Nieuws

Zoekt u personeel en wilt u bestaand personeel behouden?

Picture3

Meldt u dan aan voor de PAVO bijeenkomst over “Een leven lang ontwikkelen “ bij Lavans Personeel in Helmond op vrijdag 11 maart 2022. Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar!

Lavans hecht waarde aan een continue ontwikkeling van hun medewerkers. Volwaardig én duurzaam aan de samenleving te kunnen blijven deelnemen, staat voor het bedrijf voorop. Een leven lang ontwikkelen draagt bij aan persoonlijk welzijn, betere kansen op de arbeidsmarkt en aan het gezond en productief houden van werkenden tot aan hun pensioen.

Goed personeel binden en ontwikkelen is een belangrijke speerpunt voor Lavans. Hoe met zelfregulering omgegaan wordt (zelfsturende teams), zal ook aan bod komen.

Tijdens dit bedrijfsbezoek komen uiteraard vele praktische voorbeelden aan bod, maar wordt bijvoorbeeld ook gesproken over het belang van het familiale karakter van het bedrijf, informatie uitwisselen met je personeel, coaching trajecten en de opleidingsmogelijkheden. Ongetwijfeld zullen enkele voorbeelden toepasbaar zijn binnen uw eigen organisatie.  

Tijdens de rondleiding door het bedrijf kunnen de bezoekers de werksfeer bij Lavans zelf ervaren en een mooie inkijk krijgen in de ‘state of the art’ high-care wasserij voor bedrijfskleding in de voedingsmiddelen-industrie.

In de afrondende discussie kunnen vragen gesteld worden waarbij de wisselwerking tussen de deelnemers en Lavans centraal staat.

De bijeenkomst is bedoeld voor mensen werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie welke geïnformeerd  willen worden omtrent bovenstaande personeelsaspecten.

Programma

9.15 – 9.30 uur Ontvangst

9.30 – 9.35 uur Opening;Twan Haasen, Stichting PAVO

9.35 – 9.50 uur Introductie Lavans BV; Michel Heerkens, directeur Lavans BV  

9.50 – 10.20 uur De actuele status van de arbeidsmarkt; Paul Haarhuis, CCO Timing Uitzendgroep BV

Goede medewerkers binnenkrijgen was altijd al een opgave maar op dit moment is het misschien wel het grootste aandachtspunt in het bedrijfsleven. Wat kan je doen in een overspannen arbeidsmarkt doen om voldoende goede mensen in je bedrijf te hebben?

10.20 – 11.00 uur Zelfregulering en ‘Een Leven Lang Ontwikkelen’ in productieteams bij Lavans

Annemarie van Loon, HR en Organisatieontwikkeling 

 Onder andere:

 • Binden en boeien van medewerkers

 • Leven lang ontwikkelen

 • Werken met zelfregulerende teams

In haar presentatie zal Annemarie toelichten hoe binnen Lavans gewerkt wordt met zelfregulering in productieteams, ervaringen van de afgelopen 10 jaar en leermomenten daaruit.

11.00 – 12.15 uur Rondleiding 

Mensen, processen en machines. Tijdens de rondleiding maakt u kennis met het logistie-ke wasproces dat komt kijken bij het onderhouden van bedrijfskleding.   Lavans verwerkt dagelijks onder andere ruim 10.000 stuks bedrijfskleding. Bij voedselveiligheid is per-soonlijke hygiëne een basisvoorwaarde. De foodafdeling bij Lavans is daarop afgestemd.

12.15 – 12.45 uur Terugkoppeling en vragen aan Lavans BV;Twan Haasen, Stichting PAVO; Michel Heerkens, Annemarie van Loon, Lavans BV  

12.45 – 13.15 uur Sluiting en broodjeslunch aangeboden door Lavans BV

Aanmelding en informatie

Heeft u interesse in het bijwonen van deze bijeenkomst, stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Deelname voor PAVO-leden is kosteloos. Niet-leden betalen € 195,00 excl. BTW voor de 1e aanmelding en krijgen 50% korting voor iedere volgende aanmelding. Aanmelden voor de themabijeenkomst kan per email door het invullen van het bijgevoegde aanmeldingsformulier en verzenden naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Ook kunt u dit ingevulde aanmeldingsformulier sturen naar Stichting PAVO, Vensestraat 70, 6599 AR Ven-Zelderheide of u aanmelden via de website www.stichtingpavo.nl.

U kunt natuurlijk ook lid worden van de PAVO à € 595,- excl. BTW per jaar en dan is deelname kosteloos.   Informatie aanvragen over het lidmaatschap van de PAVO is mogelijk door het sturen van een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het gastbedrijf kan op basis van concurrentie-overwegingen aanmeldingen weigeren.

De IFFA-zoekmachine voor de industrie gaat live

IFFA zoekmachine

De exposantenzoekmachine van de toonaangevende vakbeurs IFFA verandert in een permanente industriezoekmachine voor technologieën die verband houden met de verwerking en verpakking van vlees en alternatieve eiwitten. Vanaf IFFA 2022 zal de nieuwe naam "IFFA Contactor" uitgebreide informatie bieden over alle exposanten en hun innovaties - het hele jaar door en altijd up-to-date.

De nieuwe digitale tool biedt beursbezoekers de mogelijkheid om zich op www.iffa.com te informeren over producten en innovaties van deelnemende exposanten. Elke exposant is hier vertegenwoordigd met zijn individuele profiel. Dit omvat bedrijfsgegevens, contactpersonen, afbeeldingen, video's en informatie over producten, innovaties en oplossingen. Een van de nieuwe functies zal exposerende bedrijven in staat stellen om permanent reclame te maken voor hun producten en innovaties toe te voegen op elk gewenst moment - 24/7, 365 dagen per jaar.

Kerstin Horaczek, Vice President Technology bij Messe Frankfurt: "De IFFA Contactor is een uitgebreide bron van informatie voor klanten uit industrie en handel. Naast het live-evenement biedt de digitale zoekmachine een zakelijk platform voor de industrie waar iedereen van profiteert."

messefrankfurt.com

Bron: IFFA

Samen werken aan de meest baanbrekende innovaties

Food valley logoFoodvalley NL is sinds 2004 uitgebouwd tot voedselinnovatiecentrum van Europa. Nederland kan en moet een grote rol spelen in het ontwikkelen van het voedselsysteem van de toekomst. Ontdek hoe en proef de kansen. Want wat eten en drinken we in 2050 en hoe maken we dat zo duurzaam, betaalbaar, gezond en ook nog zo lekker mogelijk?

“We zijn ons bewust van de urgentie. Om aan deze vraag te voldoen zijn baanbrekende innovaties nodig. Dit is het moment om de beschikbare expertise in te zetten voor de productie van gezonde en duurzame voeding.” Foodvalley NL ontwikkelt en versterkt een internationaal ecosysteem van organisaties die samenwerken om deze transitie te realiseren. 

“Met de samenwerking tussen ondernemers ook buiten de food sector, kennisinstellingen, onderwijs en overheid werken we hard aan de voedselvoorziening van morgen. Ontdek hoe en proef de kansen.”

Koplopers ontzorgen

Foodvalley NL initiëert  en ontwikkelt programma's om de impact van innovaties te versnellen en organisaties sneller op te schalen. We werken samen aan de meest grensverleggende innovaties in landbouw en voeding op drie domeinen: circulaire landbouw, voeding & gezondheid en de eiwittransitie.  Daarbij bieden we een internationaal netwerk met inspirerende partners, diverse onderzoeksfaciliteiten en kennis, getalenteerde mensen en routes voor financiering. Zo ondersteunen en ontzorgen we de koplopers.

De activiteiten die we stimuleren en de manier waarop we het ecosysteem hebben ingericht, genereren internationale belangstelling en creëren een vliegwiel van wetenschappelijke ontwikkeling en economische groei dat voordelen oplevert voor iedereen. 

