Nieuws

NVWA publiceert handboek Nieuwe voedingsmiddelen

food insecten pixabay

 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een handboek Nieuwe voedingsmiddelen samengesteld en gepubliceerd. Het handboek is vooral bedoeld voor het bedrijfsleven als hulpmiddel om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die zij hierbij hebben. In het handboek wordt onder andere aandacht besteed aan wat een nieuw voedingsmiddel is, de Europese en Nederlandse regelgeving op het gebied van nieuwe voedingsmiddelen, de toelatingsprocedure voor nieuwe voedingsmiddelen en het interventiebeleid van de NVWA. Ook komen enkele specifieke nieuwe voedingsmiddelen aan bod zoals insecten, kweekvlees en levensmiddelen die bestaan uit technisch vervaardigd nanomateriaal. Het handboek is te raadplegen via de site van de NVWA.

 

Nieuwe voedingsmiddelen

Nieuwe voedingsmiddelen zijn nieuwe levensmiddelen, nieuwe ingrediënten of levensmiddelen met een nieuw ingrediënt die binnen de Europese Unie vóór 15 mei 1997 niet voor menselijke voeding werden gebruikt. Ze worden ook wel aangeduid met de Engelse term ‘novel foods’. Voorbeelden van nieuwe voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen van nieuwe voedingsbronnen (bijvoorbeeld olie van docosahexaeenzuur (DHA) gewonnen uit micro-algen), voedingsmiddelen geïsoleerd uit of geproduceerd uit planten of delen van planten (bijvoorbeeld sap uit cacaopulp) of (delen van) dieren (bijvoorbeeld insecten), en voedingsmiddelen die afkomstig zijn van de primaire productie (bijvoorbeeld teelt) en een geschiedenis van veilig gebruik als levensmiddel in een derde land hebben (bijvoorbeeld poeder van de Maqui-bes).

Nieuwe voedingsmiddelen mogen alleen worden verkocht als ze zijn toegelaten in de EU en voldoen aan de Europese basisvoorschriften voor het in de handel brengen van nieuwe voedingsmiddelen in Verordening en de daarop gebaseerde EU-regelgeving. Ze moeten zijn opgenomen in de zogenoemde Unielijst van nieuwe en voldoen aan de voorwaarden en specificaties in deze Unielijst.

De NVWA handhaaft in Nederland de Europese regelgeving voor nieuwe voedingsmiddelen.

Klik hier voor het handboek Nieuwe voedingsmiddelen
nvwa.nl

Bron: NVWA

Procesoptimalisatie bij Zandvliet

Zandvliet Sismatec

 

Begin oktober heeft Sismatec een volledig nieuwe Treif Twister SP+ geïnstalleerd bij de firma Zandvliet in Delft. Zandvliet werkt al jaren met diverse Treif dicing machines, waaronder enkele heel oude. “We zijn met Sismatec in gesprek gegaan omdat zij leverancier zijn van en onderhoud doen aan onze Treif dicing machines”, vertelt Sander van der Velden, Operationeel Directeur bij Zandvliet Vleeswaren te Delft. “De bijna 20 jaar oude machines begonnen toch meer onderhoud te vragen. Samen met Sismatec hebben we onderzocht hoe we de verschillende snijprocessen konden optimaliseren, en waar mogelijk in kwaliteit konden verbeteren.” 

Ze maakten een grondige inventarisatie van de verschillende maten blokjes en reepjes die gesneden worden, bepaalden welke capaciteiten nodig zijn en welke hoeveelheden er wekelijks gemaakt worden. “We sneden bijvoorbeeld bepaalde producten rechtstreeks vanuit de diepvriesvoorraad. Met de nieuwe Twister SP+ hoeven we niet zo diep bevroren aan te leveren; dit bespaart ons serieus veel energie, dus geld.” Door nieuwe snijtechnieken toe te passen, behaalt Zandvliet Vleeswaren een hogere lijn-output en ogen de blokjes en reepjes nóg strakker. Sander: “Ik wil Sismatec en Treif danken voor dit leerzame proces, én voor de prettige constructieve manier van projectbenadering.”

www.zandvliet.com
www.sismatec.nl

Bron: Sismatec

Top Tien Food Trends voor 2021

Voedselketen

Transparantie komt naar voren als duidelijke winnaar in de Top Tien Trends van 2021, dit blijkt uit het jaarlijkse Top Tien Trends rapport van Innova Market Insights. Het rapport biedt een diepgaand inzicht in hoe de voedings- en drankindustrie zicht geleidelijk aan heeft ontwikkeld. COVID-19 transformeert onze winkel- en eetgewoonten, waarbij het van het grootste belang is om voorop te blijven lopen in een veranderende wereld.

