Nieuws

Zuivelconcern A-ware gaat mozzarella maken in Heerenveen

Koninklijke A-ware Food Group, een van de grootste zuivelconcerns van Nederland, gaat een mozzarella-kaasmakerij bouwen in Heerenveen. De kaas van Italiaans recept zal worden afgezet op groeimarkten als Azië en Zuid-Amerika, maar ook in Europa. Dit gebeurt in een lange termijn samenwerking met het Nieuw-Zeelandse Fonterra. Met de plannen kunnen tachtig nieuwe banen worden gecreëerd, zegt het bedrijf in een toelichting. In de huidige kaasmakerij in Heerenveen werken ook zo'n tachtig mensen. Het is de verwachting dat de fabriek begin 2020 gereed zal zijn. Volgens de onderneming uit Almere is dit de eerste mozzarella kaasmakerij in Nederland op deze schaal.

Concurrent Friesland Campina is ook actief op de sterk groeiende mozzarellamarkt, maar heeft die stap in 2015 gezet via een overname van de Belgische mozzarellaproducent Fabrelac. Royal A-ware en Fonterra werken al jaren lang samen, onder meer in Heerenveen. Als onderdeel van de uitbreiding wordt tevens geïnvesteerd in een roomfabriek in Heerenveen, meldt het familiebedrijf uit Almere. In deze fabriek kan de room die vrijkomt bij de kaasproductie worden verwerkt tot roomproducten voor de internationale markten. Bij de productie van roomproducten zal gebruik worden gemaakt van de uitgebreide kennis en ervaring van Fonterra op dit vlak. Met het oog op de uitbreiding zoekt Royal A-ware honderden nieuwe melkveehouders, met name in het noorden en oosten van Nederland. Een deel van de melk dient aan speciale eisen te voldoen. De familie-onderneming is bereid daarvoor een extra premie te betalen.

A-ware is gespecialiseerd in het produceren, rijpen, versnijden en verpakken van kaas en andere verse foodproducten. De onderneming boekte in het jaar 2016 een omzet van €1,2 mrd, met circa 2400 werknemers.

Ondernemers lanceren ambitieus platform Verspilling is Verrukkelijk

Achttien ondernemers die oplossingen bieden voor voedselverspilling, lanceerden samen met MVO Nederland het platform Verspilling is Verrukkelijk. Met het platform tonen de initiatiefnemers wegen om voedselverspilling snel verleden tijd te maken.

Verspilling op het menu
De samenwerkende ondernemers ontwikkelen en verkopen smaakvolle en mooie producten die gemaakt zijn van ingrediënten die anders zouden worden weggegooid of verwerkt worden tot diervoeder of biogas. Ze lanceren nu een gezamenlijk platform waar ze met elkaar dezelfde boodschap uitdragen: voedsel is te kostbaar om te verspillen. Zij presenteren allerlei vooruitstrevende producten die ze hiervoor hebben ontwikkeld. Denk aan soep van kromme groente (Kromkommer), bier van oud brood (Instock) of zeep gemaakt van sinaasappelschillen (Beeblue).

Niet praten maar doén
De ondernemers laten positief zien dat het anders kan. Daarom organiseren ze gezamenlijke evenementen en campagnes om bedrijven en consumenten te verleiden ook met het verminderen van voedselverspilling aan de slag te gaan. Zo gaan ze in verschillende winkels het thema op de winkelvloer onder de aandacht brengen en mensen stimuleren om zelf in actie te komen tegen voedselverspilling. Zo zal een Verspilling is Verrukkelijk schap een plek krijgen in diverse supermarkten door het land. Later dit jaar lanceert Verspilling is Verrukkelijk een gezamenlijk eindejaars-geschenkpakket en het Verspilling is Verrukkelijk-assortiment zal op steeds meer plaatsen te vinden zijn, waaronder in (bedrijfs)restaurants.

Verspilling is Verrukkelijk is een initiatief van Kromkommer, Instock, Potverdorie!, GRO Mushrooms, BeeBlue, Soupalicious, ThijsTea, de Verspillingsfabriek, Coco Conserven, Betuwse Krenkelaar, Yespers, De Lekkere Man, The Ketchup Project, De Tweede Jeugd, De Bokkenbunker, Glorious Bastards, Twisted, AND Cheesetrade en MVO Nederland.

www.verspillingisverrukkelijk.nl

Wie wint de Jaarprijs Goede Voeding 2018?

