Nieuws

Plastic rietjes verdwijnen in 2021

Rietjes

Plastic producten die eenmalig gebruikt worden zoals borden, bestek en rietjes gaan verdwijnen in Europa per 2021. Dit is afgesproken tussen het Europees Parlement ende Europese Raad.Europa Parlementariër, Frédérique Ries : “Burgers verwachten maar één ding van het Europees Parlement en dat is dat het een richtlijn aanneemt tegen wegwerpplastic. Dit hebben we nu gedaan. Het plan zal de milieuvervuiling verminderen”.

Geen rietjes en plastic borden meer

Veel plastic producten zullen verdwijnen. Zo kan er in de toekomst geen gebruik meer worden gemaakt van bijvoorbeeld plastic bestek, plastic borden, plastic rietjes, oxo afbreekbaar plastic en plastic voedingscontainers.

Recycling

Naast deze plannen brengt de overeenkomst ook nog andere doelen met zich mee. Een inzameling van 90 procent van de petflessen in 2029. In  2025 is het doel om in petflessen voor vijfentwintig procent te laten bestaan uit recyclet materiaal en in 2030 dertig procent.De voorlopige overeenkomst moet ondertekend worden door het EP en de Europese Raad voordat deze een wet wordt. Ook moet  de milieucommissie van het EP nog instemmen met het plan. Het comité doet dat in januari 2019.

Bron VMT

Top 10 voedseltrends voor 2019

Trends 2019

Op 15 november onthulden de wereldwijde inkopers en experts van Whole Foods Market in hun vierde jaarlijkse trendvoorspelling de meest verwachte en innovatieve voedseltrends voor 2019. Pacific Rim smaken, eco-bewuste verpakkingen, fauxmeat snacks en nieuwe variëteiten van hennep-geïnfundeerde producten behoren tot de voedselinvloeden die naar verwachting in het volgende jaar van de grond zullen komen. De door de detailhandelaren doorgewinterde trend-spotters hebben dit rapport zorgvuldig samengesteld op basis van meer dan 100 jaar ervaring in product sourcing, het bestuderen van de voorkeuren van de consument en het deelnemen aan tentoonstellingen in de voedings- en welzijnsindustrie over de hele wereld.

Whole Foods Market's top 10 van voedseltrends voorspellingen voor 2019:

Pacific Rim smaken

Smaakinspiratie uit de Pacific Rim (denk aan Azië, Oceanië en de westelijke kusten van Noord- en Zuid-Amerika) duiken op in kruidenierswinkels en restaurants terwijl mensen meer van de wereld verkennen door hun gehemelte. Ingrediënten zoals longganisa (een Filippijnse varkensworst), gedroogde garnalen, inktvis en garnalenpasta staan op de menukaart van het restaurant en thuis, terwijl levendige tropische vruchten zoals guave, drakenvruchten en passievruchten hun weg vinden naar kleurrijke smoothieschalen en cocktails. Jackfruit is een populair vleesalternatief dat al wordt gebruikt in plaats van items zoals barbecue getrokken varkensvlees, terwijl een extract van monnikenfruit, een ultrazoet smakende vrucht die ook bekend staat als luo han guo, kan worden gebruikt als een zoetstof ter vervanging van toegevoegde suikers. In het komende jaar zullen Whole Foods Market en 365 Everyday Value merken een beperkte collectie van verfrissend zoete producten op de markt brengen, geïnspireerd door Pacific Rimfruit zoals guave tropische vinaigrette, ananas passievrucht sprankelend mineraalwater, mango pudding mix en passievrucht kokosnoot bevroren fruitrepen.

