Nieuws

Royal A-ware bouwt mozzarella kaasmakerij in Heerenveen

Royal A-ware gaat een mozzarella kaasmakerij bouwen in Heerenveen. De mozzarella zal met name worden afgezet op internationale groeimarkten. Dit gebeurt in een lange termijn partnership met Fonterra. Royal A-ware en Fonterra zijn al jaren ketenpartners. Zij hebben onder andere een lange termijn samenwerking in Heerenveen. Dit partnership wordt nu verder uitgebreid. Het is de verwachting dat de fabriek begin 2020 gereed zal zijn. Dit is de eerste mozzarella kaasmakerij in Nederland op deze schaal.

Als onderdeel van de uitbreiding wordt tevens geïnvesteerd in een roomfabriek in Heerenveen. In deze fabriek kan de room die vrijkomt bij de kaasproductie worden verwerkt tot roomproducten voor de internationale markten. Bij de productie van roomproducten zal gebruik worden gemaakt van de uitgebreide kennis en ervaring van Fonterra op dit vlak.Jan Anker, CEO Royal A-ware: ‘Met de nieuwbouw van deze fabriek zet Royal A-ware opnieuw een stap in de realisatie van de strategie om samen met ketenpartners korte, efficiënte en duurzame ketens te bouwen om zo haar klanten een volledig assortiment aan te bieden. Hiermee krijgen we tevens toegang tot internationale groeimarkten’.

Klaas de Jong, COO Royal A-ware: ‘Met oog op de uitbreiding zoekt Royal A-ware nieuwe melkveehouders. Een deel van de melk dient aan speciale eisen te voldoen, waarvoor een extra premie wordt betaald. Hiermee wordt verder invulling gegeven aan het beleid om verschillende melkstromen duurzaam tot waarde te brengen. Meer informatie over deze nieuwe melkstroom volgt op korte termijn.’

Milde Beemster Geitenkaas nu verkrijgbaar in Nederlandse supermarkt

Geitenkaas wordt door steeds meer Nederlanders gewaardeerd. Beemster kaas komt daarom aan deze vraag tegemoet, met Beemster Geitenkaas in plakjes. Door de vier maanden natuurlijke rijping ontwikkelt deze kaas z’n fijne onderscheidende smaak. 

De geiten die voor de melk zorgen van deze bijzondere kaas zijn afkomstig van zeven geitenboerderijen uit Noord-Holland. Ze worden daar gevoerd met kuilgras uit de buurt dat vermengd is met lijnzaad. “Dat is goed voor de omega 3-vetzuren en zorgt voor zachtere melk”, zegt kaasmeester Henk Mul van Beemster kaas. “Dat maakt onze Beemster Geitenkaas niet alleen extra gezond, maar ook verrassend romig en lekker. Onze Beemster Geitenkaas is gemaakt van plantaardig stremsel en is dus een vegetarische kaas." 

Gezonde voeding blijkt ook duurzaam dankzij nieuw optimalisatiemodel

Voedingspatronen die gezonder zijn, blijken over het algemeen ook duurzamer. Dat geldt zowel voor een flexitarisch, vegetarisch, Mediterraan, Scandinavisch als een traditioneel Nederlandse menu. “De hoeveelheid vlees en de hoeveelheid calorieën zijn daarin het meest bepalend,” concludeert VU-wetenschapper Corné van Dooren.
Van Dooren onderzocht hoe duurzaam (milieu-impact) en gezond (voedingskundige kwaliteit) bestaande voedingspatronen zijn. “Ik zag dat de voedingspatronen gemeenschappelijke kenmerken hebben: ze bevatten per calorie weinig zout, weinig verzadigd vet en weinig toegevoegd suiker, maar wel veel vezels, essentiële vetzuren en plantaardige eiwit.” Hiermee ontwikkelde hij de Sustainable Nutrient-Rich Foods index, een slim wiskundig model om betere voedingsadviezen te geven. Hij deelde producten daarvoor in vier categorieën in: rood, wit, bruin en groen. Van Dooren: “De groene categorie met groenten, paddenstoelen, peulvruchten, sojaproducten en fruit scoort bijvoorbeeld op beide aspecten, duurzaam én gezond, het best.”
Van Dooren berekende de milieu-impact van voedsel door te kijken naar factoren als broeikasgassen en landgebruik. Daarnaast hield hij rekening met de voedingsstoffen, culturele acceptatie en de prijs en voerde hij een consumentenonderzoek uit. Uit het consumentenonderzoek bleek dat slecht scorende groepen zoals jonge, werkende mannen hun eetpatroon op een aantal punten zouden kunnen verbeteren. Van Dooren: “Deze groep zou er goed aan doen de snacks te vervangen door fruit als tussendoortje en vlees voor een deel te vervangen door vis. Verder raad ik ze aan de kaas bij lunch te vervangen door groente. Als ze dan ook meer water en minder alcohol gaan drinken, krijgen ze minder lege calorieën binnen.”

