Nieuws

Subsidie voor ketensamenwerking cyber security in de agrarische sector

cybercrime header

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de ketensamenwerking cyber security in de agrarische sector (waarvan ForFarmers oprichter is) geselecteerd voor de subsidie Cyberweerbaarheid 2020. Dankzij deze subsidie kan de ketensamenwerking – bestaande uit cyber security-experts van ForFarmers, De Heus, Nutreco, VION, FrieslandCampina, Eurofins en onder aanvoering van AgroConnect – de gehele agrarische sector nog beter beveiligen tegen security risico's. Het subsidiebedrag bedraagt 50% van de begrote kosten die voor subsidie in aanmerking komen; de ketensamenwerking ontvangt 109.960 euro subsidie.

Basis beveiligingsniveau in de agrarische sector

Het ministerie heeft een subsidiepotje voor samenwerkingen op het gebied van cyberweerbaarheid, om zo het Nederlandse bedrijfsleven digitaal veiliger te maken. De ketensamenwerking is één van de zes organisaties die subsidie ontvangt. De commissie oordeelde: "Het project wordt gedragen door de zes belangrijke ketenpartijen in de agrarische sector. Deze grote partijen nemen verantwoordelijkheid door voortrekker te zijn. De agrarische sector is daarnaast een grote en belangrijke sector in Nederland. Het is goed om hier een cyberweerbaarheidsnetwerk voor op te zetten."

Johan Rambi, Group Security Officer bij ForFarmers reageert enthousiast: "We zijn hartstikke trots en blij dat het ministerie het belang inziet van cyber security in de agrarische sector en ons hierbij financieel ondersteunt. Met dit bedrag kunnen we een sector security standaard opzetten en bijbehorende hulpmiddelen realiseren die geschikt zijn voor alle ketenpartners (en met name MKB bedrijven). Hiermee willen we een basis beveiligingsniveau creëren in de agrarische sector." 

Sector Food krimpt met 4 procent, herstel pas na 2021

Foto levensmiddelenDe impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl bedrijven die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De impact van de coronacrisis wordt in de foodsector dan ook sterk bepaald door het type afzetkanaal. De uitgaven in supermarkten bereikten recordhoogtes en bleven ook in juni, juli en augustus op een hoger niveau dan een jaar geleden. Partijen die aan supermarkten leveren, kunnen minstens tot 2021 rekenen op een hogere afzet. De Aardappelen, Groente en Fruit (AGF)-branche laat in 2020 (+1 procent) én 2021 (+2 procent) groei zien, mede door de sterke stijging van verkopen in supermarkten. Omdat consumenten meer thuis zijn vonden gemaksproducten, zoals verspakketten en maaltijdboxen, gretig aftrek. Sinds mei zijn de uitgaven aan maaltijdboxen verdubbeld. Gemaksproducten die vooral onderweg worden geconsumeerd, zoals kant-en-klaar maaltijden, daalden juist. Ook de verkopen van zuivelproducten, zoals yoghurt, melk en toetjes namen in supermarkten sterk toe. Dit maakte de daling van de uitvoer van zuivel echter niet goed, waardoor de zuivelvolumes in 2020 2 procent krimpen. Voor de gehele sector food ligt dit jaar een omzetdaling van 4 procent in het vooruitzicht. ABN AMRO verwacht dat dit in 2021 slechts ten dele goedgemaakt wordt (+2 procent).

Vlees- en drankenindustrie zwaarst getroffen

De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent). Doordat de horeca zwaar is getroffen en ook het aantal toeristen sterk afnam, viel een belangrijke afzetmarkt weg. Ook is een groot deel van de vleesproductie bestemd voor de export. Doordat de vraag naar vlees ook in exportlanden door de sluiting van de horeca wegviel, daalde de export in april en mei met maar liefst 17 procent ten opzichte van een jaar geleden. ABN AMRO verwacht dat voor deze branche in 2021 weer sprake zal zijn van groei (+3 procent). Grootste verliezer is de drankensector. De afname van verjaardagsfeestjes, huwelijken, festivals en restaurantbezoeken leidde tot een terugval in de verkoop van frisdranken en alcoholhoudende dranken. De vooruitzichten voor 2020 (-8 procent) zijn dan ook niet positief en de verwachte stijging van 6 procent in 2021 maakt dit slechts ten dele goed.

Export foodproducten tot begin 2021 onder druk

De crisis heeft volgens ABN AMRO een enorme impact op de foodsector en op het consumentengedrag gehad. “De samenleving is als gevolg van de virusuitbraak enorm veranderd. Anderhalve meter afstand houden is de norm en gelegenheden waar mensen samenkomen, zoals cafés en restaurants, zijn aan strenge regels gebonden. Daarnaast zijn er andere grote maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop mensen nu eten en drinken”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO. “De dalende export als gevolg van het stilvallen van belangrijke afzetmarkten, heeft de grootste impact gehad op de foodsector als geheel. Ook in de landen om ons heen wordt minder gereisd, werken mensen minder vaak op kantoor en is de horeca aan beperkingen gebonden. Hierdoor daalde de vraag vanuit restaurants, fastfoodketens en cafés in belangrijke exportlanden en kreeg de export een knauw. Gelukkig was de export in juni alweer een stuk positiever, maar de afzet van foodproducten in het buitenland zal voorlopig nog onder druk blijven staan.“

Klik hier voor het hele rapport

Bron: ABN AMRO

Nederlander overschat uitgaven voedsel

Voedselketen

Nederlanders overschatten hoeveel geld ze besteden aan voedsel. De gemiddelde Nederlander denkt zo’n 24% van het huishoudinkomen aan voedsel uit te geven. Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 1560 mensen in opdracht van LTO Nederland. Uit cijfers van CBS blijkt echter dat een doorsnee huishouden slechts 8% aan voeding besteedt.

