Nieuws

Pilot herkomst-app

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft 21 november samen met Anita Scholte op Reimer, hoofd van de afdeling kwaliteit & productduurzaamheid van Albert Heijn, het startschot gegeven voor een pilot om consumenten meer inzicht te geven in de herkomst van het voedsel dat ze kopen in de supermarkt. De proef, met financiële steun van de overheid opgezet door Albert Heijn en vleesproducent Vion, geeft consumenten via hun smartphone direct informatie over de herkomst van varkensvleesproducten. De pilot sluit aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken. Beter zicht op de herkomst van voedsel biedt consumenten de mogelijkheid bewuste keuzes te maken. Meer transparantie versterkt bovendien de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen.

Jaarprijs Goede Voeding 2017

De inschrijving voor de Jaarprijs Goede Voeding 2017 geopend. Tot 16 januari kunnen producenten van levensmiddelen hun inschrijving insturen via http://www.voedingnu.nl/Jaarprijsgoedevoeding2017. De Jaarprijs Goede Voeding wordt uitgereikt ter verbetering van het voedingspatroon van de Nederlandse bevolking. De prijs is bedoeld voor voedingsbedrijven die hun producten verbeteren op vlakken als minder zout, verzadigd vet, suiker of vezelgehalte. De communicatie rond een product en de aanzet tot gezonder gedrag tellen mee bij de beoordeling. Producten die in aanmerking komen voor de Jaarprijs Goede Voeding 2017 moeten voldoen aan de criteria van de Richtlijnen voedselkeuze. Meestal gaat de hoofdprijs naar producten in de A-categorie. Een aanmoedigingsprijs is te verdienen door producten in de A (en/of B-categorie (bij middenweg). Producten in de C-categorie, die een aantoonbare gezonde verbetering hebben ondergaan, komen in aanmerking voor de categorie ‘bijzondere vermelding’. De jury van de Jaarprijs Goede Voeding 2017 bestaat uit: Prof. Frans Kok, voorzitter, hoofd afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit. - Drs. Henrieke Crielaard, manager voeding en gezondheid, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). - Willy Gilbert-Peek, voorzitter Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN) - Drs. Christine Grit, manager voeding en gezondheid Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). - Hans Kraak, hoofdredacteur Voeding Nu, vertegenwoordiger Foodcluster MYbusinessmedia, secretaris jury. - Dr. Ir. Annet Roodenburg, NAV-bestuurslid, lector voeding en gezondheid HAS Hogeschool, - Dr. Jeanne de Vries, universitair hoofddocent afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit De winnaar 2017 wordt onderscheiden op 23 maart in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch 

How to MAP?

De vernieuwde editie van de gids over Modified Atmosphere Packaging (MAP) is uit. Het technische naslagwerk is geschreven door Air Products, een van de grootste leveranciers van industriële gassen, in samenwerking met onderzoekscentra over de hele wereld. Het boekje geeft informatie over de gasverpakken, een techniek die door de globalisering en de vraag naar gemaksproducten met een lange houdbaarheid steeds meer toegepast wordt. Naar verwachting zal de wereldwijde markt voor Modified Atmosphere Packaging groeien tot zo'n 13,78 miljard euro in het jaar 2020. MAP maakt dat vm-producten hun natuurlijke smaak en structuur behouden, zonder dat ze inboeten op kwaliteit of voedselveiligheid. De nieuwe versie van de gids is ontwikkeld door de R&D-afdeling van Air Products in samenwerking met het British Campdem BRI, een toonaangevende researchcenter voor voedingsmiddelen en drank. De inhoud is compleet geactualiseerd en omvat alle informatie die nodig is voor het onder gas verpakken van veertien verschillende voedingscategorieën, variërend van vlees, klant-en-klaar maaltijden, vis, verse pasta's, bakkerijproducten, zuivel en dranken tot en met fruit en groenten. Daarnaast is de inhoud van het boekje aangepast aan de meest recente Europese richtlijnen, de lokale wet- en regelgeving en de laatste innovaties in de verpakkingsindustrie. 

