Nieuws

Winnaars bekend van wedstrijd innovatief voedsel

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft op 29 juni de acht winnaars bekendgemaakt van de New Food Challenge voor meer innovatieve plantaardige voedselproducten. De winnaars ontvingen een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld vegetarisch draadjesvlees, plantaardige eenpansgerechten en eiwitrijke groentennuggets. In totaal hebben 83 (startende) bedrijven zich ingeschreven voor de New Food Challenge. In februari gaf staatssecretaris Van Dam het startschot voor de ideeënwedstrijd waarmee (startende) ondernemers werden uitgedaagd om aantrekkelijke nieuwe voedselproducten te ontwikkelen. Achttien inzendingen voldeden aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit acht ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank. De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Daarna worden de plannen opnieuw beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. Circa vijf initiatieven komen in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal 250.000 euro uit de New Food Challenge. Het is de bedoeling dat de nieuwe voedselproducten dan vervolgens na anderhalf jaar op de markt komen. Van Dam trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de Challenge via de zogeheten SBIR-regeling. De New Food Challenge is onderdeel van de activiteiten uit de Voedselagenda; het kabinet heeft vorig jaar de transitie in het voedselsysteem ingezet met de Voedselagenda voor veilig, gezond en duurzaam voedsel. 

Druk op herstructurering Nestlé

Het FD meldt dat Jan Bennink, bekend als voormalig CEO van onder meer Numico, Sara Lee en DE Master Blenders 1753, samen met het Amerikaanse investeringsfonds Third Point aandelen heeft gekocht (1,3%) in het Zwitserse voedingsconcern Nestlé. De Nederlander Jan Bennink adviseert de Amerikanen en investeert zelf mee in Nestlé. Het hedgefonds eist in de brief aan het bestuur van het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld dat het de aandelen in cosmeticaconcern L'Oréal verkoopt. De Zwitsers hebben een belang van 23,2% in dit Franse bedrijf. Daarmee neemt de druk op herstructurering van Neslté’s portfolio toe. De activistische aandeelhouders, zo schrijft FD, vinden dat de beurskoers van Nestlé achterblijft bij de meeste Amerikaanse en Europese sectorgenoten. Naast verkoop van het belang in L'Oréal, dat zo'n $27 mrd waard is, zou Nestlé volgens Third Point de gehele portefeuille moeten herzien. Het geld uit de mogelijke afsplitsingen kan dan worden aangewend voor aandeleninkoop of overnames van bedrijven met goede groeikansen. 

HAK in koelvers

Conservenproducent HAK heeft tijdens de publicatie van zijn jaarcijfers de ambitie uitgesproken koelverse groenten te gaan aanbieden. Om de stap naar het koelvak te kunnen zetten is de Bossche groentespecialist Peter van Halder Grootverbruik overgenomen. Dit is een leverancier van voorgesneden en gewassen groenten voor grootverbruik en de horeca. Doel is dat Hak met verse groenten begin 2018 in het koelvak bij de supermarken zal liggen. Overigens zit HAK al beperkt in koelvers. In mei kwamen twee bonenburgers en een bonenworst onder HAK merk op de markt. Het zal niet gemakkelijk worden. Koelverse groente is een huismerkmarkt die sterk prijsgedreven is. Jaren terug probeerde HAK het al eens in diepvries, maar dat werd geen succes. Veel succes is er momenteel wel met de HAK-stazakken met conserven. 

Europese clustering bij Danone

Zuivelconcern Danone gaat zijn Europese structuur consolideren. België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Algemeen directeur Kris Geeraert vertrekt, zijn opvolger is de geclusterde afdelingen België, Nederland, VK en Ierland is general manager Adam Grant. Hij is nu nog managing director Danone Dairy UK & Ireland. Stephan van Kuik, nu commercieel directeur Benelux, wordt business development director in Grants team. 

Streep door glucoseclaim

De Duitse fabrikant Dextro Energy mag zijn druivensuiker niet gezond noemen en zijn glucosetabletjes niet aanprijzen als natuurlijke energiebron. Dit is bepaald door het Hof van Justitie van de Europese Unie. Hiermee moet de fabrikant afzien van reeks gezondheidsclaims die Dextro wilde gebruiken om de glucoseblokjes te promoten. In 2015 oordeelde de EFSA dat er een causaal verband is tussen glucose-inname en energiefuncties in het lichaam, maar de Europese Commissie geeft Dextro desondanks geen toestemming om zulke energieclaims te maken. Verboden beweringen zijn: 'glucose ondersteunt normale fysieke inspanning', 'glucose ondersteunt normale spierfuncties' en 'glucose zorgt op natuurlijke wijze voor energie tijdens het sporten'.