Uit 32 verschillende inzendingen die dit jaar meedingen naar de Jaarprijs Goede Voeding 2018 heeft de vakjury drie producten gekozen die voor de hoofdprijs in aanmerking komen.
De Jaarprijs Goede Voeding is een prijs die innovatie stimuleert en gezondere producten binnen het bereik van een grote groep consumenten brengt.

Hoemoes less salt, Maza Mediterranean Delicacies
Hoemoes less salt is een kikkererwtenpasta, bijvoorbeeld voor op brood, waarin de producent het zoutgehalte met de helft heeft gereduceerd. De meeste van dit soort producten bevat te veel zout. Ook in Hoemoes less salt zit nog zout, maar veel minder dan in andere, soortgelijke producten. Doordat het product gemaakt is op basis van kikkererwten, draagt het bij aan de consumptie van meer plantaardige producten, in het bijzonder peulvruchten. 
AH verse Pureersoep Pompoen Wortel
Met het complete soeppakket van Albert Heijn voorziet na bereiding voor ongeveer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente. De verpakking ziet er vers en uitnodigend uit. Door de groente aan te fruiten, te koken en te voorzien van de bijgevoegde kruiden, staat er in zo’n kwartier tijd een verse kom soep op tafel. Het zoutgehalte is laag, de smaak is uitstekend. Er zijn meerdere varianten van de soep verkrijgbaar.
Jumbo Veggie Chef 100% plantaardige reepjes shoarma
De vegetarische variant van Jumbo vormt een gezond alternatief voor de shoarmareepjes op basis van vlees. Ze bevatten voldoende eiwit, vitamine B12 en ijzer. Daarbij zijn ze een bron van vezels. Het natriumgehalte is wel wat aan de hoge kant. De keuze voor een vegetarische shoarma in plaats van een shoarma op basis van vlees draagt bij aan de consumptie van meer plantaardige producten en is gunstiger voor het milieu. Bovendien smaakt het product volgens de jury net als echt vlees.

Prijsuitreiking Jaarprijs op Food Future Event
De winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2018 zal bekend worden gemaakt tijdens het Food Future Event dat plaatsvindt op 5 april in Den Bosch (locatie: Congrescentrum 1931). Ook zullen daar twee producten bekend worden gemaakt die een bijzondere vermelding krijgen. De winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2018 mag een jaar lang het logo van de jaarprijs op zijn product voeren.

Officiële opening Kingfish Zeeland B.V.

Kats - Op vrijdag 6 april 2018 zal Nederlands grootste landbased viskwekerij Kingfish Zeeland B.V. officieel worden geopend door drs. Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de provincie Zeeland. Dutch Yellowtail (Kingfish / Hiramasa / Seriola Lalandi) is een vissoort die te vergelijken is met de stevige bite van tonijn. De vis heeft een delicate smaak en geen extreme vissmaak. De kleur van de filets is lichtroze/wit. Kortom, een veelzijdige vis die in Zeeland op het land in een gesloten systeem en duurzaam wordt gekweekt in Nederlands grootste viskwekerij te Kats.

De eerste kweek van Dutch Yellowtail vond vanaf juni 2017 plaats in het bijgebouw op het terrein van Kingfish Zeeland, nabij de Zeelandbrug. Deze kweek bleek zo’n succes te zijn - de groei van de deze vis heeft de stoutste verwachtingen overtroffen - dat de directie van de kwekerij besloten heeft de vis een half jaar eerder (17 oktober 2017) dan gepland te introduceren aan de pers en inkopers.

Op vrijdag 6 april aanstaande zal dus het hoofdgebouw van Kingfish Zeeland officieel worden geopend.

Rondom de officiële opening zal onder leiding van ambassadeur-kok Mart Scherp van restaurant Scherp uit Middelburg, een toelichting worden geven over de smaakbeleving van de Dutch Yellowtail. Volgens Mart Scherp is deze vis zeer bijzonder en veelzijdig te bereiden: “De vis kan gerookt worden, zoals zalm, kort gegrild/gebakken in pan of op BBQ, rauw als tartaar, dungesneden en gemarineerd, als Sashimi, of als Ceviche kort “gegaard” in citrus”.

Waarom kweek op het land van Yellowtail?
Het gezuiverde Oosterscheldewater heeft een positieve invloed op de kweek. De vis wordt bovendien gevoed met organisch voedsel (onder andere vismeel gemaakt van snijresten) en er wordt geen antibiotica toegevoegd. Tot slot vindt de kweek op duurzame wijze plaats met groene energie. Windenergie alsook warmtepompen worden bij het kweekproces toegepast.

Achtergrond informatie over Dutch Yellowtail
Deze exclusieve vissoort, ook wel Kingfish en Hiramasa genoemd, wordt zo zeer gewaardeerd in het Westen dat ze over duizenden kilometers vanuit Japan en Australië wordt aangevoerd. De vis is zeer geliefd bij topkoks vanwege de stevige textuur en de sublieme, zachte smaak. Dutch Yellowtail, geserveerd als sushi, sashimi, gerookt, gekookt of gegrild als een filet of hele vis, is een gastronomische beleving. Deze vis is hiermee een prachtig alternatief voor bedreigde blauwvintonijn of zwaardvis en wordt duurzaam geproduceerd - zonder chemicaliën, antibiotica of vaccins, met 100% groene energie en de hoogste kwaliteit biologische, niet genetisch gemanipuleerde voeding - hier in Europa. Dit alles dankzij innovatieve technologie, ontwikkeld door Kingfish Zeeland B.V.

Top chefs inspireren met duurzame kwaliteit en innovatie
Kingfish Zeeland heeft als missie om zowel topkoks (èn hun veeleisende klantenkring) als de enthousiaste thuiskok te kunnen laten genieten van de meest pure, verse en duurzame vis. Om hen te inspireren de grenzen van hun creativiteit op te zoeken en hun unieke culinaire vaardigheden ten volle te tonen. Om hun fantasie te prikkelen met de beste, premium kwaliteit Dutch Yellowtail nu en later ook andere premium zeevruchten. Innovatie voor gastronomisch eten. Op een duurzame manier.
Een nieuwe culinaire ervaring door de volgende generatie aquacultuur
In plaats van verdere overbevissing van onze oceanen, of het milieu met kooikweek te belasten, heeft Kingfish Zeeland een duurzaam en innovatief kweekproces ontwikkeld. Om ervoor te zorgen dat de vissen altijd in zuiver water zwemmen, gebruikt Kingfish Zeeland schoon zeewater uit de Oosterschelde, een Natura 2000 natuurreservaat. Het recirculerende aquacultuursysteem (RAS) biedt tal van voordelen. Het verplaatst de wetenschap en de praktijk van de aquacultuur naar het land, waar het nauwkeurig gemonitord en gecontroleerd kan worden terwijl de productie niet van invloed op de omgeving is.

Deze comfortabele, stressvrije omgeving is ideaal voor het diervriendelijk kweken van pure en gezonde vis, het equivalent van Kobe-beef. Verder wordt er niets toegevoegd. Het RAS-proces ondersteunt antibioticavrije groei en Kingfish Zeeland gebruikt alleen het hoogste niveau van niet genetisch gemanipuleerde biologische voeding (hetgeen ook nog leidt tot een hoog niveau van gezonde Omega 3). Tenslotte draait de kwekerij op 100% groene energie.

Inmiddels is de Dutch Yellowtail beloond met het “Groene Label” van “Good Fish Foundation” en is ook winnaar geworden van de Horecava Innovation Award 2018.

Winnende kaasverpakkinglijn

De X-line, een nieuwe generatie dieptrekverpakkingsmachines, heeft recent een gouden medaille gewonnen tijdens de International FoodTec Award 2018. Deze dieptrekverpakkingsmachine fungeert als nieuw ijkpunt binnen de markt dankzij de vele innovatieve technologieën. Met zijn naadloze digitalisering, uitgebreide sensorsysteem en netwerkmogelijkheden met de MULTIVAC Cloud creëert de X-line een nieuwe verpakkingsdimensie wat betreft betrouwbaarheid, kwaliteit en prestaties.
De DLG (Duitse landbouwvereniging) reikt, samen met haar beurspartners, de International FoodTec Award uit voor baanbrekende ontwikkelingen in innovatie, duurzaamheid en efficiëntie binnen de voedingstechnologie. Een jury, bestaand uit zowel internationale experts uit de wetenschaps- en onderzoekswereld als vertegenwoordigers uit de industrie, is verantwoordelijk voor de selectie van de meest vooruitstrevende concepten. De prestigieuze gouden en zilveren medailles van de Technology Award worden door de DLG om de drie jaar uitgereikt, in samenwerking met haar partners uit de industrie en media, op de Anuga FoodTec in Keulen.