Nieuws

Officiële opening Kingfish Zeeland B.V.

Kats - Op vrijdag 6 april 2018 zal Nederlands grootste landbased viskwekerij Kingfish Zeeland B.V. officieel worden geopend door drs. Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de provincie Zeeland. Dutch Yellowtail (Kingfish / Hiramasa / Seriola Lalandi) is een vissoort die te vergelijken is met de stevige bite van tonijn. De vis heeft een delicate smaak en geen extreme vissmaak. De kleur van de filets is lichtroze/wit. Kortom, een veelzijdige vis die in Zeeland op het land in een gesloten systeem en duurzaam wordt gekweekt in Nederlands grootste viskwekerij te Kats.

De eerste kweek van Dutch Yellowtail vond vanaf juni 2017 plaats in het bijgebouw op het terrein van Kingfish Zeeland, nabij de Zeelandbrug. Deze kweek bleek zo’n succes te zijn - de groei van de deze vis heeft de stoutste verwachtingen overtroffen - dat de directie van de kwekerij besloten heeft de vis een half jaar eerder (17 oktober 2017) dan gepland te introduceren aan de pers en inkopers.

Op vrijdag 6 april aanstaande zal dus het hoofdgebouw van Kingfish Zeeland officieel worden geopend.

Rondom de officiële opening zal onder leiding van ambassadeur-kok Mart Scherp van restaurant Scherp uit Middelburg, een toelichting worden geven over de smaakbeleving van de Dutch Yellowtail. Volgens Mart Scherp is deze vis zeer bijzonder en veelzijdig te bereiden: “De vis kan gerookt worden, zoals zalm, kort gegrild/gebakken in pan of op BBQ, rauw als tartaar, dungesneden en gemarineerd, als Sashimi, of als Ceviche kort “gegaard” in citrus”.

Waarom kweek op het land van Yellowtail?
Het gezuiverde Oosterscheldewater heeft een positieve invloed op de kweek. De vis wordt bovendien gevoed met organisch voedsel (onder andere vismeel gemaakt van snijresten) en er wordt geen antibiotica toegevoegd. Tot slot vindt de kweek op duurzame wijze plaats met groene energie. Windenergie alsook warmtepompen worden bij het kweekproces toegepast.

Achtergrond informatie over Dutch Yellowtail
Deze exclusieve vissoort, ook wel Kingfish en Hiramasa genoemd, wordt zo zeer gewaardeerd in het Westen dat ze over duizenden kilometers vanuit Japan en Australië wordt aangevoerd. De vis is zeer geliefd bij topkoks vanwege de stevige textuur en de sublieme, zachte smaak. Dutch Yellowtail, geserveerd als sushi, sashimi, gerookt, gekookt of gegrild als een filet of hele vis, is een gastronomische beleving. Deze vis is hiermee een prachtig alternatief voor bedreigde blauwvintonijn of zwaardvis en wordt duurzaam geproduceerd - zonder chemicaliën, antibiotica of vaccins, met 100% groene energie en de hoogste kwaliteit biologische, niet genetisch gemanipuleerde voeding - hier in Europa. Dit alles dankzij innovatieve technologie, ontwikkeld door Kingfish Zeeland B.V.

Top chefs inspireren met duurzame kwaliteit en innovatie
Kingfish Zeeland heeft als missie om zowel topkoks (èn hun veeleisende klantenkring) als de enthousiaste thuiskok te kunnen laten genieten van de meest pure, verse en duurzame vis. Om hen te inspireren de grenzen van hun creativiteit op te zoeken en hun unieke culinaire vaardigheden ten volle te tonen. Om hun fantasie te prikkelen met de beste, premium kwaliteit Dutch Yellowtail nu en later ook andere premium zeevruchten. Innovatie voor gastronomisch eten. Op een duurzame manier.
Een nieuwe culinaire ervaring door de volgende generatie aquacultuur
In plaats van verdere overbevissing van onze oceanen, of het milieu met kooikweek te belasten, heeft Kingfish Zeeland een duurzaam en innovatief kweekproces ontwikkeld. Om ervoor te zorgen dat de vissen altijd in zuiver water zwemmen, gebruikt Kingfish Zeeland schoon zeewater uit de Oosterschelde, een Natura 2000 natuurreservaat. Het recirculerende aquacultuursysteem (RAS) biedt tal van voordelen. Het verplaatst de wetenschap en de praktijk van de aquacultuur naar het land, waar het nauwkeurig gemonitord en gecontroleerd kan worden terwijl de productie niet van invloed op de omgeving is.

Deze comfortabele, stressvrije omgeving is ideaal voor het diervriendelijk kweken van pure en gezonde vis, het equivalent van Kobe-beef. Verder wordt er niets toegevoegd. Het RAS-proces ondersteunt antibioticavrije groei en Kingfish Zeeland gebruikt alleen het hoogste niveau van niet genetisch gemanipuleerde biologische voeding (hetgeen ook nog leidt tot een hoog niveau van gezonde Omega 3). Tenslotte draait de kwekerij op 100% groene energie.

Inmiddels is de Dutch Yellowtail beloond met het “Groene Label” van “Good Fish Foundation” en is ook winnaar geworden van de Horecava Innovation Award 2018.

Winnende kaasverpakkinglijn

De X-line, een nieuwe generatie dieptrekverpakkingsmachines, heeft recent een gouden medaille gewonnen tijdens de International FoodTec Award 2018. Deze dieptrekverpakkingsmachine fungeert als nieuw ijkpunt binnen de markt dankzij de vele innovatieve technologieën. Met zijn naadloze digitalisering, uitgebreide sensorsysteem en netwerkmogelijkheden met de MULTIVAC Cloud creëert de X-line een nieuwe verpakkingsdimensie wat betreft betrouwbaarheid, kwaliteit en prestaties.
De DLG (Duitse landbouwvereniging) reikt, samen met haar beurspartners, de International FoodTec Award uit voor baanbrekende ontwikkelingen in innovatie, duurzaamheid en efficiëntie binnen de voedingstechnologie. Een jury, bestaand uit zowel internationale experts uit de wetenschaps- en onderzoekswereld als vertegenwoordigers uit de industrie, is verantwoordelijk voor de selectie van de meest vooruitstrevende concepten. De prestigieuze gouden en zilveren medailles van de Technology Award worden door de DLG om de drie jaar uitgereikt, in samenwerking met haar partners uit de industrie en media, op de Anuga FoodTec in Keulen.

 

 

Coöperatieve suikerfabriek België?

De komst van een coöperatieve bietsuikerfabriek in Seneffe-Manage, België is een stap dichterbij gekomen. Ruim 1.700 Belgische telers hebben een verklaring van belangstelling getekend. Daarmee is ruimschoots aan de vereiste voorwaarden voldaan. De totale investering in de nieuwe fabriek wordt geschat op € 300 miljoen. Een deel van dit bedrag komt op rekening van de telers, zij leggen € 45 miljoen in. Omgerekend is dit € 30 per te leveren ton bieten. Een werkgroep heeft ruim een jaar de haalbaarheid onderzocht van de bouw en de exploitatie van de nieuwe suikerfabriek. De conclusie is dat de fabriek in tijden van lage suikerprijzen en/of hoge fossiele brandstofprijzen nog goed zal kunnen concurreren. De fabriek wordt namelijk uitgerust met de meest efficiënte technologieën. De geproduceerde suiker zal voornamelijk op de lokale voedingsindustriemarkt terecht komen. Een definitieve beslissing over de bouw van de fabriek wordt in het voorjaar van 2018 verwacht. Bron: Akkerwijzer.

