Nieuws

Vleesindustrie floreert wereldwijd

iffa

In 2017 steeg de internationale vraag naar vleesverwerkende machines uit Duitsland - iets hoger (+0,2%) dan het jaar ervoor - tot 1,9 miljard euro. Zo bleek uit de cijfers van Beatrix Fraese van VDMA bij de presentatie van de IFFA, de grootste beurs voor de vleesindustrie. Europa is met 46% de grootste afzetmarkt. In 2022 zal wereldwijd 260 miljoen ton vers vlees verkocht worden.

Binnen 10 jaar is de Duitse machinehandel volgens cijfers van de VDMA, de Duitse vereniging van voedings- en verpakkingsmachines, met niet minder dan 30% gestegen. Geen enkele andere deelbranche heeft, volgens Beatrix Frease, adviseur afdeling vleesverwerkende machines, een even dynamische ontwikkeling doorgemaakt. Europa staat op de eerste plaats met een aandeel van 46% van de Duitse exportmarkt. Daarna volgen Azië (18%), VS (16%), Latijns-Amerika (10%), Afrika en Midden-Oosten (7%) en Australië (3%).

Overige machines en producten

Bovenop de Duitse omzet van vleesverwerkende machines komt nog extra - naar schatting - 1 miljard euro omzet in verpakkingsmachines, automatisering, transport en andere componenten voor de vleesindustrie. Investeringen in lokaal aangeschafte machines en andere benodigdheden komen nog bovenop deze cijfers.

Positieve vooruitzichten

De vooruitzichten zijn volgens VDMA positief: de wereldbevolking neemt toe, de uitgaven voor voedingsmiddelen stijgen en met name in opkomende economieën, waar een inhaalslag plaatsvindt. Cijfers van het Britse marktonderzoekbureau Euromonitor International bevestigen de inschattingen. Voor de categorie “Fresh Meat” zal de markt tegen 2022 met 10% stijgen tot 260 miljoen ton. Investeringen in de productiecapaciteit liggen voor de hand. In de meeste landen kan volgens VDMA het lokale aanbod aan technologieën de vraag niet afdekken, zodat machines en installaties internationaal aangekocht moeten worden.

70e editie IFFA

De 70e editie van IFFA vindt plaats van 4-9 mei in Frankfurt am Main (Duitsland): meer dan 1.000 exposanten uit 50 landen op 120.000 vierkante meter. In 2016 bedroeg het aantal bezoekers 62.440, waarvan tweederde uit het buitenland. Een nieuwe hal 12 zorgt er voor dat de bezoeker letterlijk rond kan lopen van hal 8 tot hal 9.

Bron : VMT

Nederland krijgt nieuw instituut voedselveiligheid

 

NVWA 5c3da036d6bcc120528009Vanaf 1 juni 2019 vormen RIKILT Wageningen University & Research en het Laboratorium voor Voeder- en Voedselveiligheid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een nieuw instituut. De nieuwe organisatie draagt de naam Wageningen Food Safety Research (WFSR) en maakt onderdeel uit van Wageningen University & Research. Op 14 januari 2019 zijn de benodigde documenten in Wageningen ondertekend.

Unieke kennisinstelling

Door het samenvoegen van beide organisaties ontstaat een unieke kennisinstelling voor de voedsel- en voederveiligheid in Nederland. Het nieuwe instituut kan de laboratoriumondersteuning voor de NVWA en de rijksoverheid effectiever en kennisintensiever uitvoeren. Door deze samenvoeging wordt de kennis op het terrein van voedsel- en voederveiligheid en voedselfraude vergroot. Wageningen Food Safety Research is een steunpilaar bij incidenten en crises voor de NVWA, de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Volksgezondheid, Welzijn en Sport en speelt een rol bij milieu-incidenten en (voedsel)vergiftigingen. Daarnaast functioneert WFSR tevens als nationaal en Europees referentielaboratorium.

Het nieuwe instituut kan haar activiteiten als internationaal gerenommeerd onderzoekscentrum verder uitbouwen door de bundeling van krachten.

Bron: © NVWA

Naamsverandering Izico Food Group

Naamsverandering izicoIzico Food Group verandert zijn naam in GoodLife Foods. Sinds 2013 zijn er zeven bedrijven toegevoegd aan Izico Food Group. Door de groei wilde het bedrijf een nieuwe naam. Dit om samen een nieuwe start te maken. De naam gaat vanaf 1 februari 2019 in.

De naam GoodLife Foods stamt af van het net overgenomen Britse bedrijf GoodLife UK. De slogan ‘Serving the GoodLife with our passion for food’ ondersteunt de visie van het bedrijf. De onderneming gelooft dat je met een goede balans gelukkig en gezond kunt leven.

Vegetarische producten

“Het begin van 2019 is een geschikt moment voor een frisse start. Naast dat ons bedrijf is gegroeid en ons productaanbod enorm is uitgebreid, willen wij onze passie voor food meer in onze naam tot uiting brengen. Ook geeft de naam aan dat het bedrijf meer duurzame en vegetarische producten wil gaan leveren.” Aldus CEO Kamiel Steendijk

Productwaarschuwing.nl: aantal recalls in drie jaar bijna verdubbeld

Allergenenetiket

 

 

 

 

 

Website productwaarschuwing.nl registreert 224 waarschuwingen voor consumentenproducten in 2018 (+22%), de helft bestaat uit voedingsmiddelen.

Zo’n 118 meldingen gingen over voedingsmiddelen. Hiervan gingen er 45 over foutieve of ontbrekende allergeneninformatie.

Type meldingen

aantal

Voedingsmiddelen

118

Kinderen

62

Overig

44

Bacteriële besmetting

39 recalls gebeurden vanwege bacteriële besmetting en 24 om productvreemde stoffen (bijvoorbeeld plastic in chocoladeletters in een voedingsmiddel. Dan waren er nog producten die bedrijven terugriepen om diverse redenen.

Sinds 2015 (115) is het aantal meldingen bijna verdubbeld naar 224 in 2018. 

Jaar

Aantal meldingen

2015

115

2016

163

2017

183

2018

224

 


Bron: VMT

Prettige Kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar

PAVO 2019

Het bestuur van de Stichting PAVO wenst u en uw dierbaren prettige feestdagen en een goed en succesvol 2019. En wij danken u voor uw deelname aan de bijeenkomsten die de Stichting PAVO in het afgelopen jaar heeft georganiseerd.

Ook in het komende jaar worden er weer verschillende bijeenkomsten over praktische onderwerpen georganiseerd. Het (voorlopige) programma voor de eerste helft van 2019 vindt u binnenkort op de PAVO website.