Nieuws

Arbeidsmarktkrapte vraagt creativiteit van foodbedrijven

Draadloos communiceren

 

De arbeidsmarktkrapte remt de groei van voedingsbedrijven. Het tekort aan mensen vraagt maximale creativiteit van ondernemers bij het boeien en binden van personeel om toekomstige groei veilig te stellen. Daarnaast kan meer gebruik van robots verlichting bieden. Dat zegt ING Sector Banker Food Ceel Elemans, in de thema update Food.

De arbeidsmarkt is in het vierde kwartaal van 2021 verder verkrapt. Dit meldt het CBS. Het totaal aantal vacatures bedroeg 387.000 tegen 370.000 werklozen. Voor het eerst overtrof het aantal vacatures het aantal werklozen. Volgens economen houdt deze situatie nog wel even aan. Voor veel bedrijven in nagenoeg alle sectoren is het nog lastiger geworden om goede medewerkers te vinden.

Meer vacatures en hogere lonen zetten arbeidsmarkt verder onder druk 

De krapte op de arbeidsmarkt en de steeds hogere loonkosten dwingen ondernemers op een andere wijze te kijken naar hun bedrijfsvoering. In de laatste Conjunctuur-enquête van het CBS benoemt een steeds groter percentage ondernemers het tekort aan arbeidskrachten als grootste belemmering. Dit toenemende tekort is van invloed op het groeitempo van de voedingsindustrie in 2022.

Voedingsindustrie vergrijst minder snel dan het totaal van de economie

De vergrijzingsgolf in de voedingsindustrie is ongeveer gelijk aan het landelijke gemiddelde en datzelfde geldt ook voor de leeftijdscategorie 15 – 25 jarigen. In de voedingsindustrie gaan er tussen nu en 2030 24.000 werknemers met pensioen. Dat is 20% van de huidige bezetting, wat lager is dan in de totale economie. Toch zal de voedingsindustrie extra inspanningen moeten leveren om talenten aan zich te binden. Aan de ene kant heeft de voedingsindustrie het tij mee. Corona heeft ons allemaal het belang laten zien van een goed werkend voedselproductiesysteem. Anderzijds komt werken onder zware omstandigheden (hitte, koude, vocht, ploegendiensten) regelmatig voor. Dat kan nu een extra nadeel zijn. Het is dus van belang om in een competitief speelveld het werk voldoende aantrekkelijk te houden en de uitstroom naar andere sectoren te beperken.

Robotisering biedt voedingsindustrie de helpende hand

In de voedingsindustrie stijgen de loonkosten. De arbeidsproductiviteit beweegt niet gelijkmatig mee en dat beïnvloedt de concurrentiepositie. Dat geldt zeker voor Nederland dat sterk op export is gericht. De arbeidsmarkt verandert en de voedingsindustrie verandert mee. De behoefte aan vakmensen, technisch en IT-personeel groeit. Robotisering, Artificial Intelligence en digitalisering vergen andere skills, vaardigheden en een hoger opleidingsniveau. Een deel van de oplossing is om digitalisering en robotisering nog meer toe te passen. In drie jaar tijd is Nederland binnen Europa opgeklommen van plek 3 naar plek 1. Meer bedrijven overwegen te investeren in robotisering. Om aantrekkelijk te blijven voor het huidige personeel en nieuw talent, maar ook om de concurrentiepositie vast te houden. 

Lees de volledige sector thema update

Bron: ING