Nieuws

De top trend voor 2020: “Winnen met Woorden"

Foto levensmiddelenDe toegenomen belangstelling van de consument voor de verhalen achter hun voedsel- en drankproducten en hun opmerkelijke invloed op de aankoopbeslissingen heeft ertoe geleid dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aan storytelling in hun merkstrategieën.

"Storytelling: Winnen met Woorden" staat bovenaan de lijst van Innova Market Insights' Top Tien Trends voor 2020. De top vijf trends voor 2020 zijn:

1. Verhalen vertellen: Winnen met woorden

Hoewel de herkomst van ingrediënten altijd belangrijk is geweest, is de interesse van de consument om het verhaal achter hun voedsel te ontdekken, verder toegenomen en heeft het steeds meer invloed op de aankoopbeslissingen. De aandacht van de consument wordt geprikkeld door de mogelijkheid om meer te weten te komen over de manier waarop producten worden geproduceerd, wat het begrip van de productvoordelen bevordert en het vertrouwen in het merk helpt opbouwen.

Als gevolg hiervan richten fabrikanten zich steeds meer op de herkomstplatforms voor ingrediënten om de smaak en kwaliteit van hun producten te benadrukken, evenals hun unieke en duurzame inspanningen. Herkomstplatforms kunnen een hele reeks berichten overbrengen aan de consument, inclusief smaak, verwerkingsmethoden, culturele en traditionele achtergronden en de duidelijkere geografische oorsprong.

 

2. De Plantaardige Revolutie

Plantaardige innovatie op het gebied van voeding en dranken blijft floreren als gevolg van de belangstelling van de consument voor gezondheid, duurzaamheid en ethiek, die aansluit bij de bredere levensstijl van de consument in de richting van een schoner leven. Naarmate het gebruik van de term "plantaardig" meer in de hoofdmoot van de belangstelling komt te staan, gaan met name de industrie en startende bedrijven de uitdaging aan om meer schone vlees- en zuivelalternatieven met verbeterde voedingsprofielen te leveren.

3. Het domein Sustain Domain

Consumenten verwachten steeds meer dat bedrijven in duurzaamheid investeren. Uit een onderzoek van Innova Market Insights blijkt dat gemiddeld 85% van de consumenten in de VS en het Verenigd Koninkrijk verwachtte dat bedrijven in 2019 in duurzaamheid zouden investeren, tegenover 64% in 2018. Op het gebied van voedselafval is upcycling de nieuwe recycling, aangezien bedrijven ernaar streven een zero-waste benadering te volgen door waarde te creëren uit bijproducten. Bij verpakkingen ligt de nadruk op het gebruik van minder verpakkingsmateriaal en de ontwikkeling van duurzame alternatieven.

4. De juiste beet

Stress en angst zijn belangrijke aandachtspunten in het moderne leven, omdat consumenten hun carrière, gezin en sociale leven in goede banen leiden en tegelijkertijd streven naar een gezonde levensstijl, zowel fysiek als mentaal. De reacties hierop variëren, hoewel de meerderheid van de consumenten ernaar streeft de voordelen en nadelen van een drukke levensstijl tegen elkaar af te wegen. Dit verhoogt op zijn beurt de vraag naar voedzaam voedsel dat gemakkelijk te bereiden, praktisch en draagbaar is en dat een rol speelt bij ontspanning en genot.

5. Aanwending van de textuur

De toonaangevende trend van vorig jaar "Discovery: de avontuurlijke consument" is nog steeds prominent aanwezig, waarbij de vraag van de consument naar iets nieuws en anders tot uiting komt in meer productlanceringen met textuurclaims. Consumenten herkennen steeds meer de invloed van textuur op voedsel en dranken, waardoor een verhoogde zintuiglijke ervaring en vaak een groter gevoel van verwennerij ontstaat. Volgens het onderzoek van Innova Market Insights wordt gemiddeld 45% van de consumenten in de VS en het Verenigd Koninkrijk bij het kopen van eten en drinken beïnvloed door de textuur, terwijl 68% van mening is dat texturen bijdragen aan een interessantere voedsel- en drankervaring.

