Nieuws

Top Tien Food Trends voor 2021

Voedselketen

Transparantie komt naar voren als duidelijke winnaar in de Top Tien Trends van 2021, dit blijkt uit het jaarlijkse Top Tien Trends rapport van Innova Market Insights. Het rapport biedt een diepgaand inzicht in hoe de voedings- en drankindustrie zicht geleidelijk aan heeft ontwikkeld. COVID-19 transformeert onze winkel- en eetgewoonten, waarbij het van het grootste belang is om voorop te blijven lopen in een veranderende wereld.

De toptrends van Innova Market Insights voor 2021 zijn een reactie op de zich steeds verder ontwikkelende en consumentgerichte voedings- en drankindustrie. Innova Market Insights anticipeert op toonaangevende trends en levert uitgebreide gegevens om merken te ondersteunen met een snelle heropleving of versnelling na COVID-19. De nieuwe trends voor 2021 zijn:

1. Transparantie overwint

Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat zes op de tien consumenten wereldwijd geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over waar voedingsmiddelen vandaan komen. Het vergroten van de transparantie om tegemoet te komen aan de veranderende eisen van de consument op het gebied van ethiek, milieu en clean label is van groot belang. Aspecten zijn onder meer het welzijn van mens en dier, transparantie van de toeleveringsketen, plantaardige voeding en duurzame bevoorrading.

2. Plant-Forward

Naarmate de trends op basis van planten de status van mondiaal fenomeen bereiken, ontwikkelt de definitie van "plantaardig" zich steeds verder. De toenemende populariteit ervan zal de uitbreiding naar verschillende regio's en categorieën in 2021 stimuleren, met inbegrip van een versnelde vraag naar nieuwe formules, plantaardige eiwitten en meer verfijnde alternatieven.  De Innova Consumer Survey 2020 gaf aan dat de vier belangrijkste redenen om plantaardige alternatieven te overwegen, gezondheid, dieetvariatie, duurzaamheid en smaak waren.

3. Op maat gemaakt

Gepersonaliseerde voeding staat in de schijnwerpers als consumenten op zoek gaan naar voedingsopties die passen bij hun unieke levensstijl. Consumenten verwachten een op maat gemaakte benadering van eten, met technologische doorbraken, constante nieuwe lanceringen en opwindende zintuiglijke ervaringen die de mogelijkheid bieden om aangepaste levensstijlen uit te breiden tot voedselconsumptie. Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat 64% van de consumenten wereldwijd meer manieren heeft gevonden om hun leven en producten af te stemmen op hun individuele stijl, overtuigingen en behoeften. 

4. Nieuw Omnichannel Eten

Omdat foodservice en retail steeds meer overlappen, kunnen consumenten eten wat ze willen, wanneer en waar ze dat willen. Consumenten zijn op zoek naar gemak, rijkere ervaringen en toegankelijke verwennerij.  Meer thuis koken stimuleert het gebruik van handige maaltijdkits/starters en meer verfijnde ingrediënten, wat resulteert in nieuwe voedselervaringen. De Innova Consumer Survey 2020 concludeerde dat 46% van de consumenten gelooft dat restaurantproducten een handige manier zijn om de restaurantervaring en -smaken thuis te bereiken.

5. In overeenstemming met immuniteit

Voortdurende angst als gevolg van COVID-19 zal de consument ertoe aanzetten om tot 2021 prioriteit te geven aan zijn of haar immuunsysteem.Volgens de Innova Consumer Survey 2020 zijn zes van de tien consumenten wereldwijd in toenemende mate op zoek naar voedingsmiddelen die hun gezondheid ondersteunen, waarbij een op de drie zegt dat de bezorgdheid over de gezondheid in 2020 is toegenomen ten opzichte van 2019. Ingrediënten die de gezondheid stimuleren zullen het komende jaar een belangrijke rol spelen.

De overige vijf trends zijn: Voedingshackers, Stemming: de volgende gelegenheid, Product Mashups:  Wanneer trends botsen, Moderne Nostalgie en Tijdperk van de Influencer.

