Nieuws

Kostprijsstijging grootste probleem voedingsindustrie

foto reststromen

 

De beschikbaarheid van de grondstoffen is voor de Nederlandse voedingsindustrie een minder groot probleem dan de prijsstijgingen. Alleen de beschikbaarheid van zonnebloemolie vormt een knelpunt. Wel zijn er problemen met prijsverhogingen op meerdere kostencomponenten (energie, grondstof), die niet lang gedragen kunnen worden door bedrijven. Dat schrijven onderzoekers van Wageningen Economic Research in de 'Knelpuntenanalyse conflict Oekraïne' die ze maakten voor het ministerie van LNV.

Zuivel, meelindustrie (incl. aardappelzetmeel) en andere aardappelverwerking zijn grootverbruikers van energie en daarmee gevoelig voor sterke stijgingen van de energieprijs.

Vooral bakkerijen krijgen prijsprobleem 

Bakkerijen hebben vooral een prijsprobleem. Elektriciteit, gas en brandstoftoeslagen spelen hun parten. Daar waar energie eerst een klein deel van de kostprijs was, is het nu qua percentage vergelijkbaar met bloem. De retail staat niet onwelwillend tegen doorberekening, maar men is huiverig hoe de meerkosten binnen de keten verdeeld gaan worden. De meeste bakkers importeren niet veel uit Oekraïne, en hebben dus vooral last van de prijsstijging op de wereldmarkt.

Veevoer

Nederland importeert vooral voergranen, maïs en olie- en oliehoudende zaden (met name zonnebloemzaden) uit Oekraïne, deels GMO-vrij/biologisch. Vooral de GMO-vrije stroom (in het bijzonder van belang voor de biologische sector) is moeilijk op alternatieve wijze te vervangen; dit leidt tot hogere voerkosten en mogelijke tekorten vanwege het op korte termijn ontbreken van alternatieven.

Lees het rapport ‘Knelpuntenanalyse conflict Oekraïne’

Bron: Wageningen Economic Research

MVO: ‘Voorraad zonnebloemolie in april opgebruikt’

ZonnebloemHet is duidelijk dat de import van zonnebloemolie uit Oekraïne inmiddels bijna volledig is stilgevallen. Dit wordt al zichtbaar in de Nederlandse supermarkten waar bijna geen flessen zonnebloemolie meer in de schappen staan. De verwachting is dat medio april de voorraad zonnebloemolie is opgebruikt. In 2021 importeerde Nederland voor ruim een miljard euro aan plantaardige en dierlijke oliën en oliehoudende zaden uit Oekraïne. Dit betreft voor het overgrote deel zonnebloemolie (ruim 600 miljoen euro) en raapzaad (350 miljoen euro).

Middellange termijn

Oekraïne is de grootste exporteur van zonnebloemolie ter wereld. Het wegvallen van de volumes kan op korte termijn niet door andere spelers op de wereldmarkt worden opgevangen. Hoe de oorlog zich ook ontwikkelt, de problemen hebben waarschijnlijk gevolgen voor de rest van het seizoen.

Levensmiddelen

Het gebrek aan zonnebloemolie heeft gevolgen voor de levensmiddelen in de supermarkt. Zonnebloemolie is een ingrediënt dat in enkele duizenden producten wordt verwerkt, zoals kant-en-klaarmaaltijden, vleesproducten en vleesvervangers, koek en gebak en broodbeleg. Voedingsmiddelenbedrijven zullen een andere olie moeten gebruiken voor hun producten, wat betekent dat de receptuur verandert. Elke olie heeft zijn eigen samenstelling en eigenschappen, je kunt het niet zomaar een-op-een vervangen.

Alternatieven

Alternatieven voor zonnebloemolie zoals raapzaadolie, olijfolie, sojaolie of palmolie, zijn in voldoende mate beschikbaar. Er dreigt geen tekort aan oliën en vetten in Europa. Daarbij speelt een rol dat de gestegen grondstoffen- en gasprijzen het onaantrekkelijk maken om plantaardige olie te verwerken tot biodiesel. Dit leidt ertoe dat de markt voor voeding over voldoende grondstoffen kan beschikken. Inmiddels worden alternatieven aangewend om de zonnebloemolie in levensmiddelen te vervangen.