Plankstabiele probiotica 

Al in 2017 voorspelden onze experts dat de natuurlijk voorkomende probiotica in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi en "alles gepekeld" de voedselwereld zouden opblazen. Verwacht in 2019 nog meer innovatieve probiotische integraties in voedsel - en niet alleen in de supplementen of gekoelde gangpaden. Nieuwe stammen van probiotica zoals Bacillus coagulans GBI-30 en Bacillus coagulans MTCC 5856 maken meer houdbare toepassingen mogelijk. Wellness-gerichte merken maken het gemakkelijker om meer probiotica in je dag te krijgen door functionele probiotische ingrediënten toe te voegen aan je voorraadkast door middel van producten zoals granola, havermout, notenboter, soepen en voedingsrepen. Een andere onverwachte plek waar shoppers probiotica kunnen vinden is in de schoonmaakgang met merken als Counter Culture Probiotic Cleaning Tonic, een allesreiniger die gebruik maakt van probiotische kweken en essentiële oliën. Zelfs schoonheidsmerken gebruiken pre- en probiotische ingrediënten in zonnebrandcrème en andere hedendaagse lichaamsverzorging.

Phat vetten

Vetten maken een comeback, en de meest trendy diëten maken hun intrede. Met de stijgende populariteit van keto, paleo, graanvrije en zelfs "peganistische" (paleo + veganistische) diëten, plus een algemene verschuivende consumentenmentaliteit, zijn vetten de hoofdbestanddelen van creatieve, handige voedingsmiddelen. Samen met deze vetten, hogere proteïnen en koolhydraatarme combo's zal de trend van eenvoudige en makkelijke hapjescategorieën doorzetten. Nieuwe integraties van vetbronnen - zoals keto-vriendelijke voedingsrepen gemaakt met MCT-oliepoeder, chocolade met kokosnootboter, snacks die liefdevol "vetbommen" worden genoemd, en een nieuwe golf van kant-en-klare veganistische koffiedranken geïnspireerd door roomboterkoffie - worden steeds populairder, waardoor consumenten hun vetgehalte met handige snacks kunnen verhogen. Houd je ogen en smaakpapillen open voor popcorn gemaakt met grasgevoede ghee, meerdere smaken van ghee die variëren van zoet tot hartig, plus nieuwe variaties op traditionele vleessnacks zoals kippenchips en dun, knapperige rundvleessnippers.

Next Level Hennep

Hennepharten, zaden en oliën zijn niets nieuws voor liefhebbers van voeding en lichaamsverzorging - ze zitten in alles van wafelmix tot gedroogde pasta's. (Zelfs baby hennep bladeren hebben hun moment in de microgreens trends.) Maar een nieuwe interesse in de potentiële voordelen van andere delen van hennep planten heeft veel merken op zoek naar de bloeiende cannabis biz te verkennen. Hoewel CBD-olie technisch gezien nog steeds taboe is (verboden in voeding, lichaamsverzorging en voedingssupplementen onder de federale wetgeving), kunnen retailers, culinaire experts en consumenten de cannabisrage niet missen bij het bezoeken van beurzen in de voedingsindustrie, conferenties van voedselinnovatoren of zelfs de lokale boerenmarkten. Maar er is meer aan deze trend dan CBD. Andalou Naturals heeft hennepplantenstamcellen geïntroduceerd in hun CannaCell lichaamsverzorging. Niet van cannabis afgeleide bronnen uit het endocannabinoïde systeem (vernoemd naar de cannabisplant die hun ontdekking heeft geïnspireerd), zoals fytocannabinoïden die in de natuur voorkomen, worden ook steeds zichtbaarder en komen steeds vaker voor als gevolg van de groeiende trend. Het is duidelijk dat van hennep afgeleide producten mainstream gaan, zo niet door brede verspreiding, dan wel door mond-tot-mondreclame!

