Nieuws

Coöperatieve suikerfabriek België?

De komst van een coöperatieve bietsuikerfabriek in Seneffe-Manage, België is een stap dichterbij gekomen. Ruim 1.700 Belgische telers hebben een verklaring van belangstelling getekend. Daarmee is ruimschoots aan de vereiste voorwaarden voldaan. De totale investering in de nieuwe fabriek wordt geschat op € 300 miljoen. Een deel van dit bedrag komt op rekening van de telers, zij leggen € 45 miljoen in. Omgerekend is dit € 30 per te leveren ton bieten. Een werkgroep heeft ruim een jaar de haalbaarheid onderzocht van de bouw en de exploitatie van de nieuwe suikerfabriek. De conclusie is dat de fabriek in tijden van lage suikerprijzen en/of hoge fossiele brandstofprijzen nog goed zal kunnen concurreren. De fabriek wordt namelijk uitgerust met de meest efficiënte technologieën. De geproduceerde suiker zal voornamelijk op de lokale voedingsindustriemarkt terecht komen. Een definitieve beslissing over de bouw van de fabriek wordt in het voorjaar van 2018 verwacht. Bron: Akkerwijzer.

Overname Intertaste door Koninklijke Euroma definitief

Internationaal kruiden- en specerijenproducent Koninklijke Euroma neemt Intertaste definitief over. Nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 23 januari jl. had ingestemd met de overname, neemt Koninklijke Euroma vandaag alle aandelen van de Nederlandse branchegenoot officieel over. Euroma neemt hiermee een toppositie in op de Europese markt en wordt nummer 1 speler op de Nederlandse markt van kruiden en specerijen. De twee bedrijven hebben samen zo'n 500 medewerkers en zetten 220 miljoen Euro om. Euroma grijpt 2018 aan voor een zorgvuldige samenvoeging van de expertises van beide bedrijven, welke zijn gelegen in de ontwikkeling en productie van op kruiden en specerijen gebaseerde smaakoplossingen, zoals kruidenmengsels, sauzen, dressings, soepen en textuuroplossingen. Euroma en Intertaste hebben veel overeenkomsten: beide van oorsprong Nederlandse bedrijven hebben een internationale scope, leveren aan topspelers in de foodindustrie en hebben een sterk klantgerichte benadering. De strategische overname geeft Euroma de gelegenheid om verder te bouwen aan haar status als toonaangevende en innovatieve smaakmaker. Robert Hoogstra, algemeen directeur van Euroma, ziet kansen in de huidige voedingstrends: ‘Consumenten eten steeds bewuster en gezonder. Dankzij onze uitgebreide kennis van kruiden en specerijen zijn wij in staat om smakelijke, innovatieve producten te realiseren met bijvoorbeeld minder suiker, minder zout of andere toevoegingen. Deze kennis, in combinatie met het vermogen om trends te vertalen naar foodconcepten, maakt dat klanten ons waarderen als partner op het gebied van smaak en verpakkingen.’ Het hoofdkantoor van Euroma bevindt zich nu nog in Wapenveld, maar verhuist in 2019 naar Zwolle. Daar bouwt Euroma momenteel een state-of-the-art fabriek en innovatiecentrum. Het belooft de meest moderne en duurzame fabriek van Europa te worden op het gebied van stoombehandelen, malen, mengen en verpakken van kruiden en specerijen.

