Nieuws

Van Meeuwen bestaat 85 jaar

VM positief RGB 300DPI 070915AFebruari 1934, een koude wintermaand. Han van Meeuwen besloot toen, inmiddels 85 jaar geleden, het bedrijf ‘Van Meeuwen’s Smeerolie Industrie - de Drie Tonnen’ op te richten. De derde generatie staat nu aan het roer. Rogier van Meeuwen heeft vorig jaar ‘de weg naar het 100-jarig bestaan’ ingeslagen.

 

Waar het ooit begon met een paar smeermiddelen voor auto’s en motoren is ons bedrijf anno 2019 gespecialiseerd in twee B2B-vakgebieden: Lubrication en Chemicals. In beide vakgebieden willen wij ons onderscheiden door kennis en kwaliteit.

 

Lubrication:

Vanuit het smeertechnisch specialisme draagt Van Meeuwen Lubrication bij aan betrouwbare assets van onze klanten in Nederland en België en zorgen wij ervoor dat de Total Cost of Ownership daalt. Wij adviseren klanten hoe zij het beste kunnen omgaan met hun smeertechnisch onderhoud en kunnen dat ook voor hen uitvoeren. Ook leiden wij mensen op met smeertechnische opleidingen, extern en intern.

 Ook met onze speciaalsmeermiddelen realiseren wij impact. Alleen al een wijziging naar het juiste product kan een enorm verschil maken. Met ons totaalconcept brengen wij bedrijven vanuit hun huidige situatie naar de gewenste situatie van reliability op rotating equipment en zorgen wij ervoor dat ze daar blijven.

 Dave Glandorf geeft leiding aan de gehele salesafdeling voor producten en service van Van Meeuwen Lubrication en Van Meeuwen Services in Nederland (specialist in hoogwaardige smeermiddelen en het uitvoeren van het smeertechnisch onderhoud).

 Chemicals:

Van Meeuwen Chemicals is wereldwijd actief met speciale (ook voedselveilige) procesadditieven. Deze producten worden in echte nichemarkten ingezet. Wij werken bijvoorbeeld samen met bedrijven die plastic sheets extruderen waar uiteindelijk food-verpakkingen van worden gemaakt. Wij zorgen ervoor dat onze klanten aan deze verpakkingen de juiste eigenschappen kunnen meegeven tijdens hun productieproces. Op veel verpakkingen die je in de supermarkt tegenkomt, zit onze coating!

 Ook zijn wij actief in de mooie wereld van schuim in productie- en verwerkingsprocessen. In diverse industriële processen ontstaat ongewenste schuimvorming. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken (wassen) van aardappelen. Maar elk proces is net weer anders. Het is essentieel om met kennis van zaken samen met de klant de situatie goed te onderzoeken. Eigenlijk zorgt ons team ervoor dat het schuim zo spoedig mogelijk verdwijnt, maar bij voorkeur voorkomen we het.

Voor meer informatie: klik hier

 

 

 

De toekomst van de verpakkingstechnologie

csm EasyFairs Empack ALD 2017 HQ 173 25b7668568

 

Het recyclen van plastic is een hot topic in de Nederlandse verpakkingsindustrie. Dit hoofdthema komt dan ook uitvoerig aan bod tijdens Empack 2019; met ‘voedselcontactmomenten’ en een miniconferentie.

Tijdens de beurs wordt de complete value-chain aan de markt gepresenteerd. Er komen onderwerpen zoals voedselveiligheid in combinatie met verpakken, codeerkwaliteiten en de digitale transformatie aan bod. Maar ook de opkomst van robotica en het versnellen en flexibiliseren van verpakkingsprocessen krijgen volop aandacht. Empack brengt vraag en aanbod samen. Daarom biedt organisator Easyfairs bedrijven met vernieuwende verpakkingsideeën een podium op het ‘Packaging Startups platform’

Thema’s

Naast het thema Plastics Recycling brengt de beurs de thema’s Ketensamenwerking en E-packaging groots in het theater van Empack 2019. Alle drie hoofdthema’s hebben een link met duurzaamheid. “Ook de verpakkingsindustrie ontkomt daar niet aan, en de industrie staat niet stil. Meer dan ooit wordt er gewerkt aan duurzamere oplossingen”, zegt Irma de Hoon, Group Event Director van Empack. “Zo zoeken grote A-merk fabrikanten nieuwe samenwerkingen met innovators om het gebruik van plastic te reduceren, te hergebruiken of te recyclen.  Supermarktketens bieden in hun winkels alternatieven aan voor duurzamere verpakkingen. En op de valreep van 2018 viel het definitieve akkoord vanuit de Europese overheid voor een verbod op wegwerpplastic. Door deze ontwikkelingen lijkt het alsof plastic per definitie slecht is. Maar is dat ook altijd zo? Het antwoord op deze vraag krijgen verpakkingsprofessionals op Empack 2019.”

