Voedselconsumptie kan 30% in Nederland dalen

5cb9974679d18893494143De productie van voedsel heeft gevolgen voor het milieu, over de hele wereld. De verduurzaming van voedselconsumptie is alleen mogelijk als consumenten, maatschappelijke organisaties en alle partijen in de keten, van bord tot boer, hieraan meewerken. Overheden kunnen hierbij een cruciale rol spelen. Dit zijn conclusies uit de PBL-publicatie ‘Dagelijkse kost. Hoe overheden, bedrijven en consumenten kunnen bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem’

De studie onderscheidt 4 punten om te komen tot een duurzamer voedselsysteem:

- Duurzamer eten, bijvoorbeeld een verschuiving in het eetpatroon naar meer plantaardige producten
- Minder voedsel verspillen
- Efficiënter produceren, bijvoorbeeld hogere gewasopbrengsten per hectare
- Zorgvuldig produceren, bijvoorbeeld door meer aandacht voor bodembeheer en dierenwelzijn

PBL geeft hierbij aan dat met een combinatie van deze aangrijpingspunten de voetdruk van de Nederlandse voedselconsumptie de komende 10-15 jaar met circa een derde kan dalen.

Zorgvuldiger produceren door verduurzaming ketens

Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven in de voedselketen, zoals zuivelbedrijven, aardappelverwerkers en retail, activiteiten ontplooien om zorgvuldiger te produceren. Voorbeelden hiervan zijn het stellen van ketenbrede standaarden voor productie (zoals minder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen), certificering (bijvoorbeeld rondom dierenwelzijn) en uitwisseling van kennis. In een aantal gevallen krijgen boeren ook een meerprijs voor hun product. De overheid kan ‘verduurzaming via de keten’ ondersteunen door onder andere kennisuitwisseling in ketens en tussen boeren onderling te stimuleren. Ook het openbaar toegankelijk maken van opgedane kennis is belangrijk.

Consument belangrijk, maar deze kan het niet alleen

Duurzamer (en gezonder) eten is eveneens een belangrijke oplossingsrichting om de druk op het milieu te verlagen. Voor consumenten is het echter lastig om op individueel niveau hun eetpatroon te veranderen, omdat routinematig gedrag (inclusief koopgedrag) een belangrijke rol speelt in voedselconsumptie. Het is daarom belangrijk dat partijen uit de voedselketen, zoals supermarkten, catering en horeca, consumenten ondersteunen om andere keuzes te maken en andere gewoontes aan te leren. Het zijn deze partijen die het aanbod richting de consument bepalen.

Voedselbeleid met visie op duurzamer voedsel

Overheden hebben een speciale rol in het landbouw- en voedselsysteem, omdat zij dit systeem beïnvloeden via regelgeving en beleid. Voorbeelden hiervan zijn strengere eisen op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen, dierenwelzijn, broeikasgasemissies en het in de prijs zichtbaar maken van negatieve externe effecten van voedselproductie. Ook kan de overheid vanuit een duidelijke visie verschillende partijen, zoals supermarkten, horeca en voedingsmiddelenindustrie, aanspreken en stimuleren om consumenten en boeren te ondersteunen bij het ontwikkelen van een duurzamer eetpatroon en duurzamere productie.

Duurzamer eten, minder voedsel verspillen en duurzamer produceren kunnen dan de nieuwe standaarden worden.

PBL heeft in het kader van dit rapport de themasite 'Kan ons voedsel duurzamer worden?' gemaakt voor een breed publiek. De conclusies uit deze studie worden daar interactief en met illustraties  verbeeld. De lezer kan zelf bekijken hoe hij of zij de voetafdruk kan verlagen en wat de voor- en nadelen van zijn keuzes zijn.

Bron: © PBL

IFFA 2019 - focus op verpakkingen

Iffa 2019Verpakkingen voor levensmiddelen, met name bederfelijke producten zoals vlees en worst, vragen om de hoogste normen op het gebied van verpakkingsmaterialen, machines en systemen. Naast de traditionele doeleinden, zoals bescherming, vervoer, opslag, behandeling en informatie, moeten verpakkingen ook zorgen voor voedselveiligheid, hygiëne, afvalpreventie, duurzaamheid, efficiënt gebruik van hulpbronnen en traceerbaarheid.

Toonaangevende bedrijven uit de internationale verpakkingssector staan klaar om de nieuwste technologieën te presenteren en inzicht te bieden in de laatste trends in de voedingsindustrie bij IFFA in Frankfurt am Main van 4 tot 9 mei 2019.

Less is more en beschermt het milieu

Sinds de publicatie van de EU-strategie voor kunststoffen in januari 2018 en de Duitse verpakkingswet, die januari 2019 in werking is getreden, zijn de vermindering van de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en het gebruik van recyclebare materialen de belangrijkste punten.

Skinverpakkingen - duurzaam en aantrekkelijk

Innovatieve skinverpakkingen met kartonnen dragers zorgen voor aantrekkelijke productpresentaties en een lager materiaalverbruik. De dunne kartonnen achterkant heeft een beschermende polymeercoating als barrière tegen vet, vocht en zuurstof, waardoor de verpakking extra stabiliteit krijgt. Een transparante folie wordt gebruikt om het product en de backing af te dekken als een tweede huid.

Modified atmosphere verpakking verlengt de houdbaarheid

Modified atmosphere packaging (MAP) ontwikkelt zich tot de standaardverpakking voor vlees- en worstproducten. Hiertoe wordt de lucht in de verpakking vervangen door een voor het product geschikt gasmengsel, dat het oxidatieve afbraakproces of de groei van microben en schimmels aanzienlijk kan vertragen

Slimme verpakking

Multifunctionele, actieve en intelligente verpakkingen openen volledig nieuwe perspectieven voor de vleesindustrie. Deze verpakkingen kunnen de milieu-invloeden waaraan het product na de verpakkingsfase in de waardeketen is blootgesteld, monitoren en registreren. Geïntegreerde tijdtemperatuurindicatoren indiceren de huidige kwaliteitstoestand, de versheidsgraad, eventuele doorbraken in de koelketen en of het product nog steeds geschikt is voor consumptie.

Merkendifferentiatie op het verkooppunt

Verpakkingen geven niet alleen informatie over ingrediënten, kwaliteits- of milieulabels en de herkomst van het product, maar geven de inhoud ook een gezicht en genereren inkoopimpulsen. Welke producten in het winkelmandje van de consument terechtkomen, is meestal het resultaat van een spontane beslissing van de consument, waarbij de aantrekkingskracht van de verpakking en de informatie op de verpakking een belangrijke rol spelen.

De aanloop naar IFFA 2019 wordt gekenmerkt door positieve signalen: meer dan 1.000 exposanten uit ca. 50 landen hebben zich al aangemeld voor het hoogtepunt van de sector en nemen 120.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte in beslag - acht procent meer dan op het vorige evenement. De integratie van de nieuwe hal 12 geeft IFFA de kans om uit te breiden. Bovendien wordt de beurs voor het eerst geconcentreerd in het westelijke deel van het beurs- en tentoonstellingscentrum in Frankfurt, met een uitgebreid overzicht en een toekomstgerichte beurservaring.

Meer informatie over IFFA en tickets vind je op www.iffa.com

AH fusilli van rode linzen wint Jaarprijs Goede Voeding 2019

AH fusilli linzen

Albert Heijn wint dit jaar de Jaarprijs Goede Voeding 2019 met het product AH fusilli linzen. Het gaat om een pasta, fusilli, op basis van rode linzen. Het product kreeg meer dan de helft van de stemmen van de publieksjury. Tijdens het Food Future Event overhandigde juryvoorzitter Frans Kok de hoofdprijs uit aan het team van Albert Heijn. Als winnaar mag Albert Heijn een jaar lang het logo van de Jaarprijs Goede Voeding 2019 op de verpakking van de linzenpasta voeren.

