Nieuws

Innovatieprogramma rond zeewier

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft op 12 april op Scheveningen het startschot gegeven voor het innovatieprogramma ‘Seaweed for Food and Feed’. Hiermee wordt de komende jaren geïnvesteerd in duurzame teelt van zeewier en het geschikt maken van zeewier voor humane consumptie en diervoeder als plantaardige eiwitbron. Vanuit de Voedselagenda van het kabinet is de komende vier jaar in totaal 5 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van een duurzame zeewiersector in Nederland.
Het zeewier-programma sluit aan bij de inzet van het kabinet om de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van plantaardige producten, zoals zeewier, te verhogen. Staatssecretaris Van Dam gaf het startschot tijdens het oogstfeest ‘Buitengewoon Zeewier’ van de Stichting Noordzeeboerderij die vorig jaar een zeewier-proefboerderij voor de kust van Scheveningen te water heeft gelaten. Tijdens het feest werd de eerste oogst door de staatssecretaris aan land gebracht. Samen met Mark Kulsdom van The Dutch Weed burger verwerkte Van Dam het zeewier vervolgens tot het nieuwe voedselproduct ‘Seawharma’. Van Dam: “Zeewier is de groente van de toekomst: duurzaam en gezond. Veel mensen weten nog niet dat zeewier niet alleen lekker is maar ook makkelijk kan worden bereid. Met het innovatieprogramma zetten we in op nieuwe voedselproducten die duurzaam worden geproduceerd en die aantrekkelijk zijn voor een breed publiek.” 

Vleeswaren in de etalage

Zwanenberg Food Group oriënteert zich op de toekomst van haar Business Unit Fresh Foods (gesneden vleeswaren, ambachtelijke snijpalen en delistukken), stelt het bedrijf in een persbericht. Onder deze Business Unit vallen de productielocaties van Zwanenberg in Aalsmeer, Borculo en Zoetermeer. De Business Unit Fresh Foods realiseert een omzet van circa € 120 miljoen (2016) en biedt werk aan ongeveer 265 fte’s.In Aalsmeer worden (elders geproduceerde) snijpalen gesneden (gesliced) en verpakt voor de out-of-homemarkt. In Borculo worden onder meer ambachtelijke snijpalen en gekookte en gerookte vleeswaren geproduceerd. In Zoetermeer (Hooymans Vleeswaren) worden lever- en tongspecialiteiten geproduceerd. Binnen bovenstaande productgroepen heeft de Business Unit Fresh Foods van Zwanenberg in Nederland een prominente marktpositie opgebouwd, stelt de producent. "Op het gebied van productkwaliteit, category management en logistiek heeft de Business Unit een uitstekende reputatie in de markt. Voornaamste afnemers van de productgroepen zijn retailers (supermarktketens, detailhandel) en de out-of-homemarkt: onder andere zorg- en onderwijsinstellingen, benzinestations en bedrijfscateraars.” De nieuwe strategie focust op internationale groei in conserven, maaltijden en snacks. Ronald Lotgerink, CEO: “Zwanenberg Food Group heeft in de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt door klantfocus, innovatie en category management. Door deze groei staat de onderneming thans voor de keuze hoe zij haar versactiviteiten verder gaat ontwikkelen. Zwanenberg oriënteert zich breed op mogelijkheden om de groei van de Business Unit Fresh Foods te faciliteren.” 

Nieuwe kaaslijn Royal A-ware

Kaasmaker Royal A-ware heeft 100 miljoen kilo melk extra nodig wegens uitbreiding met een nieuwe kaasspecialiteitenlijn. De uitbreiding is nodig om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar premium speciaalkazen volgens het familiebedrijf. De uitbreiding komt twee jaar na de opstart. Bij de bouw van de kaasmakerij is al rekening gehouden met de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden. Naar verwachting wordt de kaasspecialiteitenlijn eind 2018 in gebruik genomen. De komende anderhalf jaar zijn nodig om de benodigde apparatuur te ontwikkelen en integreren in de kaasmakerij. 

Minder voedselverspilling door weglaten THT

De verspilling van lang houdbare producten, zoals rijst, pasta, koffie en soep uit blik daalt met 12 procent als er geen THT-datum op de verpakking staat. Als naast het weglaten van de datum de term ‘lang houdbaar’ op het etiket wordt gebruikt, dan verdwijnt 31 procent minder snel in de vuilnisbak. Dat blijkt uit kwantitatief onderzoek van Wageningen Food & Biobased Research dat is uitgevoerd in opdracht van staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken.
Consumenten gooien gemiddeld zo’n 47 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Voedselverspilling blijkt hardnekkig en moeilijk aan te pakken, aldus de onderzoekers. Ook houdbare producten koffie en thee, vis in blik, stroop en sappen uit pak worden onnodig weggegooid, omdat consumenten bang zijn ziek te worden als ze ‘ouder’ voedsel eten of omdat ze denken dat de kwaliteit van het product niet meer goed genoeg is.

Green Deal ‘Over de datum’
Het onderzoek is een eerste actie vanuit de Green Deal ‘Over de datum’, die tijdens de Nationale Voedseltop eind januari is ondertekend. Het bedrijfsleven; Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en kennisinstelling Wageningen Universiteit willen samen met de voerheid voedselverspilling in relatie tot houdbaarheidsdata aanpakken. Daarbij richt de Green deal zich op goede voorlichting en een beter begrip en gebruik van houdbaarheidsdata. 

Jaarprijs naar groentepasta- en -rijst

Albert Heijn wint de Jaarprijs Goede Voeding 2017 met courgette-spaghetti en bloemkoolrijst, het product kreeg de meeste stemmen van de publieksjury én de vakjury. De producten bieden een alternatief voor rijst of pasta, zijn gemaakt van groente, en bedoeld om te roerbakken of mee te variëren bij de maaltijd. De jury stelt dat het met deze smaakvolle producten consumenten gemakkelijker wordt gemaakt om meer groente te eten. Juryvoorzitter Frans Kok reikte de prijs aan een vertegenwoordiger van Albert Heijn uit tijdens het Food Future Event 2017 in 1931 in Den Bosch. Behalve de Jaarprijs werd de Boost Dutch Health-trofee uitgereikt. Deze is bedoeld voor initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving. Ook gaf de juryvoorzitter nog aan dat de Nederlandse kaassector een bijzondere vermelding verdient vanwege de inspanningen die zijn gedaan om het zoutgehalte in producten te verlagen.