Gerecyclede plastic voor voedselcontactmaterialen

Op woensdag 3 april - van 10:00 uur tot 13:00 uur-  vindt de miniconferentie ‘Gerecycled plastic voor voedselcontactmaterialen’ plaats in het theater van Empack. De conferentie is georganiseerd in samenwerking met NRK onder leiding van Kris Callaert. Experts, waaronder Jur Zandbergen (directeur NRK verpakkingen) en Benedict Haemers (quality manager Verstraete IML en Morssinkhof Plastics) delen de laatste ontwikkelingen met bezoekers op het gebied van recycleerbare materialen die ingezet kunnen worden voor verpakkingen in de voedselindustrie. Welke wetgeving komt daarbij kijken? Waar moet je rekening mee houden bij het testen van deze materialen? Is het wel voedselveilig om gerecycleerd plastic verpakkingsmateriaal in te zetten voor de voedselindustrie? Toehoorders krijgen praktische handvaten aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen.  Na afloop volgt een paneldiscussie, waarbij het publiek actief betrokken wordt.

Combinatie met Automation en Logistics & Distribution

Na het succes van 2017 vindt Empack in 2019 opnieuw gelijktijdig plaats met Automation en Logistics & Distribution, in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch: verpakken, logistiek, distributie en automatisering komen onder één dak samen.

Praktische info Empack 2019

Met ruim 300 exposanten, 6.500 bezoekers en vele topsprekers is Empack 2019 een must voor iedere verpakkings- én foodprofessional: om het netwerk te versterken, kennis te halen en delen, en natuurlijk: om noviteiten te ontdekken!

Data: woensdag 3 en donderdag 4 april 
Openingstijden: beide dagen van 9:00 tot 17:00 uur 
Locatie: Brabanthallen, ’s-Hertogenbosch

Registreer uw bezoek gratis op de website, met code: 2500

www.empack.nl

VMT Food Future Event: Food in transitie: is de industrie klaar voor verandering?

MBM FFE2019 Banner Statisch 728x90 dec2018 002PAVO leden ontvangen een korting van € 100 op de toegangsprijs!

Waar staat de industrie? Zijn partijen klaar voor verandering? Welke inspanningen zijn vereist? Waar gaan directies op inzetten en welke veranderingen worden er in de wereld van R&D en kwaliteit verwacht?
Daar komt u achter tijdens het Food Future Event op dinsdag 9 april 2019 in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. 

De voedseltransitie is ingezet, maar de industrie staat nog maar aan het begin van deze monsterklus. Producenten, retailers en hun toeleveranciers worden door een groeiende maatschappelijke stroming aan het werk gezet om voedsel anders en betere produceren.

De voedseltransitie is veelomvattend en kent uiteenlopende onderwerpen die tijdens het Food Future Event in maar liefst 12 parallelle sessies aan bod komen:

  • de eiwittransitie naar meer plantaardig voedsel;
  • de energietransitie naar fossielvrije productie en een forse reductie van CO2-uitstoot;
  • een transitie in R&D naar producten met minder suiker, zout en vet, maar meer eiwitten en vezels;
  • een duurzaamheidstransitie naar verantwoorde en eerlijke productie en sourcing, en minder  voedselverspilling;
  • een digitale transitie om alle andere veranderingen te kunnen realiseren.

Sterke line-up zorgt voor inzicht en inspiratie
Staatssecretaris Blokhuis
| Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) vertelt over de voortgang invulling preventieakkoord. Marian Geluk | FNLI  geeft aan hoe de verleiders hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Angelo Vermeulen | Space Ecologies Art and Design (SEAD) biedt inzicht wat we kunnen leren van de ruimtevaart over de toekomst van voeding op het gebied van circulair produceren.  