Van de 1560 ondervraagde respondenten geeft 77% aan meer dan 10% van het besteedbaar inkomen aan voedsel uit te geven. Slechts 18% denkt tussen de 6% t/m 10% van het inkomen te besteden, en maar 4% geeft aan minder dan 5% aan voedsel te besteden. De realiteit is dat een doorsnee gezin in 2018 slechts 8% aan voeding besteedde (CBS, 2019).

“Boeren en tuinders zijn er trots op goed, gezond én betaalbaar voedsel te maken. De consument, zowel in Nederland als de ons omringende landen, profiteert daarvan. Tegelijkertijd heeft de maatschappij steeds meer wensen over de manier waarop voedsel wordt geproduceerd. Daar hebben we oog voor. Boeren en tuinders investeren zelf veel in verduurzaming, maar zien dat te vaak niet terug in de prijs die ze voor hun producten krijgen. Uit dit onderzoek blijkt dat de Nederlander zich niet altijd realiseert hoe goedkoop het voedsel hier eigenlijk is,” aldus Wim Bens, waarnemend voorzitter LTO Nederland.

www.lto.nl

Bron: LTO Nederland

Introductie database voedselcontact-materialen

Risk plaza

Zowel producenten van verpakkingsmaterialen als levensmiddelenbedrijven moeten voldoen aan de EU-wetgeving voor voedselcontactmaterialen, waaronder verpakkingsmaterialen. Het is een hele klus om vast te stellen dat de door u gebruikte verpakking veilig is. Riskplaza biedt hét hulpmiddel: de database voedselcontactmaterialen.

De database voedselcontactmaterialen geeft inzicht in de gevaren die afkomstig zijn van verpakkingsmaterialen en in de nabije toekomst ook van andere voedselcontactmaterialen. Vind welke wetgeving, migratiekenmerken en opslagcondities erop van toepassing zijn en ontdek de mogelijke voedselveiligheidsgevaren en beheersmaatregelen.

Productmanager Manoeska Stolk: ‘We kregen signalen dat het vaak erg complex is om te controleren of verpakkingsmaterialen veilig zijn. Het was lastig om snel en eenvoudig een conformiteitsverklaring ook wel Declaration of Compliance (DoC) te beoordelen. Daarbij komt kijken dat de wetgeving snel verandert. Het opstellen van een risicoanalyse is voor sommige levensmiddelenbedrijven een hele uitdaging, maar auditoren vragen hier steeds vaker naar. Met deze derde database van Riskplaza wordt het erg gemakkelijk gemaakt.’

riskplaza.com

Bron: Riskplaza

EU: 10 stappen naar economisch herstel

Ontdek wat de EU doet om Europa terug overeind te helpen na de vernietigende economische impact van de COVID-19 pandemie.

 Europa 2

1. Een budget voor een grote economische stimulus

Om Europa te helpen herstellen van de desastreuze economische gevolgen van de coronapandemie, heeft de Commissie een stimuleringsplan van € 750 miljard voorgesteld samen met een nieuw voorstel voor de volgende EU-meerjarenbegroting (2021-2027).

2. EU-zorgsystemen en gezondheidsinfrastructuur steunen

Om Europa te helpen met toekomstige uitbraken, lanceerde de EU het nieuwe EU4Health-programma, dat de zorgsystemen in de lidstaten zal ondersteunen, en innovatie en investeringen in de sector zal stimuleren.

3. Kleine en middelgrote bedrijven beschermen

De EU heeft € 1 miljard vrijgemaakt uit het Europees Fonds voor Strategische Investeringen om banken en kredietverleners te stimuleren om 100.000 kmo’s liquiditeitssteun te geven.

4. Risico’s op werkloosheid beperken

Om banen en werknemers te beschermen in de nasleep van de COVID-19 crisis, zal het instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid in noodsituaties te beperken (SURE) lidstaten voorzien van financiële steun ter waarde van maximum € 100 miljard in de vorm van leningen onder gunstige voorwaarden.

5. De toeristische sector steunen

Om burgers te helpen met reizen in Europa biedt de interactieve Re-Open EU website reizigers nodige informatie om veilig hun reis in de EU te plannen.

6. Bankenpakket om families en bedrijven te steunen

Om te verzekeren dat banken blijven lenen aan bedrijven en families om de economische gevolgen van de crisis te verzachten, keurde het Europees Parlement een tijdelijke versoepeling goed van de prudentiële voorschriften voor Europese banken.

7. Landbouw en visserij steunen

Om onderbrekingen in de voedselvoorziening en voedseltekorten te vermijden, heeft het Europees Parlement noodmaatregelen goedgekeurd om landbouwers en vissers te helpen die door de COVID-19-pandemie getroffen zijn.

8. Landen helpen met hun financiering van de crisisrespons

Om lidstaten te helpen met de financiering van de respons op de crisis, lanceerde de EU een nieuw initiatief, het Coronavirus Respons Investeringsinitiatief.

9. Versoepeling van de regels voor staatssteun

Tijdens de verspreiding van de pandemie in Europa, lanceerde de EU een tijdelijke kaderregeling voor staatssteun om te verzekeren dat er voor alle soorten bedrijven voldoende liquiditeit beschikbaar blijft en dat economische activiteit tijdens en na de uitbraak van COVID-19 doorgaat.

10. Verzwakte Europese bedrijven beschermen tegen buitenlandse concurrentie

Het Europees Parlement eist een gelijk speelveld voor alle bedrijven, om onregelmatigheden door oneerlijke concurrentie van buitenlandse bedrijven te vermijden op de interne markt.

europarl.europa.eu

Bron: © Europarlement