Nepvlees Snacks

Meer planten eten betekent niet dat je moet afzien van geliefde vlezige smaken en texturen. Plantaardig voedsel zal je blijven verrassen en inspireren - dit jaar neem je de vleesgebaseerde snackwereld van jerkies en varkenszwoerd aan, die je kunt associëren met de hoekwinkel en road trips. Hoewel plantaardig voedsel niet bepaald een nieuwe trend is, hebben onze experts opgemerkt dat meer mensen - zelfs degenen die niet alleen veganistisch of vegetarisch eten - op zoek zijn naar plantaardige snacks omdat hun smaakpapillen verlangen naar avontuur, een pauze van vlees willen of op zoek zijn naar meer manieren om hartige umami smaken toe te voegen aan snacks en maaltijden. Paddenstoelen zoals de trompet van de koning spelen hier een belangrijke rol, die met hun smaak- en textuurkracht in smakelijke jerky, "varkenszwoerd" en "spek" snacks (gebruikt in zowel varkensspekloze spekspaanders als Snacklins Cracklins zonder varkensvlees) gebruikt worden om een bevredigende crunch aan te bieden. Naast deze opnieuw uitgevonden groenten en plantaardige producten, kunnen vegetariërs genieten van Quevos Egg White Chips om nog meer te kunnen snoepen.

Eco-bewuste verpakking

Het aantal merken dat de overstap maakt naar verpakkingen met het milieu in het achterhoofd groeit nog steeds in een versneld tempo. Tientallen gelijkgestemde merken in de OSC2 Compostable Packaging Collaborative hebben hun inspanningen gebundeld om belangrijke vooruitgang te boeken in flexibele productzakken. Sommige bedrijven verbinden zich ertoe om rietjes te verbieden, terwijl merken zoals Whole Foods Market regionale proefprojecten opzetten om recycleerbare strovrije, sipper deksels gemaakt van PET te testen, zonder de plastic inhoud van een deksel/strocombinatie te verhogen. Verwacht een nadruk te zien op hergebruik, met meer productieafdelingen die "BYOVB" gaan (breng uw eigen plantaardige zak) en traditioneel éénmalige pakketten die voor meerdere doeleinden worden gebruikt, zoals multifunctionele (en composteerbare!) voedselverpakkingen gemaakt van bijenwas, evenals met was behandelde canvas of silicone alternatieven voor de gebruikelijke plastic opslagzakken die voor sandwiches en snacks kunnen worden gebruikt. Sommige bewegingen beginnen als trends en worden dan noodzakelijk. Dit is er een van.

Baanbrekende diepgevroren lekkernijen

Terwijl er nog steeds iets troostbaars en klassiek is aan een bolletje vanille-ijs, willen sommige consumenten iets minder, nou ja, vanille-ijs. De nieuwe pinten op het blok geven een frisse kijk op een tijdloze traktatie met een innovatieve basis zoals avocado, hummus, tahini en kokoswater. Kijk maar eens omlaag naar specialiteiten in de gang met diepvriesproducten en je vindt er misschien wel plantaardig bevroren desserts zoals CocoWhip Soft Serve en ijsjes met hartige swirls van ambachtelijke kaas (en denk niet dat je die caloriearme, eiwitrijke spelers in de gang met diepvriesproducten snel zult zien verdwijnen). Wereldwijd geïnspireerde bevroren desserts betreden de markt - mogelijk aangewakkerd door de mochi ijsobsessie van 2018 en een Thaise ijsrage - met ijzige aflaatjes zoals luchtig Taiwanees sneeuwijs en Mexicaanse nieves de garrafa, om nog maar te zwijgen van rekbare, kauwende, Turkse ijsjes die hun unieke textuur krijgen van mastiek en andere unieke bronnen. Ijslollys en gelatos zullen niet worden vergeten - ze krijgen wat rumoer met boozier infusies die op de markt komen.

