Nieuws

Nieuwbouw zalmrokerij Rodé Vis

De Noord-Oostpolder meldt dat de directievan Rodé Vis uit Urk de eerste paal heeft laten slaan voor de bouw van een nieuwe fabriek van 11.000 vierkante meter. Dit wordt de vijfde vestiging van het bedrijf op Urk. De faciliteit gaat volautomatisch gerookte zalm produceren. De zalmrokerij is sinds 2012 onderdeel van de Noorse Lerøy Seafood Group, marktleider in de verwerking van Noorse, gekweekte zalm. Vanuit de nieuwe vestiging wordt ingespeeld op de vraag naar ‘ambachtelijk’ geproduceerde, hoogwaardige producten voor de wereldwijde volumemarkt. Eind dit jaar moeten de eerste lijnen gaan draaien. 

Winnaars FoodBytes! Europa

Rabobank meldt dat Koupe, Neo Farms en Cerscon de winnaars zijn van FoodBytes! Europa, een pitch-competitie, waarbij invloedrijke bedrijven en investeerders in de food en agricultuur worden samengebracht met veelbelovende industriële start-ups. De prijzen zijn uitgereikt in Wageningen tijdens F&A Next, initiatief van Rabobank, Wageningen University & Research en StartLife. Meer dan 120 internationale start-ups schreven zich in om te pitchen tijdens FoodBytes! Europa, dat plaatsvond tijdens de innovatieconferentie F&A Next aan de Wageningen University & Research. Uiteindelijk streden twintig bedrijven die aantoonbaar innovatief en opschaalbaar zijn en daarnaast ook sociale impact hebben, om drie prijzen: de Judges’ Choice Award, de People’s Choice Award en de Highly Commended Award. De expertjury koos het Nederlandse bedrijf Koupe als winnaar. Het bedrijf, dat gezond ijs ontwikkelt met veel proteïne en vezels, maar met een veel lager calorie- en vetgehalte, voldoet volgens de jury het beste aan criteria als schaalbaarheid, productinnovatie, tractie en social impact. Koupe onderscheidt zich van de concurrentie door geen kunstmatige smaak- of conserveringsmiddelen toe te passen. Koupe wordt al verkocht in de Jumbo supermarktketen in Nederland en zal deze zomer via de online supermarkt Ocado ook in Groot Brittannië beschikbaar komen. 

Forse capaciteitsuitbreiding Plaza Foods

De nieuwe fabriek van Plaza Foods in Nijmegen die vier maanden geleden werd geopend wil zijn capaciteit uitbreiden van zo’n 15.000 kant-en-klaarmaaltijden nu naar 200.000 per dag. Dit zou volgens eigenaar Yongli Chang in een interview met De Gelderlander werk voor 140 mensen extra opleveren. Chang is samen met zijn broer oprichter van Plaza Foods, een zusterbedrijf van het Nijmeegse restaurant Oriënt Plaza. Nijmegen is de tweede vestiging; in Wijchen staat al een fabriek waar dagelijks 80.000 kant-en-klaarmaaltijden bereid worden. Die vestiging werd te krap. Naar verluidt is met de tweede fabriek een investering van 15 miljoen euro gemoeid. De Oosterse kant-en-klaarmaaltijden uit Nijmegen liggen in Nederland in de schappen van de Aldi en Jumbo. Een deel gaat ook naar andere Europese landen. 

Nieuwe champignonverwerkingsfabrieken

Wij Limburg meldt dat het Venlose champignonbedrijf Scelta Mushrooms nieuwe fabrieken gaat bouwen in Venlo en het Kruiningen. Met de investeringen is een bedrag gemoeid van 25 tot 30 miljoen euro. De fabriek in Venlo gaat 24/7 draaien en hier is werk voor 20+ personen. De faciliteit in Kruiningen gaat champignons tot hapjes en snacks verwerken. 

F&A Next

Meer voedsel produceren met minder ecologische belasting staat - in combinatie met de relatie tussen voeding & gezondheid - centraal tijdens de beurs F&A Next 2017 op 17 en 18 mei. F&A Next is een internationaal platform voor investeerders, start-ups en scale-ups in het food- en landbouwdomein. ‘De vraag naar voedsel neemt snel toe en de bestedingen aan voedsel zelfs nog sneller. Verwacht wordt dat deze tot 2030 met 70% zullen groeien,’ stelt Jeroen Leffelaar, Managing Director, Large Corporates Food & Agri bij Rabobank. ‘Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid landbouwgrond per hoofd van de bevolking af en zullen we slimmer en efficiënter om moeten gaan met schaarse resources als water. Daarom geven we tijdens F&A Next ruim baan aan “smart farming”; hoe kunnen technologische innovaties bijdragen aan het duurzaam verhogen van de productie.’
De combinatie gezondheid en voeding stijgt met stip op de prioriteitenlijst van innovatie binnen de food en agri sector. ‘Inmiddels hebben wereldwijd zo’n twee miljard mensen overgewicht en 30% daarvan heeft obesitas,’ stelt Leffelaar. Verslechterende gezondheid en vitaliteit hebben een enorme impact op ziektekosten en arbeidsmarkt gerelateerde kosten en er wordt in toenemende mate gekeken naar het potentieel van de relatie tussen voeding en gezondheid. ‘Dat blijkt ook uit het groeiende aantal innovaties op het snijvlak voeding en gezondheid,’ concludeert Leffelaar. ‘Tijdens F&A Next geven we een overzicht van de huidige stand van zaken, bieden we een inkijkje in de toekomst, maar besteden we ook aandacht aan regelgeving en regulering.’
Uit de bijna 130 aanmeldingen zijn 20 start-ups geselecteerd die mogen pitchen voor een keur aan nationale en internationale investeerders. De start-ups variëren van het Nederlandse Cerescon, inmiddels landelijk al bekend vanwege hun aspergesteekrobot, tot internationale start-ups zoals het Britse HeyLikeWow dat suikervrije frisdrank en ‘proteine water’ produceert. De meest kansrijke pitches worden bekendgemaakt door ZKH Prins Constantijn van Oranje, speciale gezant van StartupDelta. Meer informatie over de deelnemende start-ups zal spoedig beschikbaar komen op de website van F&A Next: www.fanext.com.
Volgens Jan Meiling, Innovation Manager bij Wageningen University & Research ‘bracht F&A Next in 2016 een ongeëvenaarde groep F&A investeerders bij elkaar.’ Het evenement maakte bovendien zonneklaar dat multinationals en start-ups elkaar nodig hebben. ‘Multinationals willen op de hoogte blijven van wat er zich afspeelt in het innovatieve landschap en zoeken naar manieren om start-ups bij hun innovatie strategieën te betrekken,’ aldus Meiling. ‘Start-ups op hun beurt hebben op enig moment in hun ontwikkeling een corporate partner nodig. Deze afhankelijkheid zorgt voor een gemene deler die innovatie in food en agri een sterke stimulus geeft.’