Nieuws

Veel niet-toegestane claims op producten voor afvaldieet

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft bij een onderzoek naar etiketten en websites van voedingsmiddelen die verkocht worden als onderdeel van een afvaldieet geconstateerd dat veel bedrijven niet-toegestane voedings- en gezondheidsclaims gebruikten. De NVWA heeft voor het onderzoek producten van 36 verschillende bedrijven geïnspecteerd. Bij slechts 2 bedrijven voldeden de etiketten van alle onderzochte producten helemaal aan de regels.

'Zuivelhoofdstad van Europa’

Deze week is Leeuwarden de Zuivelhoofdstad van Europa! Van Hall Larenstein is lid van twee Europese zuivelorganisaties die specifiek gericht zijn op onderwijs: de Association for European Dairy Industry Learning (AEDIL) en de Association of European Dairy Teachers (Europel). Vanwege LF2018 (Culturele Hoofdstad van Europa 2018) heeft de hogeschool, samen met het Nordwin College, gezorgd dat beide organisaties zich van 15 t/m 18 mei 2018 in Leeuwarden zullen vestigen voor o.a. de jaarlijkse internationale zuivelwedstrijd, een symposium over de toekomst van zuivel en verschillende bedrijfsbezoeken. Er worden ongeveer 100 studenten en 40 docenten verwacht van verschillende hogescholen uit heel Europa.

Centrale, hightech opslag

Texmex-producent Poco Loco in Roeselaere heeft een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in gebruik genomen met een totale oppervlakte van 8.000 m2. De snackfabrikantkan nu alle opslag centraliseren op één locatie. Dematic leverde de magazijnuitrusting en zorgde voor de automatisering van alle logistieke processen. De installatie biedt op een oppervlakte van 8.000 m² ruimte voor 42.000 pallets. Tortillawraps, chips, Dinner Kits, texmexkruiden en -sauzen worden hier bewaard. Dankzij de 11 palletkranen en 1.127 meter pallettransport kunnen tot 304 pallets per uur geladen en gelost worden. Het nieuwe magazijn bevindt zich tegenover de productiesite in Roeselare. Een 100 meter lange transportbrug over de openbare weg verbindt beide locaties. Op de brug brengen twee transportbanden de afgewerkte pallets naar het magazijn en de grondstoffen van het magazijn naar productie. De afgewerkte goederen worden voor de klant gepickt en automatisch naar de laadplaats getransporteerd. Dankzij dit concept en de centralisatie van de opslag op één locatie bespaart de snackproducent tot 25.000 vrachtwagenritten per jaar. Dat verlaagt niet alleen de kosten, maar reduceert ook de jaarlijkse CO2-uitstoot met 365 ton. Tot nu werden de producten, waarvan ongeveer 96% voor het buitenland bestemd is, op verschillende locaties en ook bij externe leveranciers opgeslagen.

Eerste top over personalised nutrition

Op 12 september vindt in Lübeck de eerste conferentie plaats over de ontwikkelingen in op de persoon toegesneden voedingspatronen. De voorzitter is voormalig Nestlé topman Peter Brabeck-Letmathe. Toonaangevende experts van universiteiten, economen en kopstukken uit de voedingsindustrie zullen hun visie geven op de omwenteling die personalised nutrition gaat betekenen voor traditionele voedingsconcepten. Het onderwerp is hot, want consumenten raken steeds meer geïnteresseerd in hoe ze hun eigen voedingspatroon kunnen optimaliseren en vanuit onderzoek komt er steeds meer inzicht in manier waarop voeding metabolisch uitwerkt op mensen.

 

 

Royal A-ware bouwt mozzarella kaasmakerij in Heerenveen

Royal A-ware gaat een mozzarella kaasmakerij bouwen in Heerenveen. De mozzarella zal met name worden afgezet op internationale groeimarkten. Dit gebeurt in een lange termijn partnership met Fonterra. Royal A-ware en Fonterra zijn al jaren ketenpartners. Zij hebben onder andere een lange termijn samenwerking in Heerenveen. Dit partnership wordt nu verder uitgebreid. Het is de verwachting dat de fabriek begin 2020 gereed zal zijn. Dit is de eerste mozzarella kaasmakerij in Nederland op deze schaal.

Als onderdeel van de uitbreiding wordt tevens geïnvesteerd in een roomfabriek in Heerenveen. In deze fabriek kan de room die vrijkomt bij de kaasproductie worden verwerkt tot roomproducten voor de internationale markten. Bij de productie van roomproducten zal gebruik worden gemaakt van de uitgebreide kennis en ervaring van Fonterra op dit vlak.Jan Anker, CEO Royal A-ware: ‘Met de nieuwbouw van deze fabriek zet Royal A-ware opnieuw een stap in de realisatie van de strategie om samen met ketenpartners korte, efficiënte en duurzame ketens te bouwen om zo haar klanten een volledig assortiment aan te bieden. Hiermee krijgen we tevens toegang tot internationale groeimarkten’.

Klaas de Jong, COO Royal A-ware: ‘Met oog op de uitbreiding zoekt Royal A-ware nieuwe melkveehouders. Een deel van de melk dient aan speciale eisen te voldoen, waarvoor een extra premie wordt betaald. Hiermee wordt verder invulling gegeven aan het beleid om verschillende melkstromen duurzaam tot waarde te brengen. Meer informatie over deze nieuwe melkstroom volgt op korte termijn.’