Marine Munchies, voorbij zeewier

Zeewiersnacks zijn een paar jaar geleden aan populariteit gestegen en worden nu zowel door gezondheidsbewuste volwassenen als door peuters en kleuters genoten, maar onze experts verwachten het komende jaar nog meer invloed van de oceaan in de kruidenierswinkelgangen. Denk verder dan zeewiersnacks. Zeegroenten verschijnen in gerechten zoals zeewierboter en kelp-noedels, terwijl consumenten nieuwe diepten van oceaansmaken met superfood eigenschappen zoals unieke algen- en kelp-variëteiten ontdekken. Gepofte snacks gemaakt van waterleliezaden, plantaardige tonijnalternatieven met algeningrediënten, knapperige snackbare zalmschillen met omega-3s en kelpjerkies zijn slechts een paar testen van de wateren. Een zoute zeevenkel en olijvenmix zal debuut maken op Whole Foods Market olijfbars in 2019, en merken zoals Ocean's Halo bevatten kelp als ingrediënt in al hun miso- en ramenbouillons, specerijen en sauzen.

Snacktijd, opgewaardeerd

Het snacken over de hele linie zal een wending nemen in de richting van de luxe, en snacks, zoals ze de gebruikelijke driemaaltijden per dag routine beginnen te overheersen, zijn allesbehalve gewoon. Snacken is uitgegroeid tot een heel eigen gelegenheid - denk aan charcuterie of kaasplanken voor één, éénons porties Cypress Grove-kazen in combinatie met demi-baguettes als bureausnacks en meer mini-maaltijden.  Steeds meer geeft snacken een knipoog naar de geruststellende lekkernijen van je tweede klas lunchbox, met betere ingrediënten. Draagbare snackpakketten zijn voorzien van hapjes zoals prosciutto en oude mozzarella, en ambachtelijke versies van klassieke snacks zoals kaas of pindakaascracker sandwiches. Ingrediëntenbewuste snack- en traktatiemakers creëren nieuwe verpakte snacks die ons terugvoeren naar onze traktatie liefhebbende jeugd, maar met ingrediënten van hogere kwaliteit, waarvan sommige zijn bijgewerkt om speciale diëten aan te passen. De verbeterde retro traktaties zullen ster zijn op de planken van 2019 - suikergoed-gecoat Project 7 Organic Chewies zitten barstensvol met intense fruitsmaak en zijn glutenvrij; Smashmallow's; marshmallow en gepofte rijst traktaties zijn glutenvrij en gemaakt met organische suiker; Little Secrets Crispy Wafers zijn lange krokante rechthoeken die in fair trade chocolade zijn gedipt.

Aankopen die macht geven

Net als de Transparantie 2.0-trend van vorig jaar blijft de koopkracht van de consument de veranderingen in de voedings-, dranken- en lichaamsverzorgingsindustrie motiveren, omdat het winkelend publiek meer verwacht van de merken en bedrijven die ze willen ondersteunen. In 2019 gaat een doordachte afweging achter aankopen verder dan (maar sluit niet uit!) milieubewustzijn en dierenwelzijn, en wordt het meer mensgericht. Greyston Bakery hanteert een open rekruteringsmodel - geen vragen gesteld - om te oefenen wat zij "radicale inclusie" noemen, waaronder iedereen die te maken heeft gehad met belemmeringen voor de werkgelegenheid. Kuli Kuli Kuli produceert moringa poeder dat vaak wordt geteeld en verwerkt door vrouwen en heeft meer dan 1,5 miljoen dollar aan inkomsten verschaft aan door vrouwen geleide landbouwcoöperaties, nonprofits en familieboeren over de hele wereld via hun biologische moringa toeleveringsketen. Whole Planet Foundation werkt samen met leveranciers zoals Chobani, Frontier Co-op, Naked Juice, Wallaby Organic, Papyrus-Recycled Greetings en meer om de armoede te verlichten door middel van microkredieten voor de armste mensen ter wereld - meestal vrouwen - die in staat worden gesteld om micro-ondernemers te worden die zichzelf en hun families uit de armoede halen. Mediakanalen zoals Cherry Bombe Magazine maken het gemakkelijk om vrouwelijke bedrijven en vrouwelijke chef-koks in jouw gemeenschap te vinden en te ondersteunen, en stimuleren discussies over hoe je samen de sector vooruit kunt helpen. Bijdragen aan sociale bewegingen via de aankoop van goederen en diensten met missies waarin je gelooft, kan grote veranderingen teweegbrengen die veel verder reiken dan de wereld van de detailhandel.

