Nieuws

50% plantaardige vleeswaren bij Zwanenberg op termijn

FD meldt dat Zwanenberg Food Group vleesvervangers, die soepen en sauzen op de markt brengen, op termijn 50% van de omzet uit niet-vleesproducten willen halen. De directie zegt in te willen spelen op de flexitariër-trend, wijzend op de verschuiving van traditionele vleesproducten naar vleesvervangers, groenteburgers en plantaardige voedingsmiddelen zoals spreads. Zwanenburg dat het nu nog echt het profiel van een vleesbedrijf heeft, en zegt door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee te willen gaan in de nieuwe richting. Van Zwanenburgs jaaromzet van €400 mln is nu minstens 90% gerelateerd aan de productie van boterhamworst in blik, knakworst, leverworst en vleeswaren. Sinds vorig jaar is er samenwerking met de soepfabriek van Unilever in Oss. Zwanenberg neemt alle bezittingen over, ook de 325 personeelsleden. Unilever blijf de marketing en verkoop doen voor de soepen en sauzen. De twee bedrijven hebben een overeenkomst voor levering en afname getekend met een looptijd van tien jaar. Voor Zwanenberg geeft dit een ingang voor de transitie richting soepen en sauzen.