Unilever opent Foods Innovation Centre op Wageningen campus
Koning Willem-Alexander heeft op 6 december Unilevers nieuwe wereldwijde Voedingsmiddeleninnovatiecentrum geopend op de campus van Wageningen Universiteit, het toonaangevende wereldwijde onderzoekscentrum op het gebied van agrovoeding.
Unilever heeft € 85 miljoen geïnvesteerd in het nieuwe centrum, genaamd 'Hive' voor haar locatie te midden van toonaangevende academische onderzoekscentra, start-ups en externe partners. Vanuit Hive zal Unilever leiding geven aan haar wereldwijde innovatieprogramma's voor voedingsmiddelen voor merken als Knorr, Hellmann's, The Vegetarian Butcher en Calvė. Onderzoeksgebieden zijn onder meer: plantaardige ingrediënten en vleesalternatieven, efficiënte gewassen, duurzame voedselverpakkingen en voedzame voedingsmiddelen.
Samen met haar partners wil Unilever de voedingsmiddelenindustrie omvormen tot een gezond en duurzaam systeem dat innovaties stimuleert die gezonder zijn voor mens en milieu.
Alan Jope, CEO van Unilever, zei hierover: "We hebben een fundamentele transformatie van het voedselsysteem nodig als we meer dan 9 miljard mensen duurzaam en voedzaam willen voeden. Ondervoeding, obesitas, klimaatverandering en voedselverspilling zijn kwesties die alleen kunnen worden aangepakt als we samenwerken om technologie en innovatie te versnellen. Met een wereldwijd onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Wageningen zijn we in staat dit te doen.
De regio Wageningen in Nederland heeft vaak de bijnaam "Food Valley" - een knipoog naar Silicon Valley - als erkenning voor de doorbraken op het gebied van agrofoodtechnologie die worden gegenereerd door start-ups, wetenschappelijke instituten, NGO's en bedrijven in het gebied.
Unilevers Hive heeft de hoogste certificering voor duurzame gebouwen: 'BREEAM-NL Outstanding'. Grote delen van het volledig ronde interieur zijn toegankelijk voor het publiek. Eerder dit jaar won het gebouw twee prestigieuze designprijzen: de Global Design Award voor commerciële projecten en de Global Public Award.
Bron: © Unilever