De voorspellingen van dit jaar kwamen van de culinaire experts van de Whole Foods Market en de marktleiders in de sector, die artikelen kopen en trendzoekende initiatieven leiden in de meer dan 490 winkels van de detailhandelaar. De interne specialisten combineren hun expertise van alle afdelingen, waaronder kaas, specialiteiten, kruidenierswinkels, vlees, vis en schaal- en schelpdieren, bereide voedingsmiddelen, producten en lichaamsverzorging, bij het opstellen van het toekomstgerichte trendrapport.

Shoppers kunnen verschillende versies van deze trends uitproberen in hun lokale Whole Foods Market-winkels of op Amazon.com. Voor interviews met experts van de Whole Foods Market of om meer te weten te komen over hun voorspellingen voor 2019, neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Bron Voedingsindustrie

Is de NutriScore geschikt voor Nederland?

Nutri score label kaasTijdens de presentatie van het Nationaal Preventieakkoord medio november kondigde staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan dat Nederland per 2020 een voedselkeuzelogo krijgt. Mogelijk wordt dat de Franse NutriScore. Maar past dit logo eigenlijk wel bij Nederland, vraagt Annet Roodenburg, Lector Voeding & Gezondheid bij de HAS Hogeschool in Den Bosch zich af?

Twee jaar geleden is het Vinkje, het vorige voedselkeuzelogo afgeschoten. En er is tot nu toe niets voor in de plaats gekomen. De supermarkten verzetten zich inmiddels niet meer tegen een ‘rood’ logo op de verpakking, lieten zij afgelopen donderdag weten in het NRC. Ze vinden het niet langer een probleem dat producten als ongezond gekenmerkt worden. Dat opent de weg voor bijvoorbeeld het Franse NutriScore systeem, dat met stoplichtkleurtjes 1 enkel oordeel (gezonder of minder gezond) over een product geeft.

Waardering NutriScore
De Consumentenbond, altijd al enthousiast over stoplichten op voedingsmiddelen, vond afgelopen voorjaar in consumentenonderzoek dat het NutriScore systeem (zeer) gewaardeerd werd door 62% van de Nederlandse consumenten. Voor de favoriete Engelse stoplichten was dat percentage maar een beetje hoger, namelijk 69%. In het Engelse stoplichtensysteem worden afzonderlijke kleurtjes gegeven voor zout, suiker, (verzadigd) vet. Het is dus ingewikkelder voor consumenten. Die moeten dan nog zelf besluiten wat ze belangrijker vinden: zout, suiker of (verzadigd) vet.

Schijf van Vijf
Net als de staatssecretaris vinden de supermarkten wel dat het voedselkeuzelogo aangepast moet worden op de Nederlandse situatie. De criteria van de Schijf van Vijf moeten erin worden verwerkt. Maar stoplichten houden ze niet meer tegen. Internationaal wordt het Franse systeem ook omarmd: België, Portugal, Spanje allemaal hebben ze aangekondigd dat ze het Franse NutriScore in gaan voeren als voedselkeuzelogo.

Nutriscore geschikt voor Nederland?
Ik was wel benieuwd! Ik ben met een huis-, tuin- en keuken onderzoekje begonnen. De voorraadkast en de koelkast bekeken. De Coca Cola Light, Appelsientje, volle yoghurt, Becel halvarine, kidneybonen in blik, belegen kaas (48+ en 30+), Unox tomatensoep en olijf olie heb ik onderworpen aan een test: passen ze in de Schijf van Vijf en wat is hun ‘NutriScore’?