De andere toptrends voor 2020 die door Innova Market Insights zijn geïdentificeerd, zijn:

6. Macronutriëntenmakeover
7. Hello Hybrids
8. A Star is Born
9. Eat Pretty
10. Brand Unlimited

Bron: © Innova Market Insights

Unilever opent Foods Innovation Centre op Wageningen campus

logo UnileverKoning Willem-Alexander heeft op 6 december Unilevers nieuwe wereldwijde Voedingsmiddeleninnovatiecentrum geopend op de campus van Wageningen Universiteit, het toonaangevende wereldwijde onderzoekscentrum op het gebied van agrovoeding.

Unilever heeft € 85 miljoen geïnvesteerd in het nieuwe centrum, genaamd 'Hive' voor haar locatie te midden van toonaangevende academische onderzoekscentra, start-ups en externe partners. Vanuit Hive zal Unilever leiding geven aan haar wereldwijde innovatieprogramma's voor voedingsmiddelen voor merken als Knorr, Hellmann's, The Vegetarian Butcher en Calvė. Onderzoeksgebieden zijn onder meer: plantaardige ingrediënten en vleesalternatieven, efficiënte gewassen, duurzame voedselverpakkingen en voedzame voedingsmiddelen.

Samen met haar partners wil Unilever de voedingsmiddelenindustrie omvormen tot een gezond en duurzaam systeem dat innovaties stimuleert die gezonder zijn voor mens en milieu.

Alan Jope, CEO van Unilever, zei hierover: "We hebben een fundamentele transformatie van het voedselsysteem nodig als we meer dan 9 miljard mensen duurzaam en voedzaam willen voeden. Ondervoeding, obesitas, klimaatverandering en voedselverspilling zijn kwesties die alleen kunnen worden aangepakt als we samenwerken om technologie en innovatie te versnellen. Met een wereldwijd onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Wageningen zijn we in staat dit te doen.

De regio Wageningen in Nederland heeft vaak de bijnaam "Food Valley" - een knipoog naar Silicon Valley - als erkenning voor de doorbraken op het gebied van agrofoodtechnologie die worden gegenereerd door start-ups, wetenschappelijke instituten, NGO's en bedrijven in het gebied.

Unilevers Hive heeft de hoogste certificering voor duurzame gebouwen: 'BREEAM-NL Outstanding'. Grote delen van het volledig ronde interieur zijn toegankelijk voor het publiek. Eerder dit jaar won het gebouw twee prestigieuze designprijzen: de Global Design Award voor commerciële projecten en de Global Public Award.

Bron: © Unilever

Reststromen als grondstof voor veevoer

foto reststromen

Nederland moet minder afhankelijk worden van de invoer van eiwitrijke producten, om de verduurzaming van de veehouderij te kunnen realiseren. Dit kan door meer reststromen te gebruiken voor de productie van veevoer. Het gebruik van slachtafval lijkt hierbij het meest kansrijk, maar dan zal er het een en ander aangepast moeten worden aan de wet- en regelgeving, dat concluderen onderzoekers van Wageningen University & Research.

Reststromen

Het onderzoeksrapport stelt dat het totale volume aan diervoedergrondstoffen in 2018 maar liefst 16,7 miljoen ton bedroeg. Die grondstoffen bestaan voor de helft uit basisgrondstoffen en uit co-producten en restproducten uit de levensmiddelenindustrie. Dit zijn vooral eiwitrijke producten. Daarnaast worden er nog mineralen, additieven, vetten en oliën gebruikt.

Slachtafval

Naast de veel ingezette co-producten zijn er ook andere mogelijke reststromen onderzocht. Denk hierbij aan slachtafval, groenbemesters, sloot en bermmaaisel, niet geconsumeerd voedsel en gewasresten. Het slachtafval is de meest kansrijke mogelijkheid om de import van eiwitrijke grondstoffen te beperken. Een andere interessante mogelijkheid is insectenkweek op afvalproducten of niet geconsumeerd voedsel.

De onderzoekers concluderen dat er wel een aantal potentiële reststromen zijn die je als grondstof voor veevoer kunt gebruiken, maar op dit moment zijn er geen ‘quick wins’.