Lees het volledige persbericht ‘Oorlog Oekraïne heeft consequenties voor beschikbaarheid zonnebloemolie’
Mvo.nl

Bron: MVO

Zoekt u personeel en wilt u bestaand personeel behouden?

Picture3

Meldt u dan aan voor de PAVO bijeenkomst over “Een leven lang ontwikkelen “ bij Lavans Personeel in Helmond op vrijdag 11 maart 2022. Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar!

Lavans hecht waarde aan een continue ontwikkeling van hun medewerkers. Volwaardig én duurzaam aan de samenleving te kunnen blijven deelnemen, staat voor het bedrijf voorop. Een leven lang ontwikkelen draagt bij aan persoonlijk welzijn, betere kansen op de arbeidsmarkt en aan het gezond en productief houden van werkenden tot aan hun pensioen.

Goed personeel binden en ontwikkelen is een belangrijke speerpunt voor Lavans. Hoe met zelfregulering omgegaan wordt (zelfsturende teams), zal ook aan bod komen.

Tijdens dit bedrijfsbezoek komen uiteraard vele praktische voorbeelden aan bod, maar wordt bijvoorbeeld ook gesproken over het belang van het familiale karakter van het bedrijf, informatie uitwisselen met je personeel, coaching trajecten en de opleidingsmogelijkheden. Ongetwijfeld zullen enkele voorbeelden toepasbaar zijn binnen uw eigen organisatie.  

Tijdens de rondleiding door het bedrijf kunnen de bezoekers de werksfeer bij Lavans zelf ervaren en een mooie inkijk krijgen in de ‘state of the art’ high-care wasserij voor bedrijfskleding in de voedingsmiddelen-industrie.

In de afrondende discussie kunnen vragen gesteld worden waarbij de wisselwerking tussen de deelnemers en Lavans centraal staat.

De bijeenkomst is bedoeld voor mensen werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie welke geïnformeerd  willen worden omtrent bovenstaande personeelsaspecten.

Programma

9.15 – 9.30 uur Ontvangst

9.30 – 9.35 uur Opening;Twan Haasen, Stichting PAVO

9.35 – 9.50 uur Introductie Lavans BV; Michel Heerkens, directeur Lavans BV  

9.50 – 10.20 uur De actuele status van de arbeidsmarkt; Paul Haarhuis, CCO Timing Uitzendgroep BV

Goede medewerkers binnenkrijgen was altijd al een opgave maar op dit moment is het misschien wel het grootste aandachtspunt in het bedrijfsleven. Wat kan je doen in een overspannen arbeidsmarkt doen om voldoende goede mensen in je bedrijf te hebben?

10.20 – 11.00 uur Zelfregulering en ‘Een Leven Lang Ontwikkelen’ in productieteams bij Lavans

Annemarie van Loon, HR en Organisatieontwikkeling 

 Onder andere:

 • Binden en boeien van medewerkers

 • Leven lang ontwikkelen

 • Werken met zelfregulerende teams

In haar presentatie zal Annemarie toelichten hoe binnen Lavans gewerkt wordt met zelfregulering in productieteams, ervaringen van de afgelopen 10 jaar en leermomenten daaruit.

11.00 – 12.15 uur Rondleiding 

Mensen, processen en machines. Tijdens de rondleiding maakt u kennis met het logistie-ke wasproces dat komt kijken bij het onderhouden van bedrijfskleding.   Lavans verwerkt dagelijks onder andere ruim 10.000 stuks bedrijfskleding. Bij voedselveiligheid is per-soonlijke hygiëne een basisvoorwaarde. De foodafdeling bij Lavans is daarop afgestemd.

12.15 – 12.45 uur Terugkoppeling en vragen aan Lavans BV;Twan Haasen, Stichting PAVO; Michel Heerkens, Annemarie van Loon, Lavans BV  

12.45 – 13.15 uur Sluiting en broodjeslunch aangeboden door Lavans BV

Aanmelding en informatie

Heeft u interesse in het bijwonen van deze bijeenkomst, stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Deelname voor PAVO-leden is kosteloos. Niet-leden betalen € 195,00 excl. BTW voor de 1e aanmelding en krijgen 50% korting voor iedere volgende aanmelding. Aanmelden voor de themabijeenkomst kan per email door het invullen van het bijgevoegde aanmeldingsformulier en verzenden naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Ook kunt u dit ingevulde aanmeldingsformulier sturen naar Stichting PAVO, Vensestraat 70, 6599 AR Ven-Zelderheide of u aanmelden via de website www.stichtingpavo.nl.