Het was best nog even een puzzel hoe precies de NutriScore te berekenen. Ik moest er echt even voor gaan zitten. Misschien heb ik er toch nog foutjes in gemaakt (disclaimer!). Om te kijken of ze in de Schijf van Vijf passen, kon ik de producten met de Kiesikgezond? App scannen. Dat was een stuk gemakkelijker.

NutriScore & Schijf van Vijf gezond - HASblog - HAS Hogeschool; Beschrijving: NutriScore & Schijf van Vijf gezond - HASblog - HAS Hogeschool

NutriScore Schijf van Vijf gezond 1024x444

Kidneybonen en sinaasappelsap
De overeenkomsten tussen de NutriScore en de Schijf van Vijf vielen me tegen. Over de kidneybonen zijn de systemen het eens met elkaar. Voor oliën en vetten en 30+ kaas is de NutriScore veel strenger. Terwijl de Unox soep, Coca Cola Light en de volle yoghurt gezonder gevonden worden in Frankrijk, dan hier in Nederland. Meer overeenstemming is er over sinaasappelsap en belegen kaas, beide geen gezonde keuzes. Hoewel… kaas, een E-score? Dit soort verschillen kunnen worden opgelost als de criteria van de Schijf van Vijf verwerkt worden in het voedselkeuzelogo. Dat is best een klus. Maar goed te doen, denk ik. Om te beginnen zou je de Schijf van Vijf producten allemaal een A-score kunnen geven. Daarna begint het echte rekenwerk pas, waarbij stimuleren van productverbetering ook een doel moet zijn van die nieuwe criteria.

Overheid, supermarkten, Consumentenbond, alle neuzen lijken dezelfde kant op te staan. Het verwerken van de Schijf van Vijf criteria moet nog wel gebeuren. En of het nu precies het NutriScore logo wordt, is naar mijn idee minder van belang. Als we straks maar een voedselkeuzelogo hebben waarmee consumenten met 1 oogopslag kunnen zien of het product een gezondere of ongezondere keuze is. Dat kan goed met stoplichtenkleurtjes.

Wat gaan de A-merken doen?
De supermarkten verzetten zich niet meer tegen ‘rood’. Dat geldt voor de eigen huismerk artikelen. Maar zolang zo’n voedselkeuzelogo vrijwillig is, blijft het natuurlijk wel de vraag of ook de fabrikanten van A-merken, zoals Coca Cola, M&M, KitKat, Oreo koekjes, Lays chips, Magnum ijs straks echt een ‘rood’ logo op hun verpakking gaan zetten.

De consument zou daar wel mee geholpen zijn.

Bron: VMT

Een snellere lijn is niet per se efficiënter

efficient produceren onproveZoveel mogelijk produceren tegen een zo hoog mogelijk rendement. Dat is de wens van elke manager. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Een greep naar de snelheidsknop lijkt logisch. Want een snelle lijn betekent meer productie dus meer rendement. Toch?

Een stelling: Een snelle lijn levert rendement op. Zeker. Maar een rustig draaiende, efficiënt ingerichte lijn, levert nog vele malen meer op. Om dat te begrijpen moeten we eerst af van een hardnekkige en diep ingesleten misvatting; namelijk dat de efficiency van een lijn bepaald wordt door de snelheid waarmee hij draait. Snelheid is namelijk slechts één van de vele factoren die van invloed zijn op de efficiëntie van de lijn. Zolang men geen rekening houdt met al die andere factoren die de lijn, op een soms heel onverwachte manier, beïnvloeden, zal die nooit optimaal draaien hoe hoog de snelheidsknop ook staat.

 

Snelheid van een proceslijn

Een voorbeeld: Een kaasproducent produceert 8 verpakkingen met plakjes gesneden kaas in een van 150 gram in een werktuig . De maximale machinecapaciteit is 10 slagen per minuut. Even snel uitgerekend betekent dat dat de producent 720 kilogram per uur kan produceren.

