Nieuws

Transparantie + traceerbaarheid = transformatie

Door informatie te delen over onze leveranciers en de fabrieken die de producten die we kopen verwerken, maakt Unilever een stapsgewijze verandering naar meer transparantie in de branche. De multinational wil een volledig traceerbare supply chain - in 2013 ingezet met de Sustainable Palm Oil Sourcing Policy. Niet alleen verschaft dit programma beter inzicht in waar palmolie vandaan komt, het stelt proactief problemen vast en pakt deze snel en effectief aan. De gegevens zijn gewoon beschikbaar.
"Veel mensen denken dat je je verantwoordelijkheden kunt uitbesteden. Ik denk het niet ", zei CEO Paul Polman in een panel op het World Economic Forum van dit jaar in Davos. "We zijn de voorhoede van de verandering. Daarom streeft Unilever naar meer transparantie en samenwerking met onze partners om een positieve verandering in de palmolie-industrie te bewerkstelligen. "
De palmolietoevoerketen is lang en complex, waarbij de palmolie vele malen van eigenaar wisselt voordat deze de fabrieken bereikt. Het fruit wordt geteeld op plantages waar boeren hun producten verkopen aan tussenhandel en agenten. Zij leveren het op hun beurt aan een fabriek waar de fruittrossen worden verwerkt. Vervolgens wordt het via andere handelaren naar raffinaderijen getransporteerd voor verdere verwerking. Pas na dit punt komt het in de directe supply chain. Transparantie en traceerbaarheid zijn belangrijk, omdat de systemische problemen die verband houden met de verbouw en productie van palmolie - zoals ontbossing en schendingen van de mensenrechten - alleen effectief aan te pakken zijn als de problemen zichtbaar zijn. Een grotere zichtbaarheid in de hele toeleveringsketen versnelt daarmee de transformatie van de industrie.