U kunt natuurlijk ook lid worden van de PAVO à € 595,- excl. BTW per jaar en dan is deelname kosteloos.   Informatie aanvragen over het lidmaatschap van de PAVO is mogelijk door het sturen van een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het gastbedrijf kan op basis van concurrentie-overwegingen aanmeldingen weigeren.

De IFFA-zoekmachine voor de industrie gaat live

IFFA zoekmachine

De exposantenzoekmachine van de toonaangevende vakbeurs IFFA verandert in een permanente industriezoekmachine voor technologieën die verband houden met de verwerking en verpakking van vlees en alternatieve eiwitten. Vanaf IFFA 2022 zal de nieuwe naam "IFFA Contactor" uitgebreide informatie bieden over alle exposanten en hun innovaties - het hele jaar door en altijd up-to-date.

De nieuwe digitale tool biedt beursbezoekers de mogelijkheid om zich op www.iffa.com te informeren over producten en innovaties van deelnemende exposanten. Elke exposant is hier vertegenwoordigd met zijn individuele profiel. Dit omvat bedrijfsgegevens, contactpersonen, afbeeldingen, video's en informatie over producten, innovaties en oplossingen. Een van de nieuwe functies zal exposerende bedrijven in staat stellen om permanent reclame te maken voor hun producten en innovaties toe te voegen op elk gewenst moment - 24/7, 365 dagen per jaar.

Kerstin Horaczek, Vice President Technology bij Messe Frankfurt: "De IFFA Contactor is een uitgebreide bron van informatie voor klanten uit industrie en handel. Naast het live-evenement biedt de digitale zoekmachine een zakelijk platform voor de industrie waar iedereen van profiteert."

messefrankfurt.com

Bron: IFFA

Samen werken aan de meest baanbrekende innovaties

Food valley logoFoodvalley NL is sinds 2004 uitgebouwd tot voedselinnovatiecentrum van Europa. Nederland kan en moet een grote rol spelen in het ontwikkelen van het voedselsysteem van de toekomst. Ontdek hoe en proef de kansen. Want wat eten en drinken we in 2050 en hoe maken we dat zo duurzaam, betaalbaar, gezond en ook nog zo lekker mogelijk?

“We zijn ons bewust van de urgentie. Om aan deze vraag te voldoen zijn baanbrekende innovaties nodig. Dit is het moment om de beschikbare expertise in te zetten voor de productie van gezonde en duurzame voeding.” Foodvalley NL ontwikkelt en versterkt een internationaal ecosysteem van organisaties die samenwerken om deze transitie te realiseren. 

“Met de samenwerking tussen ondernemers ook buiten de food sector, kennisinstellingen, onderwijs en overheid werken we hard aan de voedselvoorziening van morgen. Ontdek hoe en proef de kansen.”

Koplopers ontzorgen

Foodvalley NL initiëert  en ontwikkelt programma's om de impact van innovaties te versnellen en organisaties sneller op te schalen. We werken samen aan de meest grensverleggende innovaties in landbouw en voeding op drie domeinen: circulaire landbouw, voeding & gezondheid en de eiwittransitie.  Daarbij bieden we een internationaal netwerk met inspirerende partners, diverse onderzoeksfaciliteiten en kennis, getalenteerde mensen en routes voor financiering. Zo ondersteunen en ontzorgen we de koplopers.

De activiteiten die we stimuleren en de manier waarop we het ecosysteem hebben ingericht, genereren internationale belangstelling en creëren een vliegwiel van wetenschappelijke ontwikkeling en economische groei dat voordelen oplevert voor iedereen. 

Ogen, oren én handen van de Voedseltransitie

Samen zijn de meer dan 250 partners in het Foodvalley-ecosysteem de ogen en oren van de voedseltransitie. We weten wat er speelt, welke grondstoffen, producten en technologieën nodig zijn. En meer: met complementaire kennis, ervaring, netwerken, faciliteiten en creativiteit geven we handen aan de voedseltransitie: door ketenpartijen te verbinden verkorten we de time-to-market van voedselinnovaties, schalen ze sneller op en maximaliseren de maatschappelijke impact. The Protein Community (TPC), het Protein Shift-bedrijvennetwerk van Foodvalley, is een goed voorbeeld: sinds 2017 brachten de meer dan 110 aangesloten bedrijven minimaal honderd innovatieve ingrediënten en producten naar de markt. Vanuit een gezamenlijke doel en het geloof dat je samen sneller innoveert.     