Imitatie sterk groeiend probleem

Volgens de PMMI, de vereniging voor verpakkings- en procestechnologieën, is het namaken van merkproducten een van de snelst groeiende problemen in de voedingsindustrie en farmacie. Dit kan voor internationale bedrijven leiden tot boetes van de Amerikaanse regulerende instantie FDA en tot recalls. Op dit moment is 3 - 7 % van het verkochte handelsvolume al nep en wordt er voor 1,5 miljard dollar aan producten nagemaakt. Van de voedingsproducten en dranken bevat 7% frauduleuze ingrediënten. Het probleem groeit met 3% per jaar. Imitatie leidt tot gevaren voor de volksgezondheid en brengt risico’s voor de voedselveiligheid met zich mee. Het kost bedrijven ook geld om de imitatie aan te pakken en hun merkwaarde kan eronder lijden. Om het probleem te beheersen zijn geïntegreerde track- en trace-oplossingen nodig die de hele keten bestrijken, stelt PMMI. Kansen liggen er met name in de toepassingen van 2D-coderingen en pallet tags. Die worden nu nog nauwelijks ingezet. De industrie beperkt zich hoofdzakelijk tot eendimensionale traceringsmethodes in gemiddeld ruim 50% van de gevallen. Rfid, slimme inkten en hologrammen worden vrijwel

Q-Point wint Food Valley Award 2016

Adviesbureau Q-Point BV is met zijn aanpak tegen voedselverspilling uitgeroepen tot winnaar van de Food Valley Award 2016. De methode, succesvol toegepast in dierentuinrestaurants, heeft een groot potentieel, stelt de jury. Alleen al in Nederland wordt in de horeca naar schatting 51.000 ton (0,4 miljard euro) per jaar aan voedsel verspild. De prijs is uitgereikt tijdens de Food Valley Expo op 13 oktober 2016. “We vinden het fantastisch dat we de Food Valley Award hebben gewonnen”, zegt Carel Jaspers, directeur en oprichter van Q-Point BV. “Het is een mooie kans onze innovatie onder de aandacht te brengen bij een internationaal publiek.” Het Wageningse adviesbureau rolt zijn aanpak tegen voedselverspilling de komende maanden uit naar de hele gastvrijheidsbranche. “Onze innovatie is interessant voor alle plekken waar dagjesmensen komen”, aldus Jaspers. “We zijn ook alweer verder aan het ontwikkelen, door toeleveranciers van horecabedrijven bij de aanpak betrekken.” De aanpak van Q-Point helpt bedrijven in de horeca en gastvrijheidsbranche de benodigde hoeveelheid voedsel en de momenten waarop dit beschikbaar moet zijn nauwkeurig in te schatten op basis van concrete gegevens. Zo kunnen zij voedselverspilling in hun organisatie gericht terugdringen. De methode is succesvol toegepast in dierentuinrestaurants. Een van de deelnemers zag de verspilling met maar liefst 75% dalen en realiseerde dezelfde omzet met bijna 30% minder inkopen. Het idee werd in eerste instantie ontwikkeld voor Burgers’ Zoo; later sloten ook Dierenpark Emmen en de Apenheul zich aan. Andere partners waren Wageningen UR en softwarespecialist Nostradamus. Het initiatief bracht een denkomslag teweeg bij deelnemende horeca en personeel: wie graag kwaliteit biedt en klantvriendelijk wil zijn, hoeft geen grote voorraden te houden. Food Valley NL reikte dit jaar voor de twaalfde keer de Food Valley Award uit. Een onafhankelijke vakjury beoordeelde de inzendingen op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking. Naast de aanpak van Q-Point werden ook de Scelta Taste Accelerator van Scelta Mushrooms en SensorSpots non-invasieve zuurstofmeting voor verpakkingen genomineerd. www.foodvalleyexpo.com