Op woensdag 11 november 2020 om 16.00 uur zal Lu Ann Williams, directeur van Insights and Innovation bij Innova Market Insights, de Top Tien Trends voor 2021 presenteren die de voedsel- en drankindustrie in het komende jaar en daarna zullen beïnvloeden.

innovamarketinsights.com

Bron: Innova Market Insights

Spelregels veranderen tegen voedselverspilling

voedselverspillingOm voedselverspilling voor 2030 te halveren zijn nog grote stappen nodig, alleen staat soms wet- en regelgeving in de weg. Wanneer ondernemers zich willen inzetten om zo min mogelijk te verspillen en reststromen optimaal te verwaarden, is het dus belangrijk die regels – waar mogelijk en veilig – te veranderen. Wageningen University & Research onderzocht de haalbaarheid en impact van mogelijke maatregelen. Op basis van de resultaten selecteerde de Stichting Samen tegen Voedselverspilling een top 10 van prioriteiten, die nu beschikbaar zijn in een handige en overzichtelijke factsheet.

Na een uitvoerig onderzoek door Wageningen Universiteit & Research werd een brede consultatie onder stakeholders uit het Nederlandse voedselsysteem gehouden en vond er een toetsing door experts plaats. Op zoek naar die maatregelen met veel impact en hoge haalbaarheid, werden de argumenten voor prioritering uiteengezet. Op basis hiervan selecteerde Stichting Samen tegen Voedselverspilling (STV) tien kansrijke prioriteiten om de regels te veranderen. Minister Schouten onderschreef deze top tien in haar brief aan de Tweede Kamer. STV en WUR doen een oproep naar politiek, overheid en bedrijven om samen deze spelregels te veranderen. Zo wordt een circulair voedselsysteem, waarin we alle grondstoffen zo nuttig mogelijk gebruiken, de enige logische keuze.

Doelstelling 

Het doel van het initiatief van WUR is het inventariseren van, adviseren over en het wegnemen van belemmeringen, barrières en drempels bij het tegengaan van voedselverspilling. Het kortere termijn doel hierbij is het inventariseren van, en het adviseren over het wegnemen van deze belemmeringen op geselecteerde hotspots in wet- en regelgeving en handelspraktijken.

Klik hier voor de factsheet

wur.nl

ANNEMARIEKE DE HAAN (UNILEVER) PER 2021 NIEUWE VOORZITTER FNLI, BAS ROELOFS (FRIESLANDCAMPINA) NIEUWE VICEVOORZITTER.

FNLI Bestuur 760x420

 

Annemarieke de Haan (Unilever) is door het bestuur van de FNLI benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar – na drie jaar voorzitterschap bij de FNLI – afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston / Meijer. Daarnaast heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs (FrieslandCampina) benoemd tot nieuwe vicevoorzitter van de FNLI. Hij volgt per 24 september 2020 Conny Braams op, die tot eind 2019 vicevoorzitter was.

Veerkrachtige Nederlandse levensmiddelenindustrie
Annemarieke de Haan: “Tijdens de COVID-19-crisis heeft de levensmiddelenindustrie haar veerkracht en collectief verandervermogen laten zien door continu te blijven doordraaien. De crisis heeft tevens laten zien dat innovatie en de structurele verduurzaming van de industrie belangrijker zijn dan ooit. Ik kijk er dan ook naar uit om in FNLI-verband een bijdrage te mogen leveren aan het verder versterken van de internationale positie van de Nederlandse levensmiddelenindustrie.”

Meer over Annemarieke de Haan
Annemarieke de Haan is sinds begin 2020 General Manager Unilever Benelux. Ze trad in 1999 in dienst bij Unilever en bekleedde uiteenlopende functies in verschillende categorieën en landen. Voor haar terugkeer naar Benelux was Annemarieke Managing Director van Unilever Maleisië en Singapore. De Haan heeft sinds juni 2020 zitting in het FNLI-bestuur namens de Nederlandse Vereniging van Soepenfabrikanten.

Meer over Bas Roelofs
Bas Roelofs is Directeur FrieslandCampina Nederland. Eerder was hij daar onder meer verantwoordelijk voor de regio Midden-Oosten en Commercieel Directeur Nederland. Verder heeft hij verschillende commerciële en management functies bekleed bij Procter & Gamble in Europa en Afrika. Roelofs heeft sinds april 2018 zitting in het FNLI-bestuur namens de Nederlandse Zuivel Organisatie.