“Omdat wij geen commercieel belang hebben, kunnen we de relevante partijen bij elkaar brengen en op (competitief) gevoelige onderwerpen samenwerken. Ons doel is een duurzamer voedselsysteem, door onze onafhankelijkheid kunnen we de beste keuzes maken. Dat is belangrijk om te slagen.”

Partners van het Foodvalley ecosysteem hebben toegang tot:

  • Breed aanbod aan (onderzoeks-, en productie-)faciliteiten
  • Innovatie insights in circulaire landbouw, voeding & gezondheid en de eiwittransitie
  • Investeerders en partnerschappen wereldwijd

Vinden wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt

Elke stap op de reis van een ondernemer is een stap in het onbekende. Toegang hebben tot waardevolle middelen en unieke faciliteiten, communities van vakgenoten, coaches en kapitaal is cruciaal om innovatieve ideeën zo snel als mogelijk om te zetten in groeiende bedrijven met duurzame impact. Ons doel is om je te helpen toegang te krijgen tot alles wat je nodig hebt om innovaties te versnellen. Of je nu een starter bent die zijn technologie wil valideren of een MKB'er die wereldwijd wil uitbreiden, wij zijn er om je te helpen de weg te vinden en de transitie naar een duurzamer voedsel systeem te versnellen.

Shaping the future of food together

FoodSwitch is een voorstel voor het Nationaal Groeifonds dat is ingediend vanuit een brede coalitie van bedrijven, kennisinstellingen en belangenorganisaties, waaronder ook Foodvalley om te zorgen voor versnelling van de veranderingen die nodig zijn in het verduurzamen van het voedselsysteem. Eén onderdeel is zorgen voor financiering.

“Dat we ook inhoudelijk meedenken en meesturen, blijkt aantrekkelijk voor partijen die werken aan dat voedselsysteem. We zijn afgelopen jaar in leden met meer dan 20 procent gegroeid. Ook neemt het aantal partners van Foodvalley in binnen- en buitenland significant toe.”

Shared facilities: ”Producenten als Unilever kunnen laten weten als hun productiefaciliteit even niet wordt gebruikt, zo kan een ander bedrijf dat geen faciliteiten heeft, daarvan gebruik maken. Dat is handig, anders moeten kleine bedrijven, zoals startups in voor hen veel te dure machines investeren,” zegt Schippers, bestuursvoorzitter van Foodvalley NL.

“Tien jaren van delen van onderzoeksapparatuur bij Wageningen University & Research (WUR) zijn zeer vruchtbaar gebleken. De protein facility map van Foodvalley NL ondersteunde bedrijven bij het vinden van faciliteiten.”

Livekindly, een platform dat zich inzet om plantaardig het nieuwe normaal te maken, met aan het hoofd oud Unilever-topman Kees Kruythoff, is aangesloten. Dat zijn belangrijke partners om informatie mee uit te wisselen in de aanloop naar het nieuwe voedselsysteem. Want hoe maak je nou een goede, plantaardige burger, hoe verwerk je lokaal geproduceerde ingrediënten en waar loop je in dat proces allemaal tegenaan.

Wim de Laat, The Protein Brewery (CEO & Oprichter)
"Onze relatie met Foodvalley NL heeft ons een aantal commerciële contacten van over de hele wereld opgeleverd. Foodvalley NL en het ecosysteem in Wageningen en Nederland zijn wereldwijd bekend op het gebied van voedsel. Dus we worden door ons contact met Foodvalley NL erkend als een voedselinnovator van wereldklasse. Het maakt ons dus meer zichtbaar en dat is geweldig!”

Jack Stroeken, Ekomenu (CEO en Oprichter)
"In 2020 besloot ik me aan te sluiten bij een aantal organisaties om wat meer te netwerken. Van alle organisaties bood Foodvalley het beste programma voor ons. De beste sessies en persoonlijke begeleiding. Ze luisteren echt naar wat je wilt. Vragen je voor interviews en allerlei sessies. Ik ben heel blij met hun aanpak en ook met de koppeling met ScaleUpNation."

Wil je weten wat Foodvalley NL voor jouw bedrijf kan betekenen?

Kijk op www.foodvalley.nl en neem contact met ons op.