Nieuws

Kwaliteitsmanager Food 2017

 De winnaar van de VMT/NNK-verkiezing 'Kwaliteitsmanager van het jaar’ is Hugo Pol van Vion. Dit werd tijdens het Food Safety Event bekend gemaakt. Pol mag zich Kwaliteitsmanager Food 2017 noemen. Volgens de jury was het een ‘close call’ met de andere genomineerde: Maartje Vulling van Fruitmasters.

Biobased voedselverpakkingen door de ogen van de consument

Wat vinden consumenten van biobased voedselverpakkingen? En kunnen fabrikanten en retailers de merkpositie van hun voedselproducten versterken door juist voor biobased verpakkingsmateriaal te kiezen? In het publiek-private samenwerkingsprogramma COMBO helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken.
Om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, zoeken bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie naar alternatieven voor reguliere plastic verpakkingen. Op een enkele uitzondering na zijn gerecyclede voedselverpakkingen vanwege de voedselveiligheid niet geschikt voor hergebruik als voedselverpakking. Daarom is voor veruit de meeste voedselproducten is verpakking gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen de enige duurzame optie. `Die overstap naar ‘biobased’ moet zorgvuldig gebeuren’, zegt Karin Molenveld, onderzoeker van Wageningen Food & Biobased Research. ‘Allereerst moet de nieuwe verpakking natuurlijk de juiste functionele eigenschappen hebben. Maar je moet ook weten hoe een consument op die nieuwe verpakking reageert en hoe het consumentenoordeel afstraalt op het merk.’ Dus als een bedrijf zich hiermee wil onderscheiden, is het duidelijk communiceren van oprechte bedoelingen met herkenbare en onderbouwde claims een aanrader - hoe concreter, hoe beter.
COMBO loopt nog tot eind 2018 door. In overleg met de projectpartners wordt bepaald op welke aspecten het onderzoek zich de komende periode zal toespitsen. Wageningen Food & Biobased Research nodigt nieuwe partners uit om zich bij het programma aan te sluiten.

Food Valley Summit Packaging

In één dag op de hoogte van slimme verpakkingen, revolutionaire materialen en de laatste trends. Tijdens de Food Valley Summit Packaging op 7 december staan praktische inzichten, innovatieve oplossingen en marktkansen centraal. Verpakkingsdeskundigen uit verschillende landen delen hun visie over de toekomst van het verpakken. Wat zijn de trends in voedselverpakking, Smart Packaging en innovatieve materialen?

Voeding en verpakking zijn nauw met elkaar verbonden. Waartoe dwingen veranderende omstandigheden? Neemt verpakking een meer actieve en intelligente rol aan met smart packaging? Andere onderwerpen zijn onder meer:
* biobased, duurzame, verpakkingen met verlengde shelf life en minder of geen afval
* inspirerende toespraken van keynote speakers en bedrijven
* de packaging experience area met tastbare voorbeelden van vernieuwende verpakkingsoplossingen
* een indruk van de toekomst: voedingsingrediënten uit de 3D printer in 2050
* de look en feel van verpakkingen met gecompartimenteerde verhitting

Innovatiemanagers, voedselproducenten, verpakkingsontwerpers, retailers en onderzoeksorganisaties delen hun visie en gaan met elkaar in gesprek om tot nieuwe inzichten te komen. Meer informatie op www.foodvalley.nl.

Nestlé gebruikt uitsluitend scharreleieren vanaf 2025 (en vanaf 2020 in Nederland)

Nestlé wil scharreleieren vanaf 2025 uitsluitend scharreleieren gaan gebruiken als ingrediënt in de producten die het bedrijf produceert. Hiertoe behoren eieren in de schaal en eierproducten (bijvoorbeeld eierpoeder en vloeibaar ei, eiwitpoeder en vloeibaar eiwit). Europa en de VS zullen eind 2020 al overstappen op scharreleieren. De rest van het Amerikaanse continent, het Midden-Oosten, Afrika en Oceanië zullen dat tegen 2025 doen. In sommige delen van de wereld, zoals in Europa, zijn meer dan 40% van de gebruikte eieren al scharreleieren. In andere regio's kan het moeilijker zijn om deze verandering door te voeren. 

Verkade de komende 25 jaar weer koninklijk

Burgemeester Hamming van Zaanstad heeft namens Zijne Majesteit de Koning het predicaat overhandigd waarmee wordt bekrachtigd dat Verkade de komende 25 jaar de Koninklijke status behoudt. Verkade, bekend van koekjes en chocolade, kreeg in 1950 voor het eerst het predicaat Koninklijk toegekend. “We zijn erg trots en dankbaar voor deze erkenning. We vinden het fantastisch dat wij al meer dan de helft van ons 131 jarig bestaan deze Koninklijke erkenning mogen dragen”, aldus Koen Regout, Managing Director van Koninklijke Verkade.

Op 3 november werd tijdens een feestelijke bijeenkomst in bijzijn van de burgemeester van Zaanstad, zijn kabinet en vele medewerkers van Koninklijke Verkade het predicaat ondertekend en overhandigd. Vanzelfsprekend ontbraken de meisjes van Verkade met hun bekende gele jurkjes op deze feestelijke gelegenheid niet.