Ogen, oren én handen van de Voedseltransitie

Samen zijn de meer dan 250 partners in het Foodvalley-ecosysteem de ogen en oren van de voedseltransitie. We weten wat er speelt, welke grondstoffen, producten en technologieën nodig zijn. En meer: met complementaire kennis, ervaring, netwerken, faciliteiten en creativiteit geven we handen aan de voedseltransitie: door ketenpartijen te verbinden verkorten we de time-to-market van voedselinnovaties, schalen ze sneller op en maximaliseren de maatschappelijke impact. The Protein Community (TPC), het Protein Shift-bedrijvennetwerk van Foodvalley, is een goed voorbeeld: sinds 2017 brachten de meer dan 110 aangesloten bedrijven minimaal honderd innovatieve ingrediënten en producten naar de markt. Vanuit een gezamenlijke doel en het geloof dat je samen sneller innoveert.     

“Omdat wij geen commercieel belang hebben, kunnen we de relevante partijen bij elkaar brengen en op (competitief) gevoelige onderwerpen samenwerken. Ons doel is een duurzamer voedselsysteem, door onze onafhankelijkheid kunnen we de beste keuzes maken. Dat is belangrijk om te slagen.”

Partners van het Foodvalley ecosysteem hebben toegang tot:

  • Breed aanbod aan (onderzoeks-, en productie-)faciliteiten
  • Innovatie insights in circulaire landbouw, voeding & gezondheid en de eiwittransitie
  • Investeerders en partnerschappen wereldwijd

Vinden wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt

Elke stap op de reis van een ondernemer is een stap in het onbekende. Toegang hebben tot waardevolle middelen en unieke faciliteiten, communities van vakgenoten, coaches en kapitaal is cruciaal om innovatieve ideeën zo snel als mogelijk om te zetten in groeiende bedrijven met duurzame impact. Ons doel is om je te helpen toegang te krijgen tot alles wat je nodig hebt om innovaties te versnellen. Of je nu een starter bent die zijn technologie wil valideren of een MKB'er die wereldwijd wil uitbreiden, wij zijn er om je te helpen de weg te vinden en de transitie naar een duurzamer voedsel systeem te versnellen.

Shaping the future of food together

FoodSwitch is een voorstel voor het Nationaal Groeifonds dat is ingediend vanuit een brede coalitie van bedrijven, kennisinstellingen en belangenorganisaties, waaronder ook Foodvalley om te zorgen voor versnelling van de veranderingen die nodig zijn in het verduurzamen van het voedselsysteem. Eén onderdeel is zorgen voor financiering.

“Dat we ook inhoudelijk meedenken en meesturen, blijkt aantrekkelijk voor partijen die werken aan dat voedselsysteem. We zijn afgelopen jaar in leden met meer dan 20 procent gegroeid. Ook neemt het aantal partners van Foodvalley in binnen- en buitenland significant toe.”

Shared facilities: ”Producenten als Unilever kunnen laten weten als hun productiefaciliteit even niet wordt gebruikt, zo kan een ander bedrijf dat geen faciliteiten heeft, daarvan gebruik maken. Dat is handig, anders moeten kleine bedrijven, zoals startups in voor hen veel te dure machines investeren,” zegt Schippers, bestuursvoorzitter van Foodvalley NL.

“Tien jaren van delen van onderzoeksapparatuur bij Wageningen University & Research (WUR) zijn zeer vruchtbaar gebleken. De protein facility map van Foodvalley NL ondersteunde bedrijven bij het vinden van faciliteiten.”

Livekindly, een platform dat zich inzet om plantaardig het nieuwe normaal te maken, met aan het hoofd oud Unilever-topman Kees Kruythoff, is aangesloten. Dat zijn belangrijke partners om informatie mee uit te wisselen in de aanloop naar het nieuwe voedselsysteem. Want hoe maak je nou een goede, plantaardige burger, hoe verwerk je lokaal geproduceerde ingrediënten en waar loop je in dat proces allemaal tegenaan.