Dat er een link is tussen de voedingskundige kwaliteit en ecologische duurzaamheid van voedingspatronen was al wel bekend, maar hoe die link precies is was nog niet meetbaar gemaakt in modellen. De ecologische grenzen van de aarde staan onder grote druk, als het gaat om klimaatverandering, landgebruik, en watergebruik. Ons voedingspatroon is verantwoordelijk voor 20 tot 35% van onze klimaatimpact. Van Dooren: “Dit is een van de eerste studies die systematisch kijkt naar de relatie tussen broeikasgassen en de voedingswaarde van voedingsmiddelen en voedingspatronen.”

Zuivelconcern A-ware gaat mozzarella maken in Heerenveen

Koninklijke A-ware Food Group, een van de grootste zuivelconcerns van Nederland, gaat een mozzarella-kaasmakerij bouwen in Heerenveen. De kaas van Italiaans recept zal worden afgezet op groeimarkten als Azië en Zuid-Amerika, maar ook in Europa. Dit gebeurt in een lange termijn samenwerking met het Nieuw-Zeelandse Fonterra. Met de plannen kunnen tachtig nieuwe banen worden gecreëerd, zegt het bedrijf in een toelichting. In de huidige kaasmakerij in Heerenveen werken ook zo'n tachtig mensen. Het is de verwachting dat de fabriek begin 2020 gereed zal zijn. Volgens de onderneming uit Almere is dit de eerste mozzarella kaasmakerij in Nederland op deze schaal.

Concurrent Friesland Campina is ook actief op de sterk groeiende mozzarellamarkt, maar heeft die stap in 2015 gezet via een overname van de Belgische mozzarellaproducent Fabrelac. Royal A-ware en Fonterra werken al jaren lang samen, onder meer in Heerenveen. Als onderdeel van de uitbreiding wordt tevens geïnvesteerd in een roomfabriek in Heerenveen, meldt het familiebedrijf uit Almere. In deze fabriek kan de room die vrijkomt bij de kaasproductie worden verwerkt tot roomproducten voor de internationale markten. Bij de productie van roomproducten zal gebruik worden gemaakt van de uitgebreide kennis en ervaring van Fonterra op dit vlak. Met het oog op de uitbreiding zoekt Royal A-ware honderden nieuwe melkveehouders, met name in het noorden en oosten van Nederland. Een deel van de melk dient aan speciale eisen te voldoen. De familie-onderneming is bereid daarvoor een extra premie te betalen.

A-ware is gespecialiseerd in het produceren, rijpen, versnijden en verpakken van kaas en andere verse foodproducten. De onderneming boekte in het jaar 2016 een omzet van €1,2 mrd, met circa 2400 werknemers.

Ondernemers lanceren ambitieus platform Verspilling is Verrukkelijk

Achttien ondernemers die oplossingen bieden voor voedselverspilling, lanceerden samen met MVO Nederland het platform Verspilling is Verrukkelijk. Met het platform tonen de initiatiefnemers wegen om voedselverspilling snel verleden tijd te maken.

Verspilling op het menu
De samenwerkende ondernemers ontwikkelen en verkopen smaakvolle en mooie producten die gemaakt zijn van ingrediënten die anders zouden worden weggegooid of verwerkt worden tot diervoeder of biogas. Ze lanceren nu een gezamenlijk platform waar ze met elkaar dezelfde boodschap uitdragen: voedsel is te kostbaar om te verspillen. Zij presenteren allerlei vooruitstrevende producten die ze hiervoor hebben ontwikkeld. Denk aan soep van kromme groente (Kromkommer), bier van oud brood (Instock) of zeep gemaakt van sinaasappelschillen (Beeblue).

Niet praten maar doén
De ondernemers laten positief zien dat het anders kan. Daarom organiseren ze gezamenlijke evenementen en campagnes om bedrijven en consumenten te verleiden ook met het verminderen van voedselverspilling aan de slag te gaan. Zo gaan ze in verschillende winkels het thema op de winkelvloer onder de aandacht brengen en mensen stimuleren om zelf in actie te komen tegen voedselverspilling. Zo zal een Verspilling is Verrukkelijk schap een plek krijgen in diverse supermarkten door het land. Later dit jaar lanceert Verspilling is Verrukkelijk een gezamenlijk eindejaars-geschenkpakket en het Verspilling is Verrukkelijk-assortiment zal op steeds meer plaatsen te vinden zijn, waaronder in (bedrijfs)restaurants.

Verspilling is Verrukkelijk is een initiatief van Kromkommer, Instock, Potverdorie!, GRO Mushrooms, BeeBlue, Soupalicious, ThijsTea, de Verspillingsfabriek, Coco Conserven, Betuwse Krenkelaar, Yespers, De Lekkere Man, The Ketchup Project, De Tweede Jeugd, De Bokkenbunker, Glorious Bastards, Twisted, AND Cheesetrade en MVO Nederland.

www.verspillingisverrukkelijk.nl