De toptrends van Innova Market Insights voor 2021 zijn een reactie op de zich steeds verder ontwikkelende en consumentgerichte voedings- en drankindustrie. Innova Market Insights anticipeert op toonaangevende trends en levert uitgebreide gegevens om merken te ondersteunen met een snelle heropleving of versnelling na COVID-19. De nieuwe trends voor 2021 zijn:

1. Transparantie overwint

Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat zes op de tien consumenten wereldwijd geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over waar voedingsmiddelen vandaan komen. Het vergroten van de transparantie om tegemoet te komen aan de veranderende eisen van de consument op het gebied van ethiek, milieu en clean label is van groot belang. Aspecten zijn onder meer het welzijn van mens en dier, transparantie van de toeleveringsketen, plantaardige voeding en duurzame bevoorrading.

2. Plant-Forward

Naarmate de trends op basis van planten de status van mondiaal fenomeen bereiken, ontwikkelt de definitie van "plantaardig" zich steeds verder. De toenemende populariteit ervan zal de uitbreiding naar verschillende regio's en categorieën in 2021 stimuleren, met inbegrip van een versnelde vraag naar nieuwe formules, plantaardige eiwitten en meer verfijnde alternatieven.  De Innova Consumer Survey 2020 gaf aan dat de vier belangrijkste redenen om plantaardige alternatieven te overwegen, gezondheid, dieetvariatie, duurzaamheid en smaak waren.

3. Op maat gemaakt

Gepersonaliseerde voeding staat in de schijnwerpers als consumenten op zoek gaan naar voedingsopties die passen bij hun unieke levensstijl. Consumenten verwachten een op maat gemaakte benadering van eten, met technologische doorbraken, constante nieuwe lanceringen en opwindende zintuiglijke ervaringen die de mogelijkheid bieden om aangepaste levensstijlen uit te breiden tot voedselconsumptie. Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat 64% van de consumenten wereldwijd meer manieren heeft gevonden om hun leven en producten af te stemmen op hun individuele stijl, overtuigingen en behoeften. 

4. Nieuw Omnichannel Eten

Omdat foodservice en retail steeds meer overlappen, kunnen consumenten eten wat ze willen, wanneer en waar ze dat willen. Consumenten zijn op zoek naar gemak, rijkere ervaringen en toegankelijke verwennerij.  Meer thuis koken stimuleert het gebruik van handige maaltijdkits/starters en meer verfijnde ingrediënten, wat resulteert in nieuwe voedselervaringen. De Innova Consumer Survey 2020 concludeerde dat 46% van de consumenten gelooft dat restaurantproducten een handige manier zijn om de restaurantervaring en -smaken thuis te bereiken.

5. In overeenstemming met immuniteit

Voortdurende angst als gevolg van COVID-19 zal de consument ertoe aanzetten om tot 2021 prioriteit te geven aan zijn of haar immuunsysteem.Volgens de Innova Consumer Survey 2020 zijn zes van de tien consumenten wereldwijd in toenemende mate op zoek naar voedingsmiddelen die hun gezondheid ondersteunen, waarbij een op de drie zegt dat de bezorgdheid over de gezondheid in 2020 is toegenomen ten opzichte van 2019. Ingrediënten die de gezondheid stimuleren zullen het komende jaar een belangrijke rol spelen.

De overige vijf trends zijn: Voedingshackers, Stemming: de volgende gelegenheid, Product Mashups:  Wanneer trends botsen, Moderne Nostalgie en Tijdperk van de Influencer.

