Nieuws

‘Kerstaankoop’ FLCampina

Koninklijke FrieslandCampina neemt een meerderheidsbelang in Engro Corporation, het op één na grootste zuivelbedrijf in Pakistan. De zuivelaar zegt in een persbericht hiermee een sleutelpositie in Centraal Azië te veroveren. Pakistan is het op twee na grootste melkproducerende land ter wereld met een productie van 38 miljard liter melk op jaarbasis. FrieslandCampina verwacht te profiteren van de verschuiving van de markt van consumptie van losse naar verpakte zuivel, waardoor het volume van verpakte zuivelproducten zal toenemen. Momenteel wordt nog geen 10 procent van de verhandelbare melk die in Pakistan wordt geconsumeerd, verwerkt en verpakt aangeboden. Deze verschuiving zal naar verwachting in de nabije toekomst versnellen door een groeiende middeninkomensklasse, de behoefte aan meer melk van een hogere kwaliteit en de verstedelijking. Engro Foods, met het hoofdkantoor in Karachi, werd in 2006 opgericht en sindsdien heeft het bedrijf in Pakistan een vooraanstaande positie opgebouwd in het segment van langhoudbare melk, inclusief het segment van speciale melk voor in de thee.  

Verse voorman Struik Foods

Eric Schut, algemeen directeur bij FL Campina, volgt Hans Ernest op als hoogste baas bij foodfabrikant Struik Foods. Schut had, zo meldt FD, al een relatie met het bedrijf waar hij in de zomer van 2014 terechtkwam als adviseur van de directie en de familie. Na een aantal moeizame jaren is de financiële positie van de onderneming nu verbeterd verbeterd door extra investeringen van de oprichtersfamilie en een participatie van de familie achter de Van Drie Group. Schut treedt op 1 februari 2017 aan. Struik Foods, anno 1950, produceert de maaltijdmerken Ye Olde Oak, Struik, Sonnen, Basserman en Kingsfood en maakt veel huismelkproducten. Van het merk Struik zijn de recepturen dit jaar verbeterd door minder zout toe te voegen en meer groente in de producten te verwerken. De versere positionering is breed gecommuniceerd in de markt. De nadruk op ‘oorsprong’ is doorgevoerd in de communicatie, waaronder de website.  

World Food Centre

Er liggen plannen voor de realisatie van World Food Center (WFC), een soort Floriade van de Nederlandse agrifoodsector, maar de vraag is of het er in Ede gaat komen. Er is een investering mee gemoeid van circa €50 mln, de helft op te hoesten door het bedrijfsleven, alleen dat staat niet te popelen. Op een voormalig kazerneterrein naast station Ede-Wageningen moeten kookstudio’s, foodlabs en multimediale attracties verrijzen. Het Amerikaanse ontwerpbureau BRC komt in het voorjaar van 2017 met een concept én een haalbaarheidsstudie. Het WFC dat een permanent karakter krijgt, zal het hele jaar geopend zijn voor scholieren, studenten en andere bezoekers. Gemikt wordt op 200.000 tot 300.000 bezoekers per jaar.

Nieuwe dropkooklijn

Concorp, het familiebedrijf achter Autodrop, heeft op 25 november de nieuwe kooklijn in de fabriek in Jirnsum geopend. Met de investering groeit de capaciteit, daalt het energieverbruik en wordt de werkomgeving gezonder. Verder wordt innoveren gemakkelijker. In Friesland wordt met deze lijn ook drop voor het merk Van Slooten geproduceerd voor de internationale markten.  

Pilot herkomst-app

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft 21 november samen met Anita Scholte op Reimer, hoofd van de afdeling kwaliteit & productduurzaamheid van Albert Heijn, het startschot gegeven voor een pilot om consumenten meer inzicht te geven in de herkomst van het voedsel dat ze kopen in de supermarkt. De proef, met financiële steun van de overheid opgezet door Albert Heijn en vleesproducent Vion, geeft consumenten via hun smartphone direct informatie over de herkomst van varkensvleesproducten. De pilot sluit aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken. Beter zicht op de herkomst van voedsel biedt consumenten de mogelijkheid bewuste keuzes te maken. Meer transparantie versterkt bovendien de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen.