Nieuws

Top Tien Food Trends voor 2021

Voedselketen

Transparantie komt naar voren als duidelijke winnaar in de Top Tien Trends van 2021, dit blijkt uit het jaarlijkse Top Tien Trends rapport van Innova Market Insights. Het rapport biedt een diepgaand inzicht in hoe de voedings- en drankindustrie zicht geleidelijk aan heeft ontwikkeld. COVID-19 transformeert onze winkel- en eetgewoonten, waarbij het van het grootste belang is om voorop te blijven lopen in een veranderende wereld.

De toptrends van Innova Market Insights voor 2021 zijn een reactie op de zich steeds verder ontwikkelende en consumentgerichte voedings- en drankindustrie. Innova Market Insights anticipeert op toonaangevende trends en levert uitgebreide gegevens om merken te ondersteunen met een snelle heropleving of versnelling na COVID-19. De nieuwe trends voor 2021 zijn:

1. Transparantie overwint

Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat zes op de tien consumenten wereldwijd geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over waar voedingsmiddelen vandaan komen. Het vergroten van de transparantie om tegemoet te komen aan de veranderende eisen van de consument op het gebied van ethiek, milieu en clean label is van groot belang. Aspecten zijn onder meer het welzijn van mens en dier, transparantie van de toeleveringsketen, plantaardige voeding en duurzame bevoorrading.

2. Plant-Forward

Naarmate de trends op basis van planten de status van mondiaal fenomeen bereiken, ontwikkelt de definitie van "plantaardig" zich steeds verder. De toenemende populariteit ervan zal de uitbreiding naar verschillende regio's en categorieën in 2021 stimuleren, met inbegrip van een versnelde vraag naar nieuwe formules, plantaardige eiwitten en meer verfijnde alternatieven.  De Innova Consumer Survey 2020 gaf aan dat de vier belangrijkste redenen om plantaardige alternatieven te overwegen, gezondheid, dieetvariatie, duurzaamheid en smaak waren.

3. Op maat gemaakt

Gepersonaliseerde voeding staat in de schijnwerpers als consumenten op zoek gaan naar voedingsopties die passen bij hun unieke levensstijl. Consumenten verwachten een op maat gemaakte benadering van eten, met technologische doorbraken, constante nieuwe lanceringen en opwindende zintuiglijke ervaringen die de mogelijkheid bieden om aangepaste levensstijlen uit te breiden tot voedselconsumptie. Uit de Innova Consumer Survey 2020 blijkt dat 64% van de consumenten wereldwijd meer manieren heeft gevonden om hun leven en producten af te stemmen op hun individuele stijl, overtuigingen en behoeften. 

4. Nieuw Omnichannel Eten

Omdat foodservice en retail steeds meer overlappen, kunnen consumenten eten wat ze willen, wanneer en waar ze dat willen. Consumenten zijn op zoek naar gemak, rijkere ervaringen en toegankelijke verwennerij.  Meer thuis koken stimuleert het gebruik van handige maaltijdkits/starters en meer verfijnde ingrediënten, wat resulteert in nieuwe voedselervaringen. De Innova Consumer Survey 2020 concludeerde dat 46% van de consumenten gelooft dat restaurantproducten een handige manier zijn om de restaurantervaring en -smaken thuis te bereiken.

5. In overeenstemming met immuniteit

Voortdurende angst als gevolg van COVID-19 zal de consument ertoe aanzetten om tot 2021 prioriteit te geven aan zijn of haar immuunsysteem.Volgens de Innova Consumer Survey 2020 zijn zes van de tien consumenten wereldwijd in toenemende mate op zoek naar voedingsmiddelen die hun gezondheid ondersteunen, waarbij een op de drie zegt dat de bezorgdheid over de gezondheid in 2020 is toegenomen ten opzichte van 2019. Ingrediënten die de gezondheid stimuleren zullen het komende jaar een belangrijke rol spelen.

De overige vijf trends zijn: Voedingshackers, Stemming: de volgende gelegenheid, Product Mashups:  Wanneer trends botsen, Moderne Nostalgie en Tijdperk van de Influencer.

Op woensdag 11 november 2020 om 16.00 uur zal Lu Ann Williams, directeur van Insights and Innovation bij Innova Market Insights, de Top Tien Trends voor 2021 presenteren die de voedsel- en drankindustrie in het komende jaar en daarna zullen beïnvloeden.

innovamarketinsights.com

Bron: Innova Market Insights