Nieuws

Symposium zoutreductie

De resultaten die tot nu toe bereikt zijn qua zoutreductie en nog te zetten stappen komen aan bod tijdens een speciaal symposium over dit onderwerp op 8 juni in Ede. Food Valley NL organiseert deze dag voor beroepsbeoefenaren in de voedingsmiddelenindustrie. Er wordt ingegaan op onder meer smaakperceptie, textuurverandering, houdbaarheid en communicatie op het etiket. Bijna twintig organisaties uit binnen- en buitenland delen hun kennis, ervaring en ambities op dit vlak met het publiek. Deelnemers kunnen verschillende zoutverlaagde producten proeven. 

Nieuwe food challenge

Nederland wordt gastland voor de ‘European Agri&Food Startup of the Year Challenge’ die dit jaar voor het eerst georganiseerd wordt. Europa’s beste agri&food startups - die in eerdere nationale voorrondes gewonnen hebben - nemen het in de challenge tegen elkaar op voor een publiek van investeerders en gevestigde agri&food-bedrijven. De internationale competitie wordt gezien als een aanjager voor innovatie en is bedoeld om nieuwe mogelijkheden voor duurzame en efficiënte voedselproductie snel op de markt te brengen. Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken maakte de Nederlandse voortrekkersrol in de Europese challenge op 17 mei bekend tijdens de opening van F&A Next in Wageningen, een internationale conferentie voor innovatie in agri&food. 

Nieuwbouw zalmrokerij Rodé Vis

De Noord-Oostpolder meldt dat de directievan Rodé Vis uit Urk de eerste paal heeft laten slaan voor de bouw van een nieuwe fabriek van 11.000 vierkante meter. Dit wordt de vijfde vestiging van het bedrijf op Urk. De faciliteit gaat volautomatisch gerookte zalm produceren. De zalmrokerij is sinds 2012 onderdeel van de Noorse Lerøy Seafood Group, marktleider in de verwerking van Noorse, gekweekte zalm. Vanuit de nieuwe vestiging wordt ingespeeld op de vraag naar ‘ambachtelijk’ geproduceerde, hoogwaardige producten voor de wereldwijde volumemarkt. Eind dit jaar moeten de eerste lijnen gaan draaien. 

Winnaars FoodBytes! Europa

Rabobank meldt dat Koupe, Neo Farms en Cerscon de winnaars zijn van FoodBytes! Europa, een pitch-competitie, waarbij invloedrijke bedrijven en investeerders in de food en agricultuur worden samengebracht met veelbelovende industriële start-ups. De prijzen zijn uitgereikt in Wageningen tijdens F&A Next, initiatief van Rabobank, Wageningen University & Research en StartLife. Meer dan 120 internationale start-ups schreven zich in om te pitchen tijdens FoodBytes! Europa, dat plaatsvond tijdens de innovatieconferentie F&A Next aan de Wageningen University & Research. Uiteindelijk streden twintig bedrijven die aantoonbaar innovatief en opschaalbaar zijn en daarnaast ook sociale impact hebben, om drie prijzen: de Judges’ Choice Award, de People’s Choice Award en de Highly Commended Award. De expertjury koos het Nederlandse bedrijf Koupe als winnaar. Het bedrijf, dat gezond ijs ontwikkelt met veel proteïne en vezels, maar met een veel lager calorie- en vetgehalte, voldoet volgens de jury het beste aan criteria als schaalbaarheid, productinnovatie, tractie en social impact. Koupe onderscheidt zich van de concurrentie door geen kunstmatige smaak- of conserveringsmiddelen toe te passen. Koupe wordt al verkocht in de Jumbo supermarktketen in Nederland en zal deze zomer via de online supermarkt Ocado ook in Groot Brittannië beschikbaar komen. 

Forse capaciteitsuitbreiding Plaza Foods

De nieuwe fabriek van Plaza Foods in Nijmegen die vier maanden geleden werd geopend wil zijn capaciteit uitbreiden van zo’n 15.000 kant-en-klaarmaaltijden nu naar 200.000 per dag. Dit zou volgens eigenaar Yongli Chang in een interview met De Gelderlander werk voor 140 mensen extra opleveren. Chang is samen met zijn broer oprichter van Plaza Foods, een zusterbedrijf van het Nijmeegse restaurant Oriënt Plaza. Nijmegen is de tweede vestiging; in Wijchen staat al een fabriek waar dagelijks 80.000 kant-en-klaarmaaltijden bereid worden. Die vestiging werd te krap. Naar verluidt is met de tweede fabriek een investering van 15 miljoen euro gemoeid. De Oosterse kant-en-klaarmaaltijden uit Nijmegen liggen in Nederland in de schappen van de Aldi en Jumbo. Een deel gaat ook naar andere Europese landen.