Er liggen plannen voor de realisatie van World Food Center (WFC), een soort Floriade van de Nederlandse agrifoodsector, maar de vraag is of het er in Ede gaat komen. Er is een investering mee gemoeid van circa €50 mln, de helft op te hoesten door het bedrijfsleven, alleen dat staat niet te popelen. Op een voormalig kazerneterrein naast station Ede-Wageningen moeten kookstudio’s, foodlabs en multimediale attracties verrijzen. Het Amerikaanse ontwerpbureau BRC komt in het voorjaar van 2017 met een concept én een haalbaarheidsstudie. Het WFC dat een permanent karakter krijgt, zal het hele jaar geopend zijn voor scholieren, studenten en andere bezoekers. Gemikt wordt op 200.000 tot 300.000 bezoekers per jaar.
Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft 21 november samen met Anita Scholte op Reimer, hoofd van de afdeling kwaliteit & productduurzaamheid van Albert Heijn, het startschot gegeven voor een pilot om consumenten meer inzicht te geven in de herkomst van het voedsel dat ze kopen in de supermarkt. De proef, met financiële steun van de overheid opgezet door Albert Heijn en vleesproducent Vion, geeft consumenten via hun smartphone direct informatie over de herkomst van varkensvleesproducten. De pilot sluit aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken. Beter zicht op de herkomst van voedsel biedt consumenten de mogelijkheid bewuste keuzes te maken. Meer transparantie versterkt bovendien de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen.