Nieuws

Minder voedselverspilling door weglaten THT

De verspilling van lang houdbare producten, zoals rijst, pasta, koffie en soep uit blik daalt met 12 procent als er geen THT-datum op de verpakking staat. Als naast het weglaten van de datum de term ‘lang houdbaar’ op het etiket wordt gebruikt, dan verdwijnt 31 procent minder snel in de vuilnisbak. Dat blijkt uit kwantitatief onderzoek van Wageningen Food & Biobased Research dat is uitgevoerd in opdracht van staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken.
Consumenten gooien gemiddeld zo’n 47 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Voedselverspilling blijkt hardnekkig en moeilijk aan te pakken, aldus de onderzoekers. Ook houdbare producten koffie en thee, vis in blik, stroop en sappen uit pak worden onnodig weggegooid, omdat consumenten bang zijn ziek te worden als ze ‘ouder’ voedsel eten of omdat ze denken dat de kwaliteit van het product niet meer goed genoeg is.

Green Deal ‘Over de datum’
Het onderzoek is een eerste actie vanuit de Green Deal ‘Over de datum’, die tijdens de Nationale Voedseltop eind januari is ondertekend. Het bedrijfsleven; Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en kennisinstelling Wageningen Universiteit willen samen met de voerheid voedselverspilling in relatie tot houdbaarheidsdata aanpakken. Daarbij richt de Green deal zich op goede voorlichting en een beter begrip en gebruik van houdbaarheidsdata. 

Jaarprijs naar groentepasta- en -rijst

Albert Heijn wint de Jaarprijs Goede Voeding 2017 met courgette-spaghetti en bloemkoolrijst, het product kreeg de meeste stemmen van de publieksjury én de vakjury. De producten bieden een alternatief voor rijst of pasta, zijn gemaakt van groente, en bedoeld om te roerbakken of mee te variëren bij de maaltijd. De jury stelt dat het met deze smaakvolle producten consumenten gemakkelijker wordt gemaakt om meer groente te eten. Juryvoorzitter Frans Kok reikte de prijs aan een vertegenwoordiger van Albert Heijn uit tijdens het Food Future Event 2017 in 1931 in Den Bosch. Behalve de Jaarprijs werd de Boost Dutch Health-trofee uitgereikt. Deze is bedoeld voor initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving. Ook gaf de juryvoorzitter nog aan dat de Nederlandse kaassector een bijzondere vermelding verdient vanwege de inspanningen die zijn gedaan om het zoutgehalte in producten te verlagen.  

Meer fritescapaciteit

Aardappelverwerker Aviko meldt € 200 mln te willen investeren in bestaande en nieuwe fabrieken. De capaciteit zit aan zijn tax en moet omhoog door de verhoogde, internationale vraag naar frites en andere aardappelproducten. De landbouwcoöperatie Cosun stopt dit jaar € 70 mln in uitbreiding en verbetering van fabrieken en volgend jaar € 200 mln. 

Geld voor ‘groene voeding’

EZ daagt met de New Food Challenge (startende) bedrijven uit om aantrekkelijke nieuwe voedselproducten op basis van plantaardige eiwitten te ontwikkelen. Ondernemers die een innovatief idee hebben voor voedsel gemaakt van bijvoorbeeld peulvruchten, noten, paddenstoelen of zeewier kunnen een bedrag van maximaal 30.000 euro winnen om hun plannen verder uit te werken. De beste ideeën komen vervolgens in aanmerking voor een subsidie van maximaal 250.000 euro om het nieuwe voedsel daadwerkelijk te maken en op de markt te brengen.  

Zuivelbedrijf FrieslandCampina investeert half miljard

FrieslandCampina gaat dit jaar circa € 500 mln investeren in de verwerkingscapaciteit en ICT-systemen, zo meldt FD. De helft van dat bedrag gaat naar Nederlandse productiefaciliteiten. Er gaat geld naar de condensfabriek in Leeuwarden en de kindervoedingsfabriek in Beilen, de kaasfabriek in Gerkesklooster en de weifabricage in Borculo krijgt meer capaciteit. FrieslandCampina kondigde ook aan dat er € 250 mln zal worden geïnvesteerd in Indonesië, de snelst groeiende markt volgens de coöperatie. Ook vorig jaar investeerde de zuivelaar zo’n half miljard.