Nieuws

Kansen in een snel veranderende foodmarkt

 

Foodmarkt kansenHoewel restaurants weer opleven na de corona-lockdowns, hebben nachthoreca en eventcatering het nog erg moeilijk. Het ‘nieuwe werken’, waarbij we veel meer thuiswerken, lijkt een bedreiging maar biedt juist kansen voor bedrijfscateraars. Ondertussen neemt de noodzaak tot verduurzaming toe en staan we aan het begin van de eiwittransitie. Nederland is een gidsland in deze transitie, waarbij dierlijke producten steeds vaker vervangen worden door plantaardige alternatieven, aldus de Rabobank.

Horeca: goed nieuws na een slechte start

Vooral voor restaurants verwacht Rabobank een opleving in de tweede helft van het jaar, hoewel dit het slechte eerste half jaar niet kan compenseren en de horeca met een kleine 40% zal krimpen vergeleken met 2019. Ten opzichte van het rampjaar 2020 is dit nog steeds ruim 25% groei. Uiteindelijk blijft ook 2021 een gitzwart jaar met 27% krimp voor de totale foodservice markt. Pas in 2022 zal de omzet grotendeels herstellen, hoewel de impact per sector in food sterk kan verschillen, verwacht de Rabobank.

Ondertussen in de food retail: inflatie

Door verstoringen in de logistieke keten en mismatches tussen vraag en aanbod die Covid-19 het afgelopen anderhalf jaar heeft veroorzaakt, is grondstofprijsinflatie ondertussen een steeds grotere factor aan het worden. De prijzen voor veel agri-grondstoffen, maar ook voor energie en verpakkingsmaterialen zijn de afgelopen maanden hard gestegen. Die kostprijsstijgingen zijn voor een deel geabsorbeerd in de keten, maar we zien die inflatie ook terugkomen in prijsverhogingen op het supermarktschap. Rabobank verwacht prijsdruk in de keten, maar dan meer in de mate waarin kostprijsstijgingen wel of niet worden doorberekend aan de consument. Rekening houdend met een stuk inflatie waar de consument met enige vertraging voor gaat betalen, zijn de groeiverwachtingen voor de supermarktsector verder omhoog bijgesteld.

De eiwittransitie is nog maar net begonnen

Nederland is binnen Europa één van de koplopers als het gaat om alternatieve eiwitten. Toch waren de consumptieaandelen in ons land vorig jaar nog relatief beperkt met 2,5% voor vleesvervangers en 4% voor zuivelalternatieven. Maar het segment groeit wel hard. In Nederlandse supermarkten is de verkoop van vleesvervangers sinds 2017 bijvoorbeeld verdubbeld naar bijna € 200 miljoen en de foodservicemarkt trekt snel bij.

Rabobank verwacht dat het gemiddelde Europese consumptieaandeel in vleesvervangers verder zal stijgen naar ongeveer 4% en voor zuivelvervangers naar bijna 9% in 2035. Met verwachte jaarlijkse groeipercentages van zo’n 7 tot 15% scoren eiwitalternatieven beter dan alle andere voedingscategorieën.

Rabobank.nl

Bron: Rabobank