Nieuws

Hak gaat permanent kidneybonen van Nederlandse bodem verwerken

HAKVanaf volgend jaar komen de kidneybonen van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK van eigen bodem. Wat drie jaar geleden begon als een test is zo goed bevallen dat deze bonen permanent van Nederlandse bodem kunnen komen. 

De test voerde HAK uit met teler de Koeijer uit Aardenburg. Behalve de teler was ook teeltorganisatie CZAV nauw betrokken bij de test. Normaal haalde HAK de kidneybonen van overzee, zoals uit Canada.
De kidneyboon is niet de enige boon die door HAK wordt getest. Ook kikkererwten en zwarte bonen neemt het bedrijf nu onder de loep genomen. Deze zijn over het algemeen lastig te telen in het Nederlands zeeklimaat. De eerste resultaten hiervan zijn vanaf oktober 2018 bekend.

“We streven ernaar om zoveel mogelijk duurzame gewassen en dus producten in de omgeving van Giessen te telen. Zo kunnen we ook de kwaliteit optimaal beheersen. Als ook deze andere proeven slagen, kunnen we in de toekomst nog meer exotische bonen van Nederlandse grond halen.” Aldus directeur Inkoop en Landbouw Adri den Dekker.

Bron: VMT

Nieuwe EU-wetgeving inzake voedselinformatie

Vanaf 1 april 2020 is het noodzakelijk dat fabrikanten de herkomst van de ingrediënten van hun producten vermelden op het etiket, als het ingrediënt een andere herkomst heeft dan het product zelf.

De nieuwe verordening is een aanvulling op de Food Information to Consumers regelgeving (FIC, in het Nederlands: Wet Voedselinformatie), deze wetgeving zal zorgen voor meer transparantie voor de consument.

De nieuwe wet combineert 2 richtlijnen in één wetgeving:
 2000/13/EG – etikettering, presentatie en reclame voor levensmiddelen (van toepassing tot en met 12 december 2014)
 90/496/EEG – voedingswaarde-etikettering van levensmiddelen

Belangrijkste veranderingen

•Verbeterde leesbaarheid van informatie (minimale lettergrootte voor de verplichte informatie)
•Duidelijker en geharmoniseerde presentatie van allergenen (zoals soja, noten, gluten, lactose) voor voorverpakte levensmiddelen (cursivering door het lettertype, de stijl of de achtergrondkleur) in de lijst van ingrediënten.
•Verplichte allergenen informatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen, inclusief in restaurants en cafés
•Eis van bepaalde voedingswaarde-informatie voor meerderheid van voorverpakte verwerkte levensmiddelen.
•Oorsprong van de verplichte informatie voor vers vlees van varkens, schapen , geiten en pluimvee.
•Dezelfde etiketteringsvoorschriften voor online, verkoop op afstand of het kopen in een winkel
•Lijst van technisch vervaardigde nanomaterialen in de ingrediënten.
•Specifieke informatie over de plantaardige oorsprong van geraffineerde oliën en vetten
•Versterkte regels ter voorkoming van misleidende praktijken
•Indicatie van plaatsvervanger ingrediënt voor ‘nabootsing’ voedingsmiddelen.
•Duidelijke vermelding van “gevormd vlees” of “gevormde vis”
•Duidelijke indicatie van ontdooide producten.

Bron: Voedingsindustrie

Zeven grote levensmiddelenproducenten gaan samen strijd aan voor dierenwelzijn

Nestlé, Unilever, Ikea Food Services, Aramark, Compass Group, Elior Group and Sodexo gaan samen de strijd aan voor dierenwelzijn in een recent opgerichte samenwerkingsverband: Global Coalition for Animal Welfare (GCAW). Het samenwerkingsverband gaat samen met dierenwelzijnexperts samenwerken om  dierenwelzijn in de voedselketen te verbeteren.