Klik hier voor het rapport

Bron: © Groen Kennisnet

Symposium Preventie Microbiële Groei in Levensmiddelen

Op donderdag 12 december 2019 organiseert de Stichting Food Micro in Hotel De Biltsche Hoek in De Bilt een symposium over preventie van microbiële groei in levensmiddelen waarbij met name wordt ingegaan op challenge testen (een speerpunt van de NVWA, met name t.a.v. Listeria) en op nieuwe conserveermethoden.

Zoals altijd bieden onze Nederlandstalige symposia voldoende ruimte voor discussie en wordt daar in het programma rekening mee gehouden. De Stichting Food Micro streeft er met haar symposia naar de praktijk te behandelen. Wij zijn dan ook verheugd dat dr Heidy den Besten van Wageningen University de openingslezing wil verzorgen en sprekers uit het bedrijfsleven zijn bereid om inzicht te geven in de praktijk. Sprekers zijn o.a.:

  • Heidy den Besten (WUR, Wageningen)
    Preventie van microbiële groei in levensmiddelen – de toolbox van de levensmiddelentechnoloog.
  • Taco Wijtzes (WFC-Food Safety BV)
    Listeria beheersing in de industrie: Challengetest een middel of een doel?
  • Tom van den Brule (Westerdijk Institute & TIFN)
    Heterogeniteit van schimmels in relatie tot challenge testen.
  • Paulo de Boer (TNO Kwaliteit van Leven, Zeist)
    Ontwikkeling van natuurlijke antimicrobiële middelen van plantaardige oorsprong.
  • Joost de Mooij (Chr. Hansen, Houten)
    Bio-protectie: een natuurlijk concept voor Listeria monocytogenes control.
  • Frank Segers & Olav Sliekers (Corbion, Gorinchem)
    Natuurlijke organische zuren voor de beheersing van micro-organismen.
  • Gillian Herpers (NEN, Delft)
    Totstandkoming van normen voor microbiologie van de voedselketen.
  • Bert de Vegt (Micreos Food Safety, Wageningen)
    Bacteriofaag update – een natuurlijke horde om Listeria besmetting te voorkomen.
  • Paul Bruinenberg (Trouw Nutrition Nederland, Amersfoort)
    Ontwikkeling van preventieve oplossingen voor schimmelbederf in diervoeders.

Deelname-informatie
De deelnamekosten bedragen € 325,- p.p. . Het volledige programma is op onze website te vinden.

200 miljoen voor promotie agrifood

Foto agrifood

In 2020 zal de Europese Commissie een bedrag van 200,9 miljoen euro uittrekken voor de financiering van afzetbevorderingsactiviteiten binnen en buiten de Europese Unie voor landbouwproducten uit de lidstaten. 

Het nieuwe EU beleid is erop gericht de sector te helpen profiteren van de groeiende en steeds dynamischer wordende mondiale agrifood en te helpen om meer bekendheid te geven aan kwaliteitsregelingen, waaronder biologische producten. Ook is het de bedoeling producenten bijstand te bieden als zij geconfronteerd worden met marktverstoringen. 

Meer dan de helft van de middelen (118 miljoen euro) zal in 2020 worden besteed aan campagnes die gericht zijn op markten buiten de EU met een sterk groeipotentieel, zoals Canada, China, Japan, Korea, Mexico en de Verenigde Staten. De betrokken sectoren zijn kaas en andere zuivelproducten, tafelolijven en olijfolie en wijn. De bedoeling is dat de geselecteerde campagnes het concurrentievermogen en de consumptie van agroproducten van de EU vergroten, de zichtbaarheid verbeteren en het marktaandeel in de betrokken landen vergroten.

De campagnes zullen ook de consumenten in de EU en in de rest van de wereld moeten informeren over de verschillende EU-kwaliteitsregelingen en -labels, zoals geografische aanduidingen of biologische producten. De hoge veiligheids- en kwaliteitsnormen worden ook in de schijnwerper gezet, samen met de diversiteit en de traditionele aspecten van de agrifood producten van de EU.

Tot slot zal binnen de EU de nadruk liggen op gezonde voeding en op het vergroten, in het kader van evenwichtige voedingsgewoonten, van de consumptie van verse groenten en vers fruit.

Bron: © Europese Commissie