Deelname voor PAVO-leden is kosteloos. Niet-leden betalen € 255,00 excl. BTW voor de 1e aanmelding en krijgen 50% korting voor iedere volgende aanmelding. Aanmelden voor de themabijeenkomst kan per email of middels onze website.
Deelname voor PAVO-leden is kosteloos. Niet-leden betalen € 255,00 excl. BTW voor de 1e aanmelding en krijgen 50% korting voor iedere volgende aanmelding. Aanmelden voor de themabijeenkomst kan per email of middels onze website.
Stichting PAVO heeft een bijdrage geleverd aan het Food Safety Event dat op 29 november 2018 in de Flint te Amersfoort is gehouden. Tussen alle inhoudelijke presentaties met veel nieuwe ontwikkelingen en kennisdeling over regelgeving, heeft Stichting PAVO gekozen om aandacht te geven aan gedragsaspecten als het gaat om kwaliteitsbewustzijn.
Hoe staat het met integriteit? Weten we wat het effect is van ons handelen als leidinggevenden op de medewerkers in het bedrijf? Voor welke dilemma’s komen zij te staan?
De aftrap werd verzorgd door Joop Vree- van Straaten. Sinds oktober werkzaam bij NEW Forrest bekend van de Kwekkeboom Bitterballen & Kroketten ovenproducten.
Joop deelde zijn ervaringen van de afgelopen jaren en gaf een mooi voorbeeld wat het effect was van output verhoging van een productielijn die van 16.000 naar 18.000 en zelfs 22.000 stuks was gegaan. Metaaldetectie dat als gevolg van vochttoename van producten, een verhoging van “valse” alarmen gaat geven. Wat gaat er met een medewerker gebeuren als er honderden producten onterecht uit de lijn worden geworpen omdat daarover niet is nagedacht. En wat nog erger is als daar ook door de leiding nog traag op wordt gereageerd.
Een andere eye-opener van Joop was dat we meestal reageren op zaken die niet goed gaan. Hoe vaak geven we collega’s een compliment/schouderklopje omdat hij/zij tijdig heeft geconstateerd dat iets is fout gegaan. De eerste reactie is meestal: “Hoe heeft dat kunnen gebeuren?”
Verder was er een korte rollenspel van de QA medewerker die constateert dat er met THT’s gesjoemeld wordt in het magazijn. Wanneer hij probeert dit te melden en te stoppen, vangt hij bot bij zijn SCM manager, QA manager (leidinggevende) en directeur. Na dit aangekaart te hebben bij de aandeelhouders komt er actie. Directeur overgeplaatst, QA manager ontslagen. En helaas is de QA medewerker na een aantal maanden zelf van baan veranderd omdat hij na dit incident als “Verrader” werd behandeld. Vanuit de toehoorders werden meer van dit soort incidenten genoemd.