Normaal gesproken staan er vier mensen aan de lijn. Maar door de toegenomen snelheid van de lijn ontstaat er een probleem bij het inpakken. De inpakster houdt het allemaal nét niet bij, en er moet hulp ingeroepen worden. Gevolg is dat er twee mensen nodig zijn aan de inpaklijn. Dat maakt vijf mensen in totaal op de hele lijn. Verdeel het aantal kilogram door het aantal mensen aan de lijn, en je komt op een productie van 144 kg per man per uur.

Laten we het nu eens op een andere manier aanpakken: We nemen dezelfde machine met dezelfde hoeveelheid kaas. Maar dit keer zetten we de machine op 9 takten per minuut. In de praktijk betekent dit dat de machine in totaal 9 takten x 8 verpakkingen van 150 gram produceert. De producent produceert dan dus 648 kilogram kaas per uur. Inderdaad. Minder dan de hoeveelheid in het bovenstaande voorbeeld.

Doordat de snelheid echter is afgenomen, kan de inpakster het allemaal prima alleen handelen, waardoor er uiteindelijk maar vier man op de lijn nodig zijn. Deel die 648 kg per uur door de vier man, en je komt op een totale hoeveelheid van 162 kg per man per uur. Door de machine langzamer te laten draaien, winnen we dus 18 kg de man per uur.

Totaal inzicht in productielijn

De voorbeelden geven aan dat efficientie niet in de snelheid zit, maar in het totale inzicht in de lijn. Een goede analyse van de productielijn, het inzichtelijk maken van het rendement, het analyseren van eventuele hick-ups en het maken van een risico-inventarisatie zijn allemaal onderdelen die met elkaar het rendement overall flink kunnen verbeteren. Hierbij is het belangrijk rekening  te houden met elke zaak die van invloed is op het functioneren van de productielijn bijvoorbeeld:

- juist geinstrueerde mensen aan de lijn

- ombouwsnelheid

- de schoonmaakmethode die wordt gebruikt

- de ruimte om een lijn

- de planning

- het tijdig aanleveren van de juiste grond- en hulpstoffen aan de lijn

- de kwaliteit van de communicatie tussen je medewerkers op verschillende niveaus

De laatste is een van de belangrijkste aspecten voor een efficiente productielijn.

Goede communicatie

Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat de informatie vanaf de werkvloer, goed aankomt bij de leidinggevende. Door de communicatielijnen zo open mogelijk te houden, is de leidinggevende snel op de hoogte van een eventueel probleem, en kan men zo snel mogelijk ingrijpen.

Teambordstructuur

Om de communicatie tussen de medewerkers zo helder en gestructureerd mogelijk te laten verlopen, is een teambordstructuur een optie. Deze structuur bestaat uit drie onderdelen, die ingezet worden op de verschillende niveaus.De teambordstructuur fungeert als kapstok om doelstellingen binnen het bedrijf helder te krijgen en noodzakelijke acties uit te voeren. Dus geen tijdrovende emotionele discussies of schuldvragen meer, maar een heldere en duidelijke probleemanalyse met daaraan gekoppelde acties en verantwoordelijkheden.

Hartslagbord

Om het dagelijkse Dagbordoverleg binnen de productie-afdeling te voorzien van de juiste informatie word er gewerkt met een Hartslagbord. Dit Hartslagbord is voor iedereen op elk moment toegankelijk. Hierop worden eventuele afwijkingen van de Key performance indicator (KPI )direct vastgelegd. Zo mogelijk vermeldt de verantwoordelijke voor de lijn een directe actie om het probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt het probleem gemeld bij de andere afdelingen. Door een gerichte omschrijving van de verstoring en direct daaraan gekoppelde actiepunten, wordt een probleem al vanaf de wortel aangepakt. Problemen die niet door de lijn kunnen worden opgelost worden geëscaleerd naar het dagelijkse teambord.

