Nieuws

Volop interactie tijdens Empack Reconnect

Empack on line

De eerste online verpakkingsbeurs van de Benelux vond plaats op donderdag 17 september. De verpakkingscommunity had eindelijk de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten, te netwerken en zaken te doen. Circa 200 exposanten en 600 unieke bezoekers maakten van dit moment gebruik en gingen de interactie aan. Naast discussies in diverse themagerichte netwerklounges volgden professionals uit de verpakkingssector massaal inspirerende kennissessies van toonaangevende partijen. De eerste editie werd live uitgezonden vanuit de eigen locatie van beursorganisator Easyfairs, namelijk Next Level in Evenementenhal Gorinchem.

Live studio op Next Level, de hypermoderne bovenverdieping in Gorinchem
Op Next Level, de hypermoderne bovenverdieping in Evenementenhal Gorinchem werd een hoofdpodium en studio ingericht. Gastheren Ivo Horn en Rowdy van den Nieuwenhuizen gidsten bezoekers door de mogelijkheden van het online platform en bezoekers zochten interactie met exposanten, sprekers, maar ook met elkaar in diverse netwerklounges.

Verpakkingsonderzoeken omtrent duurzaamheid gepubliceerd
Empack Reconnect vormde tevens het decor voor de live publicatie van verpakking gerelateerde onderzoeken. In de ochtend bracht ABN AMRO de ‘haat-liefde verhouding’ tussen consument en duurzame verpakkingen onder de aandacht. Dit werd gedaan middels een tweetal onderzoeken; het tijdperk voor en het tijdperk tijdens corona, met verrassende resultaten. Daarnaast behandelde prof. dr. Ernst Worrel vraagstukken op het gebied van herbruikbare verpakkingen en gaf advies op basis van wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Utrecht en het Consortium for Research into Sustainable Packaging (CRISP). In de middag kwamen diverse experts van SUEZ, TNO, Blomix, Brightlands en Green Serendipity aan het woord tijdens het Brightlands Symposium.

Empack.nl

Bron: Empack

 

KIDV lanceert PackForward, voor duurzaam verpakken

gs verpakkingen 100Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft op donderdag 17 september PackForward gelanceerd, een Europese kennisbasis voor duurzame verpakkingen. Het nieuwe platform verbindt internationale partijen op het gebied van duurzaam verpakken met elkaar, om verschillende stakeholders in de Europese verpakkingsketen te helpen bij de verdere verduurzaming van verpakkingen. PackForward werd wereldkundig gemaakt tijdens een groot online event van het KIDV, dat door meer dan vijfhonderd verpakkingsprofessionals uit meer dan veertig landen over de hele wereld werd gevolgd.

“In de afgelopen jaren heeft het KIDV een stevige kennisbasis gelegd onder alle initiatieven van bedrijfsleven en overheid om de verpakkingsketen te verduurzamen. In verschillende landen zijn kennisorganisaties daarmee bezig, meestal op nationaal niveau. Wat wij met duurzaam verpakken willen bereiken, vereist internationale kennisdeling en samenwerking. Dit brengen we samen in PackForward”, aldus KIDV-directeur Chris Bruijnes. Naast het KIDV maken ook Grønt Punkt Norge uit Noorwegen en het Belgische Valipac en Fost Plus deel uit van dit netwerk.

De website van PackForward geeft een overzicht van belangrijke thema's die de duurzaamheid van verpakkingen beïnvloeden: van het ontwerp en de productie van product-verpakkingscombinaties tot en met het afdanken van verpakkingen en de verwerking van verpakkingsafval tot nieuwe grondstoffen. Op de netwerkpagina staat ook een groeiend overzicht van Europese onderzoeksinstituten en andere belangrijke netwerkorganisaties, hun specialismen, publicaties en lopende projecten. Partners van PackForward kunnen hier ook projecten delen, zodat internationaal zichtbaar wordt welke activiteiten er op het gebied van duurzaam verpakken zijn. Andere partners kunnen bij PackForward aanhaken. Het platform moedigt nadrukkelijk nieuwe samenwerkingen aan om verpakkingsdilemma’s gezamenlijk op te lossen.

packforward.eu
kidv.nl

Bron: KIDV

Subsidie voor ketensamenwerking cyber security in de agrarische sector

cybercrime header

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de ketensamenwerking cyber security in de agrarische sector (waarvan ForFarmers oprichter is) geselecteerd voor de subsidie Cyberweerbaarheid 2020. Dankzij deze subsidie kan de ketensamenwerking – bestaande uit cyber security-experts van ForFarmers, De Heus, Nutreco, VION, FrieslandCampina, Eurofins en onder aanvoering van AgroConnect – de gehele agrarische sector nog beter beveiligen tegen security risico's. Het subsidiebedrag bedraagt 50% van de begrote kosten die voor subsidie in aanmerking komen; de ketensamenwerking ontvangt 109.960 euro subsidie.

Basis beveiligingsniveau in de agrarische sector

Het ministerie heeft een subsidiepotje voor samenwerkingen op het gebied van cyberweerbaarheid, om zo het Nederlandse bedrijfsleven digitaal veiliger te maken. De ketensamenwerking is één van de zes organisaties die subsidie ontvangt. De commissie oordeelde: "Het project wordt gedragen door de zes belangrijke ketenpartijen in de agrarische sector. Deze grote partijen nemen verantwoordelijkheid door voortrekker te zijn. De agrarische sector is daarnaast een grote en belangrijke sector in Nederland. Het is goed om hier een cyberweerbaarheidsnetwerk voor op te zetten."