Visie voedingsmiddelenindustrie
Tijdens het Food Future Event geven sprekers van onder andere Jumbo, Verstegen Spices & Sauces, Meatable, Protifarm, Albert Heijn, Colruyt Groep, Lamb Weston / Meijer en Milgro hun visie op het thema ‘Food in transitie’. Het event richt zich primair op de directie van voedingsmiddelenbedrijven, kwaliteitsmanagement en overig management. Het programma is daarnaast interessant en relevant voor productontwikkelaars en andere medewerkers van voedingsmiddelenbedrijven en aanverwante bedrijven.

Voor meer info en inschrijven, ga naar: https://www.vmt.nl/Events/Food-Future-Event/Inschrijven_vereniging  ; PAVO leden ontvangen een korting van € 100 op de toegangsprijs!

Jaarprijs Goede Voeding
Tijdens het event wordt ook de Jaarprijs Goede Voeding 2019 uitgereikt aan een foodproducent die een product vanuit een gezondheidsperspectief heeft verbeterd.

HAK-fabriek verbouwd voor nieuwe peulvruchtenlijn

Hak zakken

De fabriek staat vanaf de oprichting in Giessen, de appelmoes vindt nog altijd gretig aftrek en de kwaliteit is onafgebroken hoog. Maar er veranderde ook veel bij HAK. Zo kwam er recent een nieuwe stazakkenlijn, waarvoor flink verbouwd moest worden.  

“Duurzaamheid is een belangrijk thema voor HAK,” vertelt directeur Productie Koos van Leeuwen. “Net als gezondheid”, vervolgt hij. “Op dat gebied hebben we grootse ambities. We willen meer zijn dan een conservenfabriek. Ons streven is om in 2021 een ‘healthy food company’ te zijn. Populaire producten zoals appelmoes en rode kool behouden we, maar de nadruk komt te liggen op groenten en peulvruchten in een zo puur mogelijke vorm. HAK heeft onlangs Peter van Halder overgenomen, specialist in koelverse groenten. En we zijn continu bezig suiker en zout in onze producten af te bouwen of geheel te verwijderen.”

Met de focus op gezonde producten verwacht HAK een brede doelgroep aan te spreken en tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar alternatieve eiwitbronnen voor vlees. Van Leeuwen zegt daarover: “Gezien het streven bij te dragen aan een gezond eetpatroon, heeft HAK sinds eind 2015 het assortiment peulvruchten gradueel uitgebreid. We hebben nu bijvoorbeeld zwarte bonen, linzen, kikkererwten en verschillende mixen met peulvruchten. De bonen zijn al gegaard, bevatten nauwelijks vocht en zijn warm en koud te gebruiken. Ook hebben we maaltijdoplossingen gelanceerd, waaronder soepen met bonen en schotels zoals curry en roti.”

Naast de zo bekende HAK-pot, komt er een vernieuwende en makkelijk hanteerbare verpakking: de stazak. Van Leeuwen: “De nieuwe peulvruchten worden op een andere manier bewerkt, bereid en verpakt en er moest een sauslijn komen. De garing van de bonen en het houdbaar maken vinden pas plaats als de bonen in de zak zitten. Daardoor houden ze een lekkere knapperige bite. Een precaire en innovatieve manier van werken.”

De nieuwe stazakkenlijn vereiste een forse verbouwing, waarvoor een bestaande hal deels vrijgemaakt werd. Op 14 september 2018 is de hal officieel geopend. Een belangrijk onderdeel van de verbouwing was de plaatsing van nieuwe afvoergoten. “Als dat niet goed gebeurt, kunnen de goten, vloer en daarmee de hele hal een bron van bacteriën worden. Dan komt de voedselveiligheid in het geding,” aldus Van Leeuwen. Dubbelman en Zonen, het beton- en metaalbedrijf dat bij de verbouwing onder andere verantwoordelijk was voor het aanbrengen van de Ucrete vloer, vroeg voor het aanleggen van de goten Blücher, specialist in oplossingen voor afwatering. “We maken goten en afvoerputten voor voedselproducenten, in standaardgroottes en op maat,” vertelt Eveline Bruins, sales manager Benelux bij Blücher. Het – van oorsprong Deense – bedrijf levert wereldwijd hoogwaardige RVS-goten en -putten. “Vaak een ondergeschoven kindje bij de bouw”, meent Van Leeuwen.

Digitalisering in de voedingsindustrie

5c4f0551061f9825180549

 

Levensmiddelenproducenten zijn van mening dat digitalisering een grote rol zal spelen in de toekomst van de levensmiddelensector - maar de meerderheid ziet nog steeds een aantal hindernissen die overwonnen moeten worden om de kans te maximaliseren.

Dit was een belangrijke bevinding van het onderzoek van CSB-System uit 2018, dat de meningen van besluitvormers binnen de voedingsmiddelen- en drankenindustrie in 29 landen heeft weten te peilen.  Respondenten noemden de toenemende eisen van detailhandelaren, strenge internationale wetgeving inzake voedselveiligheid en traceerbaarheid, en de groeiende vraag van de consument naar kwaliteit en versheid als belangrijke uitdagingen die de informatietechnologie (IT) zou kunnen helpen oplossen. 

Een van de mogelijke voordelen die werden geschetst, was onder meer dat de netwerkproductie de norm werd, waardoor producenten en consumenten veel dichter bij elkaar komen te staan.  Producenten zullen in staat zijn om steeds meer gepersonaliseerde producten op kosteneffectieve wijze te creëren en het rechtstreeks bij de fabrikant bestellen zal steeds gebruikelijker worden.

Hoewel deze factoren betekenen dat twee keer zoveel respondenten IT als 'zeer belangrijk' hebben beoordeeld vergeleken met de CSB-enquête van 2017, was dit cijfer nog steeds slechts 17%.  Bovendien besteedt slechts 15% van de respondenten meer dan 1,5% van hun omzet aan IT, terwijl bijna 70% niet meer dan 1% investeert in digitalisering.  Dit in vergelijking met middelgrote Amerikaanse ondernemingen, die volgens Forrester-analisten 4,3% van de omzet aan IT besteden.

Uit het onderzoek is gebleken dat de belangrijkste belemmeringen voor digitalisering te wijten zijn aan een gebrek aan vaardigheden van de werknemers en een geringe kennis van de oplossingen die op de markt beschikbaar zijn.  Volgens CSB kan het werken met een geschikte IT-partner bedrijven helpen bij het aanpakken van de vier grote vraagstukken die bedrijven in staat stellen om een Smart Food Factory te realiseren.  Dit zijn de behoefte aan meer transparantie, een betere digitalisering van marketing en verkoop, extra digitalisering van bedrijfsprocessen en verbeteringen in kwaliteit en traceerbaarheid.

ERP-systemen zullen hierbij een cruciale rol spelen en zullen het middelpunt blijven van veel processen in voedingsmiddelenbedrijven, omdat de meeste bedrijven bekend zijn met deze systemen en de respondenten veel voordelen zagen.  Uit de enquête bleek echter ook dat zij vinden dat de eisen die aan de systemen worden gesteld, te hoog kunnen zijn en dat zij graag meer gebruiksvriendelijkheid, geavanceerde documentatiemogelijkheden en meer analysemogelijkheden voor hun bestaande systemen zouden zien.

In het kader van de nieuwste technologieën die een impact kunnen hebben op de voedingsindustrie, werden collaboratieve robots en kunstmatige intelligentie het hoogst gewaardeerd.  Er wordt veel minder verwacht van 3D-printing en blockchain, waarbij de investering in 3D-printing na een veelbelovende start in een stroomversnelling is geraakt.  Besluitvormers zien op dit moment niet dat de blockchain in de nabije toekomst voet aan de grond krijgt in de voedingsindustrie, hoewel de adoptie ervan door grote retailspelers als Walmart en Carrefour hier verandering in kan brengen.

"Ons onderzoek toonde aan dat de voordelen van het creëren van een Smart Food Factory sterk erkend worden door de voedselproducenten, maar er is nog steeds een gebrek aan kennis en begrip dat veel bedrijven ervan weerhoudt om zwaar te investeren in IT en digitalisering", aldus Frank Braun, hoofd marketing van CSB.

"Voor veel bedrijven kan het selecteren van een geschikte externe leverancier daarom de nodige ondersteuning en begeleiding bieden om de vele mogelijkheden die digitalisering biedt te maximaliseren, in het bijzonder bij het verbeteren van de bedrijfsprestaties en winstgevendheid.

www.csb.com