Bas Alblas zal tot het einde van dit jaar aanblijven als voorzitter van het FNLI-bestuur.

 Bron: FNLI

Volop interactie tijdens Empack Reconnect

Empack on line

De eerste online verpakkingsbeurs van de Benelux vond plaats op donderdag 17 september. De verpakkingscommunity had eindelijk de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten, te netwerken en zaken te doen. Circa 200 exposanten en 600 unieke bezoekers maakten van dit moment gebruik en gingen de interactie aan. Naast discussies in diverse themagerichte netwerklounges volgden professionals uit de verpakkingssector massaal inspirerende kennissessies van toonaangevende partijen. De eerste editie werd live uitgezonden vanuit de eigen locatie van beursorganisator Easyfairs, namelijk Next Level in Evenementenhal Gorinchem.

Live studio op Next Level, de hypermoderne bovenverdieping in Gorinchem
Op Next Level, de hypermoderne bovenverdieping in Evenementenhal Gorinchem werd een hoofdpodium en studio ingericht. Gastheren Ivo Horn en Rowdy van den Nieuwenhuizen gidsten bezoekers door de mogelijkheden van het online platform en bezoekers zochten interactie met exposanten, sprekers, maar ook met elkaar in diverse netwerklounges.

Verpakkingsonderzoeken omtrent duurzaamheid gepubliceerd
Empack Reconnect vormde tevens het decor voor de live publicatie van verpakking gerelateerde onderzoeken. In de ochtend bracht ABN AMRO de ‘haat-liefde verhouding’ tussen consument en duurzame verpakkingen onder de aandacht. Dit werd gedaan middels een tweetal onderzoeken; het tijdperk voor en het tijdperk tijdens corona, met verrassende resultaten. Daarnaast behandelde prof. dr. Ernst Worrel vraagstukken op het gebied van herbruikbare verpakkingen en gaf advies op basis van wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Utrecht en het Consortium for Research into Sustainable Packaging (CRISP). In de middag kwamen diverse experts van SUEZ, TNO, Blomix, Brightlands en Green Serendipity aan het woord tijdens het Brightlands Symposium.

Empack.nl

Bron: Empack

 

KIDV lanceert PackForward, voor duurzaam verpakken

gs verpakkingen 100Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft op donderdag 17 september PackForward gelanceerd, een Europese kennisbasis voor duurzame verpakkingen. Het nieuwe platform verbindt internationale partijen op het gebied van duurzaam verpakken met elkaar, om verschillende stakeholders in de Europese verpakkingsketen te helpen bij de verdere verduurzaming van verpakkingen. PackForward werd wereldkundig gemaakt tijdens een groot online event van het KIDV, dat door meer dan vijfhonderd verpakkingsprofessionals uit meer dan veertig landen over de hele wereld werd gevolgd.

“In de afgelopen jaren heeft het KIDV een stevige kennisbasis gelegd onder alle initiatieven van bedrijfsleven en overheid om de verpakkingsketen te verduurzamen. In verschillende landen zijn kennisorganisaties daarmee bezig, meestal op nationaal niveau. Wat wij met duurzaam verpakken willen bereiken, vereist internationale kennisdeling en samenwerking. Dit brengen we samen in PackForward”, aldus KIDV-directeur Chris Bruijnes. Naast het KIDV maken ook Grønt Punkt Norge uit Noorwegen en het Belgische Valipac en Fost Plus deel uit van dit netwerk.

De website van PackForward geeft een overzicht van belangrijke thema's die de duurzaamheid van verpakkingen beïnvloeden: van het ontwerp en de productie van product-verpakkingscombinaties tot en met het afdanken van verpakkingen en de verwerking van verpakkingsafval tot nieuwe grondstoffen. Op de netwerkpagina staat ook een groeiend overzicht van Europese onderzoeksinstituten en andere belangrijke netwerkorganisaties, hun specialismen, publicaties en lopende projecten. Partners van PackForward kunnen hier ook projecten delen, zodat internationaal zichtbaar wordt welke activiteiten er op het gebied van duurzaam verpakken zijn. Andere partners kunnen bij PackForward aanhaken. Het platform moedigt nadrukkelijk nieuwe samenwerkingen aan om verpakkingsdilemma’s gezamenlijk op te lossen.

packforward.eu
kidv.nl

Bron: KIDV