Nieuws

Geldinjectie voor laboratoriumkip

 De Israëlische startup SuperMeat heeft $ 3 miljoen aan financiering opgehaald en haar krachten gebundeld met een van Europa's grootste pluimveeproducenten, PHW. Daarmee vestigt het Israëlische bedrijf zich als belangrijke speler in de wereldwijde verschuiving richting in laboratoria gekweekte zogeheten schone kip. De PHW-groep, met ongeveer 6.900 werknemers en een totale omzet van EUR 2,46 miljard, produceert en verkoopt hoogwaardige pluimveespecialiteiten, zoals kip, kalkoen en eend, onder de merknaam Wiesenhof.

IOI Loders Croklaan wint Sustainability Champion Award

De jury van de Food Ingredients Europe Innovation Awards heeft IOI Loders Croklaan de Sustainability Champion Award toegekend voor het opzetten van een traceerbare, transparente en duurzame bevoorradingsketen voor palmolie. Het Palm Oil Sustainability Program van bestaat uit 3 stappen: nadruk op traceerbaarheid, risicobeoordeling en versterking van leverancierscapaciteit. Alles is te volgen op het regelmatig bijgewerkte online Palm Oil Dashboard. Ben Vreeburg, Director Sustainability bij IOI Loders Croklaan, legt uit: "We zijn erg trots op deze Sustainability Champion Award, want hij erkent dat we op de goede weg zijn en dat we een motor zijn voor innovaties en transformatie van de industrie. We hebben een traceerbaarheid van 100% tot het niveau van de fabriek bereikt. Met ons versterkte beleid en onze toezeggingen hebben we een nieuwe standaard voor best-practices in de sector vastgesteld. "

Kwaliteitsmanager Food 2017

 De winnaar van de VMT/NNK-verkiezing 'Kwaliteitsmanager van het jaar’ is Hugo Pol van Vion. Dit werd tijdens het Food Safety Event bekend gemaakt. Pol mag zich Kwaliteitsmanager Food 2017 noemen. Volgens de jury was het een ‘close call’ met de andere genomineerde: Maartje Vulling van Fruitmasters.

Biobased voedselverpakkingen door de ogen van de consument

Wat vinden consumenten van biobased voedselverpakkingen? En kunnen fabrikanten en retailers de merkpositie van hun voedselproducten versterken door juist voor biobased verpakkingsmateriaal te kiezen? In het publiek-private samenwerkingsprogramma COMBO helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken.
Om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, zoeken bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie naar alternatieven voor reguliere plastic verpakkingen. Op een enkele uitzondering na zijn gerecyclede voedselverpakkingen vanwege de voedselveiligheid niet geschikt voor hergebruik als voedselverpakking. Daarom is voor veruit de meeste voedselproducten is verpakking gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen de enige duurzame optie. `Die overstap naar ‘biobased’ moet zorgvuldig gebeuren’, zegt Karin Molenveld, onderzoeker van Wageningen Food & Biobased Research. ‘Allereerst moet de nieuwe verpakking natuurlijk de juiste functionele eigenschappen hebben. Maar je moet ook weten hoe een consument op die nieuwe verpakking reageert en hoe het consumentenoordeel afstraalt op het merk.’ Dus als een bedrijf zich hiermee wil onderscheiden, is het duidelijk communiceren van oprechte bedoelingen met herkenbare en onderbouwde claims een aanrader - hoe concreter, hoe beter.
COMBO loopt nog tot eind 2018 door. In overleg met de projectpartners wordt bepaald op welke aspecten het onderzoek zich de komende periode zal toespitsen. Wageningen Food & Biobased Research nodigt nieuwe partners uit om zich bij het programma aan te sluiten.

Food Valley Summit Packaging

In één dag op de hoogte van slimme verpakkingen, revolutionaire materialen en de laatste trends. Tijdens de Food Valley Summit Packaging op 7 december staan praktische inzichten, innovatieve oplossingen en marktkansen centraal. Verpakkingsdeskundigen uit verschillende landen delen hun visie over de toekomst van het verpakken. Wat zijn de trends in voedselverpakking, Smart Packaging en innovatieve materialen?

Voeding en verpakking zijn nauw met elkaar verbonden. Waartoe dwingen veranderende omstandigheden? Neemt verpakking een meer actieve en intelligente rol aan met smart packaging? Andere onderwerpen zijn onder meer:
* biobased, duurzame, verpakkingen met verlengde shelf life en minder of geen afval
* inspirerende toespraken van keynote speakers en bedrijven
* de packaging experience area met tastbare voorbeelden van vernieuwende verpakkingsoplossingen
* een indruk van de toekomst: voedingsingrediënten uit de 3D printer in 2050
* de look en feel van verpakkingen met gecompartimenteerde verhitting

Innovatiemanagers, voedselproducenten, verpakkingsontwerpers, retailers en onderzoeksorganisaties delen hun visie en gaan met elkaar in gesprek om tot nieuwe inzichten te komen. Meer informatie op www.foodvalley.nl.