Volgens de vakjury voldoet de samenstelling van de AH linzenpasta aan de normen voor een gezonde productontwikkeling. Het product valt binnen de Schijf van Vijf en is een gezonde keuze. Nederlanders eten weinig peulvruchten. De als fusilli gedraaide linzen van Albert Heijn kunnen de consumptie omhoog helpen. De jury vindt het knap dat de relatief ‘droge’ linzen tot een pasta zijn verwerkt die met saus een smakelijke maaltijd opleveren. Het product is biologisch en door veganisten te gebruiken, het is een bron van vezels en bevat veel eiwit.

41 inzendingen
In totaal waren 41 producten ingezonden om mee te dingen naar de Jaarprijs Goede Voeding 2019. Behalve de AH linzenpasta wees de vakjury twee andere genomineerde producten aan die hoofdprijswaardig zijn: Mini rode bietenburgers van SoFine/Jumbo en Zilvervlies Rijstnoedels van Fairtrade Original. Ze werden respectievelijk tweede en derde.

Eervolle vermelding
Tijdens het Food Future Event gaf de vakjury een eervolle vermelding aan de inzending Xqeeze.me van het bedrijf Sitesta’s in Venlo. Het product is nog niet in heel Nederland verkrijgbaar, maar verdient stimulering. Het gaat om een drinkbaar groenteproduct dat makkelijk als tussendoortje te gebruiken is. Het is een volledig plantaardig product dat voor 95 procent uit groente bestaat. De verse groenten zitten in een knijpverpakking in drie smaakvarianten: spicy, herby en sweet. Aan het product is geen suiker, zout, kleur- of smaakstof toegevoegd.

Goede kwaliteit
Over het algemeen was de vakjury dit jaar aangenaam verrast door de kwaliteit van de inzendingen die over het algemeen ‘gezonder’ was dan in de jaren ervoor. Een relatief groot aantal (semi)plantaardige burgers werd ingezonden. Vijf van de tien hoogst scorende producten waren vleesvervangers, bijvoorbeeld de Garden Gourmet Chimmichurri Burger van Nestlé of de hybride vlees-groenteproducten van supermarktketen COOP. Bij de producten die het hoogst scoorden viel ook Bolletje op met zijn Krokante Ontbijtgranen, daarin is veel minder suiker gebruikt dan in vergelijkbare producten, zonder in te boeten op smaak of krokantheid. Ook Hak viel op, dat drie producten inzond; rode kool, rode bieten en witte bonen in tomatensaus. Het verminderen van de hoeveelheid toegevoegd zout en suiker in deze producten in glas heeft er in de loop der jaren toe geleid dat er nu niets meer wordt toegevoegd, terwijl de goede smaak is behouden.

Meer informatie:
Hans Kraak, secretaris jury Jaarprijs Goede Voeding: 06-14464246, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Jury
De jury van de Jaarprijs wordt gevormd door:
Prof. Frans Kok, voorzitter, emeritus hoogleraar Humane Voeding, Wageningen Universiteit;
Drs. Henrieke Crielaard, manager voeding en gezondheid, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL);
Willy Gilbert-Peek, voorzitter Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN);
Drs. Christine Grit, manager voeding en gezondheid Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI);
Hans Kraak, hoofdredacteur Voeding Nu, vertegenwoordiger Foodcluster MYbusinessmedia, secretaris jury;
Dr. Ir. Amber Ronteltap, onderzoeker lectoraat Hogeschool Utrecht, Crossmediale communicatie in het publieke domein;
Dr. Ir. Annet Roodenburg, NAV-bestuurslid, lector voeding en gezondheid HAS Hogeschool;
Dr. Jeanne de Vries, assistent professor afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit
Ir. Ad Nagelkerke, voorzitter van NVVL Network for Food Experts;
Els Siebelink, onderzoeksdiëtist Afdeling Humane Voeding & Gezondheid, Wageningen Universiteit.

Vanaf 2021 is wegwerpplastic verboden in de EU

Plastic verpakking50 Europarlementariërs hebben voor een wet gestemd die vanaf 2021 onder andere wegwerpbestek en -rietjes verbiedt in de Europese Unie (EU). Plastic wegwerkbestek (messen, vorken, lepels en eetstokjes), wegwerpborden, rietjes, wattenstaafjes, ballonstokjes, oxo-biologisch afbreekbaar plastic, bewaarbakjes en bekers gemaakt van geëxpandeerd polystyreen zijn vanaf 2021 verboden binnen de EU.