Overname Intertaste door Koninklijke Euroma definitief

Internationaal kruiden- en specerijenproducent Koninklijke Euroma neemt Intertaste definitief over. Nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 23 januari jl. had ingestemd met de overname, neemt Koninklijke Euroma vandaag alle aandelen van de Nederlandse branchegenoot officieel over. Euroma neemt hiermee een toppositie in op de Europese markt en wordt nummer 1 speler op de Nederlandse markt van kruiden en specerijen. De twee bedrijven hebben samen zo'n 500 medewerkers en zetten 220 miljoen Euro om. Euroma grijpt 2018 aan voor een zorgvuldige samenvoeging van de expertises van beide bedrijven, welke zijn gelegen in de ontwikkeling en productie van op kruiden en specerijen gebaseerde smaakoplossingen, zoals kruidenmengsels, sauzen, dressings, soepen en textuuroplossingen. Euroma en Intertaste hebben veel overeenkomsten: beide van oorsprong Nederlandse bedrijven hebben een internationale scope, leveren aan topspelers in de foodindustrie en hebben een sterk klantgerichte benadering. De strategische overname geeft Euroma de gelegenheid om verder te bouwen aan haar status als toonaangevende en innovatieve smaakmaker. Robert Hoogstra, algemeen directeur van Euroma, ziet kansen in de huidige voedingstrends: ‘Consumenten eten steeds bewuster en gezonder. Dankzij onze uitgebreide kennis van kruiden en specerijen zijn wij in staat om smakelijke, innovatieve producten te realiseren met bijvoorbeeld minder suiker, minder zout of andere toevoegingen. Deze kennis, in combinatie met het vermogen om trends te vertalen naar foodconcepten, maakt dat klanten ons waarderen als partner op het gebied van smaak en verpakkingen.’ Het hoofdkantoor van Euroma bevindt zich nu nog in Wapenveld, maar verhuist in 2019 naar Zwolle. Daar bouwt Euroma momenteel een state-of-the-art fabriek en innovatiecentrum. Het belooft de meest moderne en duurzame fabriek van Europa te worden op het gebied van stoombehandelen, malen, mengen en verpakken van kruiden en specerijen.

Transparantie + traceerbaarheid = transformatie

Door informatie te delen over onze leveranciers en de fabrieken die de producten die we kopen verwerken, maakt Unilever een stapsgewijze verandering naar meer transparantie in de branche. De multinational wil een volledig traceerbare supply chain - in 2013 ingezet met de Sustainable Palm Oil Sourcing Policy. Niet alleen verschaft dit programma beter inzicht in waar palmolie vandaan komt, het stelt proactief problemen vast en pakt deze snel en effectief aan. De gegevens zijn gewoon beschikbaar.
"Veel mensen denken dat je je verantwoordelijkheden kunt uitbesteden. Ik denk het niet ", zei CEO Paul Polman in een panel op het World Economic Forum van dit jaar in Davos. "We zijn de voorhoede van de verandering. Daarom streeft Unilever naar meer transparantie en samenwerking met onze partners om een positieve verandering in de palmolie-industrie te bewerkstelligen. "
De palmolietoevoerketen is lang en complex, waarbij de palmolie vele malen van eigenaar wisselt voordat deze de fabrieken bereikt. Het fruit wordt geteeld op plantages waar boeren hun producten verkopen aan tussenhandel en agenten. Zij leveren het op hun beurt aan een fabriek waar de fruittrossen worden verwerkt. Vervolgens wordt het via andere handelaren naar raffinaderijen getransporteerd voor verdere verwerking. Pas na dit punt komt het in de directe supply chain. Transparantie en traceerbaarheid zijn belangrijk, omdat de systemische problemen die verband houden met de verbouw en productie van palmolie - zoals ontbossing en schendingen van de mensenrechten - alleen effectief aan te pakken zijn als de problemen zichtbaar zijn. Een grotere zichtbaarheid in de hele toeleveringsketen versnelt daarmee de transformatie van de industrie.