Transparantie + traceerbaarheid = transformatie

Door informatie te delen over onze leveranciers en de fabrieken die de producten die we kopen verwerken, maakt Unilever een stapsgewijze verandering naar meer transparantie in de branche. De multinational wil een volledig traceerbare supply chain - in 2013 ingezet met de Sustainable Palm Oil Sourcing Policy. Niet alleen verschaft dit programma beter inzicht in waar palmolie vandaan komt, het stelt proactief problemen vast en pakt deze snel en effectief aan. De gegevens zijn gewoon beschikbaar.
"Veel mensen denken dat je je verantwoordelijkheden kunt uitbesteden. Ik denk het niet ", zei CEO Paul Polman in een panel op het World Economic Forum van dit jaar in Davos. "We zijn de voorhoede van de verandering. Daarom streeft Unilever naar meer transparantie en samenwerking met onze partners om een positieve verandering in de palmolie-industrie te bewerkstelligen. "
De palmolietoevoerketen is lang en complex, waarbij de palmolie vele malen van eigenaar wisselt voordat deze de fabrieken bereikt. Het fruit wordt geteeld op plantages waar boeren hun producten verkopen aan tussenhandel en agenten. Zij leveren het op hun beurt aan een fabriek waar de fruittrossen worden verwerkt. Vervolgens wordt het via andere handelaren naar raffinaderijen getransporteerd voor verdere verwerking. Pas na dit punt komt het in de directe supply chain. Transparantie en traceerbaarheid zijn belangrijk, omdat de systemische problemen die verband houden met de verbouw en productie van palmolie - zoals ontbossing en schendingen van de mensenrechten - alleen effectief aan te pakken zijn als de problemen zichtbaar zijn. Een grotere zichtbaarheid in de hele toeleveringsketen versnelt daarmee de transformatie van de industrie.

Vlaanderen heeft vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst

Dekeyzer-Ossaer, bereider van verse maaltijden en bake-off producent Lantmännen Unibake, hebben van Agoria het predikaat Fabrieken van de Toekomst gekregen. In vier jaar tijd hebben in totaal ondertussen 20 Vlaamse maakbedrijven dat prestigieuze label gekregen. Tijdens de vierde editie van de Factories of the Future Awards in Antwerpen ontvingen Dekeyzer-Ossaer uit Koekelare en Lantmännen Unibake uit Londerzeel de titel van Factory of the Future. "Die productiebedrijven hebben stuk voor stuk bewezen dat ze internationale top zijn", zegt Peter Demuynck, algemeen directeur van de Agoria Vlaanderen, dat de prijzen uitreikt in samenwerking met Sirris, Fevia Vlaanderen, Fedustria Vlaanderen, Centexbel en Flanders' FOOD. Om uit te groeien tot een Fabriek van de Toekomst moeten de bedrijven zeven transformaties doorlopen. "Met het actieprogramma Made Different bereiden we nu al sinds 2012 de maakindustrie voor op de industrie 4.0", zegt Herman Derache, algemeen directeur van Sirris, het technologiecentrum voor de technologische industrie en hoofd van het expertisecentrum Innovatie bij Agoria. "Om succesvol te blijven - ondanks of dankzij razendsnelle technologische, economische en maatschappelijke evoluties - moeten onze bedrijven zich telkens opnieuw heruitvinden en transformeren naar fabrieken van de toekomst." 'Factories of the Future' zijn toekomstgerichte productiebedrijven die op een coherente en intelligente wijze de uitdagingen van de vierde industriële revolutie aangaan. Ze leveren klantspecifieke producten met een hoge toegevoegde waarde en hebben de wendbaarheid om vlot in te spelen op een snel veranderde marktvraag. Met een open geest voor nieuwe zakenmodellen zetten 'Factories of the Future' vol in op gedigitaliseerde productieprocessen. Ze maken maximaal gebruik van moderne productietechnologieën. In een mensgerichte aanpak gaat speciale aandacht uit naar de betrokkenheid, creativiteit en autonomie van medewerkers.

Verhuizing Lion Foods

Lion Foods, producent van krokant gebakken uitjes in Sint-Maartensdijk, gaat de productie voortzetten in het Zeelandse Kapelle. De nieuwe fabriek wordt op industrieterrein de Smokkelhoek gebouwd naast het zusterbedrijf TOP Taste. De fabriek zal naar verwachting in juli operationeel worden. Afgelopen 13 november is Lion Foods getroffen door een grote, uitslaande brand. Die startte in het magazijn en sloeg door de harde wind en het brandbare verpakkingsmateriaal al snel over naar het kantoor van het bedrijf. Het pand werd volledig verwoest. Bron: AGF en Omroep Zeeland.