Op woensdag 11 november 2020 om 16.00 uur zal Lu Ann Williams, directeur van Insights and Innovation bij Innova Market Insights, de Top Tien Trends voor 2021 presenteren die de voedsel- en drankindustrie in het komende jaar en daarna zullen beïnvloeden.

innovamarketinsights.com

Bron: Innova Market Insights

Spelregels veranderen tegen voedselverspilling

voedselverspillingOm voedselverspilling voor 2030 te halveren zijn nog grote stappen nodig, alleen staat soms wet- en regelgeving in de weg. Wanneer ondernemers zich willen inzetten om zo min mogelijk te verspillen en reststromen optimaal te verwaarden, is het dus belangrijk die regels – waar mogelijk en veilig – te veranderen. Wageningen University & Research onderzocht de haalbaarheid en impact van mogelijke maatregelen. Op basis van de resultaten selecteerde de Stichting Samen tegen Voedselverspilling een top 10 van prioriteiten, die nu beschikbaar zijn in een handige en overzichtelijke factsheet.

Na een uitvoerig onderzoek door Wageningen Universiteit & Research werd een brede consultatie onder stakeholders uit het Nederlandse voedselsysteem gehouden en vond er een toetsing door experts plaats. Op zoek naar die maatregelen met veel impact en hoge haalbaarheid, werden de argumenten voor prioritering uiteengezet. Op basis hiervan selecteerde Stichting Samen tegen Voedselverspilling (STV) tien kansrijke prioriteiten om de regels te veranderen. Minister Schouten onderschreef deze top tien in haar brief aan de Tweede Kamer. STV en WUR doen een oproep naar politiek, overheid en bedrijven om samen deze spelregels te veranderen. Zo wordt een circulair voedselsysteem, waarin we alle grondstoffen zo nuttig mogelijk gebruiken, de enige logische keuze.

Doelstelling 

Het doel van het initiatief van WUR is het inventariseren van, adviseren over en het wegnemen van belemmeringen, barrières en drempels bij het tegengaan van voedselverspilling. Het kortere termijn doel hierbij is het inventariseren van, en het adviseren over het wegnemen van deze belemmeringen op geselecteerde hotspots in wet- en regelgeving en handelspraktijken.

Klik hier voor de factsheet

wur.nl

ANNEMARIEKE DE HAAN (UNILEVER) PER 2021 NIEUWE VOORZITTER FNLI, BAS ROELOFS (FRIESLANDCAMPINA) NIEUWE VICEVOORZITTER.

FNLI Bestuur 760x420

 

Annemarieke de Haan (Unilever) is door het bestuur van de FNLI benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar – na drie jaar voorzitterschap bij de FNLI – afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston / Meijer. Daarnaast heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs (FrieslandCampina) benoemd tot nieuwe vicevoorzitter van de FNLI. Hij volgt per 24 september 2020 Conny Braams op, die tot eind 2019 vicevoorzitter was.

Veerkrachtige Nederlandse levensmiddelenindustrie
Annemarieke de Haan: “Tijdens de COVID-19-crisis heeft de levensmiddelenindustrie haar veerkracht en collectief verandervermogen laten zien door continu te blijven doordraaien. De crisis heeft tevens laten zien dat innovatie en de structurele verduurzaming van de industrie belangrijker zijn dan ooit. Ik kijk er dan ook naar uit om in FNLI-verband een bijdrage te mogen leveren aan het verder versterken van de internationale positie van de Nederlandse levensmiddelenindustrie.”

Meer over Annemarieke de Haan
Annemarieke de Haan is sinds begin 2020 General Manager Unilever Benelux. Ze trad in 1999 in dienst bij Unilever en bekleedde uiteenlopende functies in verschillende categorieën en landen. Voor haar terugkeer naar Benelux was Annemarieke Managing Director van Unilever Maleisië en Singapore. De Haan heeft sinds juni 2020 zitting in het FNLI-bestuur namens de Nederlandse Vereniging van Soepenfabrikanten.

Meer over Bas Roelofs
Bas Roelofs is Directeur FrieslandCampina Nederland. Eerder was hij daar onder meer verantwoordelijk voor de regio Midden-Oosten en Commercieel Directeur Nederland. Verder heeft hij verschillende commerciële en management functies bekleed bij Procter & Gamble in Europa en Afrika. Roelofs heeft sinds april 2018 zitting in het FNLI-bestuur namens de Nederlandse Zuivel Organisatie.

Bas Alblas zal tot het einde van dit jaar aanblijven als voorzitter van het FNLI-bestuur.

 Bron: FNLI