Dagbordoverleg

Het dagelijks dagbordoverleg functioneert als de kransslagader binnen een bedrijf. Door een eenvoudige en tactische analyse op verschillende operationeel niveaus worden de processen dagelijks, wekelijks en maandelijks intensief gemonitord. Dit geeft inzicht in de KPI’s en worden eventuele problemen wat betreft veiligheid, kwaliteit en performance direct blootgelegd.

Training leantools

Naast het inzetten van teamborden, is het verstandig de medewerkers zo goed mogelijk te trainen in de zogenaamde  leantools. Een voorbeeld van zo’n training is de Yellow Belt, speciaal gemaakt voor de operator. Tijdens deze training leert hij zelf  een probleemanalyse te doen en met verbetervoorstellen te komen.  Een grondige aanpak van de hele productielijn is dus nodig om het continue verbeterproces te kunnen blijven waarborgen. Wanneer een van de elementen niet meegenomen wordt in het proces, blijven ze een hick-up vormen naar het doel dat wordt nagestreeft; namelijk een zo efficient mogelijke lijn met een zo groot mogelijk rendement.

Auteur: Marc van Amersfoort is directeur bij Onprove.

'Clean label wordt steeds belangrijker’

Clean LAbel 2Uit onderzoek van BENEO blijkt dat consumenten meer aandacht besteden aan de ingrediënten die in een product zitten dan aan de beschrijving van het product of het merk.

Consumenten willen gezondere keuzes maken en dit toont aan hoe belangrijk het is om gebruik te maken van clean labeling.

Het onderzoek is gedaan in het Verenigd koninkrijk, Duitsland en de Verenigde staten. Er hebben in totaal 3000 consumenten meegedaan.

Ingrediënten 

Het lijkt erop dat er meer vrouwen zijn die de voorkeur hebben om de ingrediënten op de verpakking te lezen, dan het product te kopen op merknaam. Al blijkt uit het resultaat dat ook mannen de ingrediënten belangrijker vinden dan het merk.

In totaal kijkt 51% van alle mensen uit de drie landen naar ingrediënten op de verpakking. 56% in Amerika, 51% in het Verenigd Koninkrijk en 47% in Duitsland. (53% vrouw, 49% man).

45% van de respondenten kijkt naar het merk:  51% in Amerika,  43% in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (48% man, 43% vrouw).49% kijkt naar de productbeschrijving:  51% in het Verenigd Koninkrijk, 49% in Duitsland en 46% in Amerika. (50% vrouw, 47% man).

GMO

De consumenten is gevraagd wat ze verwachten van een natuurlijk product. 

Hierbij liet 59%  weten dat ze verwachten dat een natuurlijk product gezond is. (54% Duitsland, 60% het Verenigd Koninkrijk en 63% Amerika).

53% van alle consumenten verwacht dat het product niet genetisch gemodificeerd is. (50% het Verenigd Koninkrijk, 50% Amerika en 60% Duitsland).

50% gaf aan dat het product van goede kwaliteit moet zijn (46% Duitsland, 53% Verenigd Koninkrijk en 52% Amerika). Wat de consumenten hiermee bedoelen, wordt niet verteld.

Clean label

Omdat clean label zo belangrijk blijkt bij ongeveer de helft van de ondervraagde mensen, zijn er een paar testen gedaan met tomatensaus. Het meest populair was het label ‘gemaakt met natuurlijke ingrediënten’. 56% zei dat het duidelijk te zien was dat het product natuurlijk is. 

De consumenten kregen ook nog drie andere verpakkingen te zien. één met gemodificeerd maiszetmeel, één met rijstzetmeel en één met E nummers. 73% koos voor de verpakking met rijstzetmeel, 19% die met maiszetmeel en 8% voor het product met E nummers. 

Uit de hierboven genoemde cijfers blijkt dat mensen een natuurlijk product associëren met ‘geen kunstmatige toevoegingen.’ En dat de consumenten zoeken naar duidelijke en relevante teksten op verpakkingen.

Bron VMT