Plasticrecycling

Bovendien moeten plastic flessen in 2025 ten minste voor 25 procent uit gerecycled plastic bestaan. Voor 2030 moet dat percentage omhoog naar dertig procent. Tegen 2029 moeten lidstaten negentig procent van alle plastic flessen inzamelen.

Verantwoordelijkheid

De nieuwe wet introduceert ook een producentenverantwoordelijkheid. Hiermee betalen bijvoorbeeld producenten voor het verzamelen van verloren visnetten en niet de vissers zelf.Producenten moeten ook verdere verantwoording dragen door de milieueffecten van het op straat weggooien van plastic.

Milieuschade

Europarlementariër Frédérique Ries, Fractie Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa, zegt: "Deze wetgeving vermindert de rekening van de milieuschade met €22 miljard - de geschatte kosten van vervuiling door plastic in Europa tot 2030."

"Europa heeft nu wetgeving om dit internationaal te verdedigen en te promoten, vanwege de internationale aard van zeevervuiling door plastic. Dit is essentieel voor de planeet."

Kwaliteitsverbetering van groenten en fruit

Divserse groentenWageningse experts presenteren de nieuwste methoden voor kwaliteitsverbetering van groenten en fruit. Projectleider Eelke Westra (WUR): “Eén van de meest baanbrekende resultaten vind ik de objectieve meetmethode die grote hoeveelheden groenten en fruit tegelijk kan beoordelen op kwaliteit. Dat maakt metingen veel nauwkeuriger en betrouwbaarder. Maar zeker ook het model waarmee je de kans op goede of slechte kwaliteit kan voorspellen, zodat we verspilling nog verder kunnen reduceren.”

Meetmethoden

Het meten van kwaliteit wordt nu vaak gedaan met kleurenwaaiers. Westra: “Wij hebben een camerasysteem ontwikkeld waarmee je de kleur van groenten en fruit kan meten en analyseren. In plaats van handmatig één product te beoordelen, geeft deze machine een volledig beeld van een hele kist met producten. Dat levert niet alleen een efficiency slag op, maar geeft ook een objectief, nauwkeurig en controleerbaar beeld.”

Transport & opslagsystemen

Conditionering systemen worden bij transport en opslag gebruikt voor behoud van de kwaliteit van producten. Wageningse experts introduceerden onder andere een vloerafdekking systeem voor gekoelde containers. Dat resulteerde in 30% minder temperatuurverschillen tijdens de lading en dus minder kwaliteitsverlies van bederfelijke producten. Ook ontwikkelden zij dynamisch verpakkingsmateriaal dat in staat is de beschermende atmosfeer te behouden bij variaties in de omgevingstemperatuur. Daarmee wordt het shelf life van bederfelijke producten langer, zelfs buiten de koeling.

Voorspelling kwaliteit

Bijzonder trots is Westra op het model waarmee je de kwaliteit van producten na de oogst kan voorspellen. Dit gebeurt op basis van variabelen uit de teeltfase, gegeven factoren als de hoeveelheid regen en temperaturen. “Met dit model kwantificeren en formaliseren we de kennis die nu vooral in de hoofden van experts zit en benutten we meer data. Met de uitkomsten kan elke schakel in de keten betere en cijfermatig onderbouwde beslissingen nemen.”  Het kan een inkoper bijvoorbeeld helpen te bepalen welke teler de beoogde kwaliteit producten levert in een bepaalde periode.

“Het verbeteren van kwaliteit is een continu aandachtspunt binnen de keten van producent tot consument. Kennis en technieken die hiervoor ontwikkeld zijn, worden door onze leden zeer gewaardeerd. Zij werken dan ook graag samen binnen projecten als GreenCHAINge en Fresh on Demand om hieraan actief bij te dragen”, aldus Daco Sol, bij GroentenFruit Huis verantwoordelijk voor Logistiek, Toezicht & Supply Chain.

Bron: © Wageningen Universiteit