Wereldwijde samenwerking

Volgens Nestlé is het s' werelds eerste wereldwijde, door voedselindustrie geleide, samenwerking waarin grote bedrijven en dierenwelzijnsexperts samenwerken aan het op grote schaal verbeteren van de standaard voor dieren. De standaard moet gaan voldoen aan de vraag van consumenten naar voedselproducten gemaakt met dieren die worden gehouden in systemen die een goed welzijn bevorderen.”                                                                                             GCAW hoopt in de eerste helft van 2019 naar buiten te komen met een agenda met actiepunten. Nestlé wil door middel van relaties op te bouwen met spelers in de industrie die gelijkgestemd zijn de inspanningen te bundelen en het huidige systeem in de keten te verbeteren door ‘best practices’ te delen. Daarmee moet het proces zo snel mogelijk verlopen.                                                                                                                                                                    Nestlé geeft aan dat deelname aan dit samenwerkingsverband een vervolg is op eerder gepubliceerd beleid rondom dierenwelzijn in de keten. De producent geeft aan dat dit initiatief bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven en een gezondere toekomst voor mens en dier.

Bron: VMT

Amerika's grootste levensmiddelenfabrikanten willen progressief voedingsbeleid

SFPA

Vier van de ‘s werelds grootste levensmiddelenproducenten in Amerika vormen een nieuw bondgenootschap om samen een progressief voedingsbeleid te realiseren: The Sustainable Food Policy Alliance (SFPA), zo meldt de Washington Post op (12 juli 2018). 

Danone, Mars, Nestle en Unilever verlieten in 2017 de Grocery Manufacturers Association (GMA) vanwege hoogoplopende meningsverschillen over belangrijke beleidsissues over hoe (snel) in te spelen op veranderende consumentenwensen zoals gezonde (o.a. tegengaan obesitas) en transparante (herkomst/biologisch/gmo labelling) voedingsmiddelen en hoge contributies   "We geloven echt dat consumenten dit willen, en ze stemmen bij elke aankoop", zegt Mariano Lozano, de chief executive van Danone North America. "We bereiken een moment waarop zakelijke verantwoordelijkheden en maatschappelijke verantwoordelijkheden samenkomen," voegde hij eraan toe.

Labeling en CO2 uitstoot

De alliantie geeft aan zich vooral te richten op vijf beleidsgebieden: Transparantie naar de consument toe; milieu; voedselveiligheid; gezondheid en werknemers in de voedingssector. De eerste twee onderwerpen waarop de SFPA zich bij de lancering op gaan richten zijn labeling van producten en CO2-uitstoot. Zo gaan zij zich inzetten voor beter wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsclaims op verpakkingen. Hiermee wil de alliantie bereiken dat consumenten gezondere keuzes gaan maken voor hunzelf en familie. Daarnaast gaan zij zich inzetten voor milieu beschermende maatregelen zoals in het Parijs Klimaat Overeenkomst.

Positieve impact

“De Sustainable Food Policy Alliance is gebaseerd op het principe dat levensmiddelenproducenten meer kunnen en moeten doen voor een positieve impact op de consument, de mensen die onze producten leveren en de planeet waarop we allemaal vertrouwen. Als een alliantie willen wij het goede voorbeeld geven. Elk lidbedrijf van de alliantie heeft zich onafhankelijk bereid verklaard om te pleiten voor de langetermijnbelangen van de mensen die onze grondstoffen produceren en leveren, en van mensen die onze producten maken en consumeren,” zo stelt de SFPA.

Bron:VMT

Nieuwe directeur Stichting PAVO

Onlangs heeft Peter Santegoeds te kennen gegeven dat zijn taken als directeur van Stichting PAVO niet langer kan combineren met zijn werkzaamheden binnen zijn eigen bedrijf Bodel.

Wij zijn verheugd dat we kunnen mededelen dat Peter Both, bestuurslid van Stichting PAVO, de functie van directeur per 1 augustus heeft aanvaard.

Peter Both zit al jaren in het bestuur van de Stichting PAVO en heeft als o.a. uitgever van het vakblad VMT, ruime ervaring in de Food branche.

Peter Santegoeds blijft nauw betrokken bij de Stichting PAVO en zal de vrijgekomen bestuursfunctie van Peter Both overnemen.

Namens de andere bestuursleden dankt Dennis van der Kroon, voorzitter van de Stichting PAVO,  beide Peters voor hun inzet en wenst hun veel succes in hun nieuwe functie.