Nieuws

50% plantaardige vleeswaren bij Zwanenberg op termijn

FD meldt dat Zwanenberg Food Group vleesvervangers, die soepen en sauzen op de markt brengen, op termijn 50% van de omzet uit niet-vleesproducten willen halen. De directie zegt in te willen spelen op de flexitariër-trend, wijzend op de verschuiving van traditionele vleesproducten naar vleesvervangers, groenteburgers en plantaardige voedingsmiddelen zoals spreads. Zwanenburg dat het nu nog echt het profiel van een vleesbedrijf heeft, en zegt door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee te willen gaan in de nieuwe richting. Van Zwanenburgs jaaromzet van €400 mln is nu minstens 90% gerelateerd aan de productie van boterhamworst in blik, knakworst, leverworst en vleeswaren. Sinds vorig jaar is er samenwerking met de soepfabriek van Unilever in Oss. Zwanenberg neemt alle bezittingen over, ook de 325 personeelsleden. Unilever blijf de marketing en verkoop doen voor de soepen en sauzen. De twee bedrijven hebben een overeenkomst voor levering en afname getekend met een looptijd van tien jaar. Voor Zwanenberg geeft dit een ingang voor de transitie richting soepen en sauzen.  

Vierde chocoladesmaak onthuld

Zwitserse wetenschappers verbonden aan de chocoladegigant Barry Callebaut hebben op 5 september in Shanghai de vierde chocoladesmaak ooit onthuld: Ruby. Het is voor het eerst sinds de jaren dertig dat er een nieuw type chocolade ontwikkeld is, destijds was dat na melk en puur het type ‘witte chocolade’. De naam ‘Ruby’ verwijst naar de roodachtige kleur die ontleend wordt aan het gebruik van Ruby cacao. De chocolade smaakt naar bessen, hoewel die er niet aan zijn toegevoegd en is bijzonder zacht van structuur. Aan de ontdekking van deze chocolade is tientallen jaren achter de schermen gewerkt door Belgische en Franse chocolade-onderzoekers.  

Kempen Insect Valley officieel van start

Op de Kempense Innovatiecampus in Geel is de officiële aftrap gegeven van twee EFRO-projecten. Met de ‘Kempen Insect Cluster’ en de ‘Insect Pilot Plant’ krijgt de Kempen Insect Valley stilaan vorm. De projecten moeten ervoor zorgen dat in de Kempen het potentieel van insecten als hoogwaardige grondstof of als afvalverwerker tot waarde wordt gemaakt’, stellen initiatiefnemers Voka - KvK Kempen, Millibeter, VITO, KU Leuven – Campus Geel en Thomas More Kempen. Insecten zijn een ecologisch verantwoorde bron van grondstoffen en zullen daardoor steeds belangrijker worden. De twee projecten dragen de expertise over insecten als afvalverwerker en als hoogwaardige grondstof uit naar verschillende doelgroepen. Dit zijn bedrijven met organische reststromen, nieuwe en bestaande insectenkwekers, de voedings- en voederindustrie, de chemische en farmaceutische industrie, de overheden en het brede publiek. 

MVO-beleid sinaasappelteelt niet op orde

Organisatie SOMO meldt dat driekwart van het sinaasappelsap in Nederlandse supermarkten zijn oorsprong heeft in Brazilië, waar arbeidsomstandigheden in de pluk vaak ondermaats zijn. 'Plukkers kunnen niet leven van hun loon, ze moeten lange dagen maken en ze worden tijdens hun werk blootgesteld aan giftige bestrijdingsmiddelen. Hoewel Nederlandse supermarkten als afnemers van het sap volgens internationale richtlijnen medeverantwoordelijk zijn, laat onderzoek van SOMO zien dat deze bedrijven nog te weinig doen’, aldus een bericht. SOMO meldt verder: 'SOMO vroeg de vijf grootste supermarkten van Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus) tweemaal naar de herkomst van hun huismerksap en naar de inspanningen die zij doen om problemen met mensenrechtenschendingen in de keten te voorkomen en verbeteren. Terwijl in november 2015 drie supermarkten nog aan het onderzoek meewerkten, besloten zij in 2017 niet op individuele basis mee te werken. De supermarkten lieten hun brancheorganisatie, Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), een algemene verklaring opstellen. Deze algemene verklaring gaat niet in op de misstanden in de keten voor sinaasappelsap en geeft geen concrete informatie over het beleid, de inspanningen, resultaten en toeleveringsketen van individuele supermarkten. De individuele supermarkten schuiven verantwoordelijkheid af naar de Nederlandse overheid. Alleen Jumbo kondigt nieuwe stappen aan.' 

‘OEE is voor veel producenten en machinebouwers nog onbekend terrein’

Utrecht, 24 augustus 2017 11:54 | Dionne Irving

Tijdens het event Engineering in Food&Beverage is er ook aandacht voor het onderwerp OEE, Overall Equipment Effectiveness. Dit is voor veel producenten en machinebouwers een begrip, maar even zo voor velen nog onbekend terrein. OEE is een methode om op een sluitende manier inzicht te krijgen in de prestatie van je productiemiddel, vertelt Peter Santegoeds, directeur van de stiching PAVO.

“Er zijn veel ‘kenners’ die OEE onbewust verkeerd gebruiken. Veel managementteams gebruiken dit cijfer om te bepalen of de lijn of machine goed presteert. Vaak gaat men zelfs OEE getallen vergelijken. En daar zit een hele grote valkuil”, legt Santegoeds uit.

Hoe is OEE opgebouwd?
Het OEE getal is van veel factoren afhankelijk. “Als de onderliggende afspraken en parameters niet hetzelfde zijn ingesteld, ben je al snel appels met slagroomtaarten aan het vergelijken.

De enige overeenkomst: Je kan het eten.” Volgens Santegoeds is het beter om eerst goed te begrijpen hoe het OEE getal is opgebouwd. “Dan nog is het verstandig OEE te gebruiken om de verspillingen die door registraties inzichtelijk worden vakkundig op te lossen. Het percentage OEE dat wordt verbeterd is belangrijker dan het absolute getal.”

Werkelijke prestatie
Een directeur van een bakkersbedrijf zei ooit tegen Santegoeds: “Bij ons was het OEE cijfer kunstmatig omhoog gebracht. Ik begreep later pas, dat het meer een maatstaf was hoever wij onze kop in het zand staken, dan dat het de werkelijke prestatie van onze productielijn weergaf!”

De PAVO-directeur heeft respect voor deze man. “Hij nam de moeite om OEE juist in te richten en in te zetten zoals het hoort. Toch zijn er nog steeds personen die OEE bewust gebruiken om anderen te misleiden. Mijn advies? Ken je OEE!”

Event op 3 oktober
Meer weten over OEE? Schrijf u in voor het event Engineering in Food&Beverage op 3 oktober aanstaande in De Fabrique in Utrecht.