Johan Rambi, Group Security Officer bij ForFarmers reageert enthousiast: "We zijn hartstikke trots en blij dat het ministerie het belang inziet van cyber security in de agrarische sector en ons hierbij financieel ondersteunt. Met dit bedrag kunnen we een sector security standaard opzetten en bijbehorende hulpmiddelen realiseren die geschikt zijn voor alle ketenpartners (en met name MKB bedrijven). Hiermee willen we een basis beveiligingsniveau creëren in de agrarische sector." 

Sector Food krimpt met 4 procent, herstel pas na 2021

Foto levensmiddelenDe impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl bedrijven die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De impact van de coronacrisis wordt in de foodsector dan ook sterk bepaald door het type afzetkanaal. De uitgaven in supermarkten bereikten recordhoogtes en bleven ook in juni, juli en augustus op een hoger niveau dan een jaar geleden. Partijen die aan supermarkten leveren, kunnen minstens tot 2021 rekenen op een hogere afzet. De Aardappelen, Groente en Fruit (AGF)-branche laat in 2020 (+1 procent) én 2021 (+2 procent) groei zien, mede door de sterke stijging van verkopen in supermarkten. Omdat consumenten meer thuis zijn vonden gemaksproducten, zoals verspakketten en maaltijdboxen, gretig aftrek. Sinds mei zijn de uitgaven aan maaltijdboxen verdubbeld. Gemaksproducten die vooral onderweg worden geconsumeerd, zoals kant-en-klaar maaltijden, daalden juist. Ook de verkopen van zuivelproducten, zoals yoghurt, melk en toetjes namen in supermarkten sterk toe. Dit maakte de daling van de uitvoer van zuivel echter niet goed, waardoor de zuivelvolumes in 2020 2 procent krimpen. Voor de gehele sector food ligt dit jaar een omzetdaling van 4 procent in het vooruitzicht. ABN AMRO verwacht dat dit in 2021 slechts ten dele goedgemaakt wordt (+2 procent).

Vlees- en drankenindustrie zwaarst getroffen

De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent). Doordat de horeca zwaar is getroffen en ook het aantal toeristen sterk afnam, viel een belangrijke afzetmarkt weg. Ook is een groot deel van de vleesproductie bestemd voor de export. Doordat de vraag naar vlees ook in exportlanden door de sluiting van de horeca wegviel, daalde de export in april en mei met maar liefst 17 procent ten opzichte van een jaar geleden. ABN AMRO verwacht dat voor deze branche in 2021 weer sprake zal zijn van groei (+3 procent). Grootste verliezer is de drankensector. De afname van verjaardagsfeestjes, huwelijken, festivals en restaurantbezoeken leidde tot een terugval in de verkoop van frisdranken en alcoholhoudende dranken. De vooruitzichten voor 2020 (-8 procent) zijn dan ook niet positief en de verwachte stijging van 6 procent in 2021 maakt dit slechts ten dele goed.

Export foodproducten tot begin 2021 onder druk

De crisis heeft volgens ABN AMRO een enorme impact op de foodsector en op het consumentengedrag gehad. “De samenleving is als gevolg van de virusuitbraak enorm veranderd. Anderhalve meter afstand houden is de norm en gelegenheden waar mensen samenkomen, zoals cafés en restaurants, zijn aan strenge regels gebonden. Daarnaast zijn er andere grote maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop mensen nu eten en drinken”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO. “De dalende export als gevolg van het stilvallen van belangrijke afzetmarkten, heeft de grootste impact gehad op de foodsector als geheel. Ook in de landen om ons heen wordt minder gereisd, werken mensen minder vaak op kantoor en is de horeca aan beperkingen gebonden. Hierdoor daalde de vraag vanuit restaurants, fastfoodketens en cafés in belangrijke exportlanden en kreeg de export een knauw. Gelukkig was de export in juni alweer een stuk positiever, maar de afzet van foodproducten in het buitenland zal voorlopig nog onder druk blijven staan.“

Klik hier voor het hele rapport

Bron: ABN AMRO

Nederlander overschat uitgaven voedsel

Voedselketen

Nederlanders overschatten hoeveel geld ze besteden aan voedsel. De gemiddelde Nederlander denkt zo’n 24% van het huishoudinkomen aan voedsel uit te geven. Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 1560 mensen in opdracht van LTO Nederland. Uit cijfers van CBS blijkt echter dat een doorsnee huishouden slechts 8% aan voeding besteedt.

Van de 1560 ondervraagde respondenten geeft 77% aan meer dan 10% van het besteedbaar inkomen aan voedsel uit te geven. Slechts 18% denkt tussen de 6% t/m 10% van het inkomen te besteden, en maar 4% geeft aan minder dan 5% aan voedsel te besteden. De realiteit is dat een doorsnee gezin in 2018 slechts 8% aan voeding besteedde (CBS, 2019).

“Boeren en tuinders zijn er trots op goed, gezond én betaalbaar voedsel te maken. De consument, zowel in Nederland als de ons omringende landen, profiteert daarvan. Tegelijkertijd heeft de maatschappij steeds meer wensen over de manier waarop voedsel wordt geproduceerd. Daar hebben we oog voor. Boeren en tuinders investeren zelf veel in verduurzaming, maar zien dat te vaak niet terug in de prijs die ze voor hun producten krijgen. Uit dit onderzoek blijkt dat de Nederlander zich niet altijd realiseert hoe goedkoop het voedsel hier eigenlijk is,” aldus Wim Bens, waarnemend voorzitter LTO Nederland.

www.lto.nl

Bron: LTO Nederland