Winnaars bekend van wedstrijd innovatief voedsel

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft op 29 juni de acht winnaars bekendgemaakt van de New Food Challenge voor meer innovatieve plantaardige voedselproducten. De winnaars ontvingen een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld vegetarisch draadjesvlees, plantaardige eenpansgerechten en eiwitrijke groentennuggets. In totaal hebben 83 (startende) bedrijven zich ingeschreven voor de New Food Challenge. In februari gaf staatssecretaris Van Dam het startschot voor de ideeënwedstrijd waarmee (startende) ondernemers werden uitgedaagd om aantrekkelijke nieuwe voedselproducten te ontwikkelen. Achttien inzendingen voldeden aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit acht ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank. De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Daarna worden de plannen opnieuw beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. Circa vijf initiatieven komen in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal 250.000 euro uit de New Food Challenge. Het is de bedoeling dat de nieuwe voedselproducten dan vervolgens na anderhalf jaar op de markt komen. Van Dam trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de Challenge via de zogeheten SBIR-regeling. De New Food Challenge is onderdeel van de activiteiten uit de Voedselagenda; het kabinet heeft vorig jaar de transitie in het voedselsysteem ingezet met de Voedselagenda voor veilig, gezond en duurzaam voedsel.