FSIN: inschatting impact corona op voedingssector
De wereld is opgeschrikt door het coronavirus en geleidelijk aan beginnen de contouren van de economische effecten zichtbaar te worden. FSIN biedt richting aan de foodsector. Nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van deze crisis zijn bekend. Maar FSIN heeft een begin gemaakt in deze zoektocht naar de impact van corona op de economie en sector.
Buitenhuisconsumptie
Uit een eerste berekening blijkt dat de markt voor buitenshuis eten die jaar ijna € 2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis. Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het feit dat eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn.
Het kanaal Gemak verliest meer dan 400 miljoen. Fastservice-bedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten, met uitzondering van delivery en drives. Gemak winkels op stations en luchthavens krijgen een zware klap. De komende maanden is op die plekken bijna niemand. Mensen kiezen sneller de auto.
Thuisconsumptie
De thuisconsumptie van food stijgt dit jaar met € 1,8 miljard. De meeromzet komt hoofdzakelijk bij de supermarkt terecht. Zij draaien twee maanden lang recordomzetten.
Ook speciaalzaken kunnen profiteren van de crisis (slijterijen, bakkers, slagers), maar in totaal leveren de speciaalzaken ook omzet in.
Meerdere scenario’s denkbaar
Scenario 1: Een economische recessie in 2020 tot halverwege 2021
Daling in consumentenvertrouwen en economie wat een forse daling van de foodserviceomzet betekent. Omzet stijgt bij foodretailers. Stabiele waarden als gemak, genieten en gezond worden instabiel.
Scenario 2: Een diepe crisis voor een lange termijn
Gaat pas in als de coronacrisis lang aanhoudt. Nationale krimp van de economie van 4%. Leisure, vakantie, reizen en uitgaan zakt met meer dan 50% in 2020. Faillissementen van duizenden bedrijven, juist ook in de sectoren van voedings- en genotmiddelen. Consumentenvertrouwen zakt naar recorddiepte. Pensioenen worden definitief zwaar gekort. Totale foodbestedingen stijgen niet meer. Buitenhuisconsumptie zakt fors in marktaandeel.
Bron: © FSIN