-commerce als belangrijke schakel bij herbruikbare verpakkingen.

Op de tweede beursdag kunnen bezoekers aanschuiven in het theater voor lezingen over gedragsbeinvloeding en duurzaam verpakken. De beursdag wordt afgesloten met het Greenovation Symposium, waar innovatieve start-ups hun duurzame innovaties pitchen op basis van fossielvrije materialen en passend binnen de circulaire economie. Het volledige kennisprogramma voor zowel Empack als Packaging Innovations is te vinden op 

Kickstarts en Pitch Your Product

Verder worden alle beursdagen direct na opening om 10.00 uur afgetrapt met kickstarts op het Business Terras, gevolgd door pitches van exposanten, partners en bedrijven met innovaties die beoordeeld worden door juryleden Charles van Reij en Nienke Steen (beiden Cradle to Cradle). Bedrijven krijgen na iedere pitch gratis advies vanuit Cradle to Cradle en maken kans om de Innovatie Award van 2023 te winnen. 

Empack.nl

Bron: Easyfairs

Aangescherpte regels voor duurzaam­heids­claims ingegaan

Duurzame voeding

Op woensdag 1 februari 2023 is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. De nieuwe code geldt voor alle duurzaamheidsclaims, dus voor zowel milieuclaims als ethische claims.

De nieuwe code vervangt de Milieu Reclame Code (MRC) die alleen betrekking had op milieuclaims. De geactualiseerde regels gelden nu voor alle duurzaamheidsclaims. De hoofdregels zijn daarbij ongewijzigd gebleven: beweringen op het gebied van duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is.

Extra duidelijkheid voor consumenten

Voor de consument is niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Daarom moet dit door de adverteerder in zijn reclame-uitingen specifiek worden gemaakt. En claims moeten met actueel bewijs kunnen worden onderbouwd. Omdat het begrip duurzaam niet alleen betrekking kan hebben op het milieu, maar ook op bijvoorbeeld dierenwelzijn of arbeidsomstandigheden, geldt de code voor zowel milieuclaims als ethische claims.

De nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame beoogt een helder regelgevend kader te bieden aan adverteerders, in lijn met bestaande wetgeving en de interpretatie daarvan door de ACM in de Leidraad Duurzaamheidsclaims. Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden.

Reclamecode.nl

Bron: Reclame Code