Wim de Laat, The Protein Brewery (CEO & Oprichter)
"Onze relatie met Foodvalley NL heeft ons een aantal commerciële contacten van over de hele wereld opgeleverd. Foodvalley NL en het ecosysteem in Wageningen en Nederland zijn wereldwijd bekend op het gebied van voedsel. Dus we worden door ons contact met Foodvalley NL erkend als een voedselinnovator van wereldklasse. Het maakt ons dus meer zichtbaar en dat is geweldig!”

Jack Stroeken, Ekomenu (CEO en Oprichter)
"In 2020 besloot ik me aan te sluiten bij een aantal organisaties om wat meer te netwerken. Van alle organisaties bood Foodvalley het beste programma voor ons. De beste sessies en persoonlijke begeleiding. Ze luisteren echt naar wat je wilt. Vragen je voor interviews en allerlei sessies. Ik ben heel blij met hun aanpak en ook met de koppeling met ScaleUpNation."

Wil je weten wat Foodvalley NL voor jouw bedrijf kan betekenen?

Kijk op www.foodvalley.nl en neem contact met ons op.

 

 

Nutri-Score wordt in de eerste helft van 2022 ingevoerd

Nutri score

Nederlandse voedselproducenten mogen naar verwachting in de eerste helft van 2022 Nutri-Score als logo gebruiken. Het logo is dan ook geschikt voor online gebruik. Bijvoorbeeld in webwinkels die voedingsmiddelen aanbieden, aldus het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Gebruik voedselkeuzelogo door producenten

Is het voedselkeuzelogo Nutri-Score in 2022 beschikbaar in Nederland? Dan adviseert de overheid de voedselproducenten over de regels van onder andere het aanmelden van het voedselkeuzelogo en hoe het logo toe te passen op de verpakkingen.

Als een voedselproducent Nutri-Score op zijn producten zet, dan moet hij op al zijn producten het logo plaatsen. Het is niet mogelijk voor een producent om Nutri-Score op slechts een deel van het productaanbod te plaatsen. 

1 erkend logo

Voedselproducenten hoeven Nutri-Score niet te gebruiken als ze dat niet willen. Wel is het zo dat alleen Nutri-Score straks een erkend voedselkeuzelogo is voor Nederlandse voedselproducenten. Andere voedselkeuzelogo’s over gezonde voeding mogen Nederlandse producenten niet op Nederlandse verpakkingen plaatsen.

Rijksoverheid.nl

Bron: Nutri-Score

Voedselprijsindex ging in 2021 met 28,1% omhoog

Foto koopgedrag

De FAO voedselprijsindex bedroeg in 2021 gemiddeld 125,7 punten, dat is een stijging van maar liefst 28,1% ten opzichte van 2020, aldus de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). Alleen in het jaar 2011 was de index met 131,9 punten nog hoger. Dat was de hoogste index sinds 1961 toen de FAO begon met het berekenen van de index om het niveau en de ontwikkeling van voedselprijzen aan te geven.

De FAO berekent iedere maand een prijsindex voor voedsel en kijkt daarbij naar de ontwikkeling in prijzen voor vlees, zuivel, graan, plantaardige olie en suiker.

De FAO-index van de graanprijzen bereikte in 2021 zijn hoogste jaarniveau sinds 2012 en lag gemiddeld 27,2 procent hoger dan in 2020, waarbij maïs met 44,1 procent steeg, tarwe met 31,3 procent, maar rijst met 4,0 procent daalde.
De prijsindex voor plantaardige olie bereikte in 2021 een historisch hoogtepunt, met een stijging van 65,8 procent ten opzichte van 2020.
Voor 2021 als geheel steeg de FAO-suikerprijsindex met 29,8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar tot zijn hoogste niveau sinds 2016.
De FAO vleesprijsindex was over 2021 12,7 procent hoger dan in 2020.
De FAO zuivelprijsindex lag in 2021 gemiddeld 16,9 procent hoger dan in 2020.

fao.org